خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مراغه:

بیش از ۶ هزار کارگر ساختمانی مراغه در نوبت بیمه قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۱۰۸

«این شهرستان نزدیک به ۸ هزار کارگر ساختمانی دارد که از این تعداد حدود ۱۸۰۰ کارگر بیمه شده‌اند و مابقی در نوبت بیمه قرار دارند.»

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مراغه(در استان آذربایجان شرقی) گفت این شهرستان نزدیک به ۸ هزار کارگر ساختمانی دارد که از این تعداد حدود ۱۸۰۰ کارگر بیمه شده‌اند و مابقی در نوبت بیمه قرار دارند.

«جعفر ارشاد» با اشاره به نبود انجمن‌های صنفی در ماه‌های اولیه تصویب قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی به ایلنا گفت: زمانی که این قانون تصویب شد هر کسی که کارت مهارت فنی و حرفه‌ای را گرفته بود خود را به عنوان کارگر ساختمانی معرفی می‌کرد و زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گرفت، برای همین هم خیلی از کارگران ساختمانی از پوشش بیمه‌ای محروم مانده‌اند و به‌جای آن‌ها کسانی بیمه شده‌اند که به هیچ وجه سابقه کارگری ندارند.

او با اشاره به تلاش انجمن‌های صنفی برای حذف تدریجی سوء‌استفاده کنندگان از بیمه کارگران ساختمانی افزود: همکاری سازمان تامین اجتماعی با انجمن‌های صنفی در این موضوع قابل قبول نیست. در حالی که ما لیست همه کارگران ساختمانی بیمه شده را می‌خواهیم تا صلاحیت آنان را برای قرار گرفتن زیر پوشش بیمه احراز کنیم، سازمان هر چند وقت یکبار لیستی صد نفره از بیمه شدگان در اختیار ما قرار می‌دهد.

این فعال کارگری در ادامه از تشکیل نشدن کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان آذربایجان شرقی و کمبود بودجه برای ساماندهی کارگران ساختمانی انتقاد کرد.

ارشاد با انتقاد از نبود شورای حل اختلاف تخصصی برای کارگران ساختمانی گفت: علی رغم آنکه دستور تشکیل این شورا را از معاون قوه قضاییه گرفته‌ایم، اما دادگستری استان‌ها با این دستور تاکنون موافقت نکرده‌اند.

او در عین حال خواستار استعلام از انجمن‌های صنفی برای صدور پایان کار ساختمان‌های نوساز شد و گفت: کارگران ساختمانی امنیت شغلی ندارند. کارفرمایان ساختمان‌های خود را می‌سازند و پایان کارش را هم می‌گیرند اما حقوق کارگران را تسویه نمی‌کنند اما اگر برای صدور پایان کار از انجمن‌های صنفی استعلام شود، این معضل حل می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مراغه در پایان گفت: کارگران ساختمانی برای یافتن کار در تعدادی از مناطق شهر تجمع می کنند که وجهه خوبی ندارد. بهتر است شهرداری‌ها مکان‌هایی را به کارگران ساختمانی اختصاص دهند و اداره‌اش را به انجمن‌های صنفی بسپارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز