خبرگزاری کار ایران

مشاور کانون انجمن‌ صنفی کارگران:

سیاست‌های تحمیلی وزارت کار به تضعیف نهادهای کارگری منجر شده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۲۲۷

«بسیاری از ضعف‌های تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به تفسیر‌ها، برداشت‌ها و روش‌هایی مربوط می‌شود که وزارت کار به تشکل‌های یاد شده تحمیل کرده است، ‌‌ همان وزارتخانه‌ای که او معاونت روابط کارش را بر عهده دارد.»

مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت فقدان‌ قدرت و نفوذ تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از تفسیر‌ها، برداشت‌ها و روش‌هایی ناشی می‌شود که وزارت کار به این تشکل‌ها تحمیل کرده است.

«غلامرضا توکلی» در واکنش به اظهارات اخیر «حسن هفده‌تن»، معاون روابط کار وزارت کار مبنی بر اینکه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی فاقد قدرت و نفوذ کافی برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها در حوزه اقتصاد هستند، به ایلنا گفت: ‌ ای کاش آقای هفده‌تن به این واقعیت اشاره می‌کرد که بسیاری از ضعف‌های تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به تفسیر‌ها، برداشت‌ها و روش‌هایی مربوط می‌شود که وزارت کار به تشکل‌های یاد شده تحمیل کرده است، ‌‌ همان وزارتخانه‌ای که او معاونت روابط کارش را بر عهده دارد.

او در ادامه از آقای هفده‌تن پرسید: در کجای قانون کار گفته شده است شورای اسلامی کار در کارگاه‌هایی تشکیل شود که ۳۵ کارگر دارند و از تشکیل یا فعالیت این نهاد کارگری در سایر کارگاه‌ها ممانعت شود؟ در کجای قانون کاری که شورای اسلامی کار را به عنوان تشکل کارگری معرفی کرده، گفته شده است مدیریت می‌تواند در هیات مدیره و ساختار آن شرکت و دخالت کند؟ در کجای قانون کار گفته شده است شورای اسلامی کار مطرح شده در این قانون‌‌ همان شورای اسلامی کار معرفی شده در قانون مصوب سال ۶۳ است؟

به گفته توکلی، تشکلی که رای و نمایندگی‌اش فاقد جامعیت است و در خوشبینانه‌ترین حالت‌ یک چهارم کارگران را نمایندگی می‌کند، حق ندارد به عنوان نماینده جامعه کارگری برای مراجعی که شرکت نمایندگان کارگران در آن‌ها لازم است، نماینده‌ای انتخاب و معرفی کند.

این فعال کارگری در عین حال پرسید: در کجای قانون کار یا قوانین دیگر گفته شده است وزارت کار حق دارد آن‌ دسته از تشکل‌های کارفرمایی که تحت پوشش قانون خاصی هستند و طبق‌‌ همان قانون و با نامی که آن قانون تعیین کرده است، تشکیل شدند را به رسمیت نشناسد، آن هم در شرایطی که تمام مراجع قانونی، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها این تشکل‌ها را به عنوان تشکل‌هایی که صنف یا بخش خود را نمایندگی می‌کنند، قبول دارند و به رسمیت می‌شناسند.

توکلی در ادامه به معاون روابط کار وزارت کار یادآوری کرد این وزارتخانه انجمن‌های صنفی کارگری و نمایندگان کارگران را بیشتر از ۲۰ سال در حاشیه نگه داشته بود و برای تشکیل کانون و مجمع آن‌ها اقدامی نمی‌کرد.

او افزود: آیین‌نامه چگونگی تشکیل کانون‌های مربوط به انجمن‌های صنفی کارگری شرط مشمول قانون کار بودن کارگران که در ماده ۱۳۱ قانون کار برای تشکیل انجمن صنفی پیش‌بینی شده است را حذف کرده‌ و شرط تعلق به یک صنف یا صنعت(که به کارفرمایان مربوط است) را جایگزین کرده است. این جایگزینی فضا را برای ورود، شرکت و دخالت تمام جامعه کارگری در کانون‌های انجمن‌های صنفی در سطح استانی و عالی مسدود کرده است.

مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پایان اظهار کرد: مجموع این مسائل به تضعیف تشکل‌های کارگری کارفرمایی منجر شده است و اگر وزارت کار خواهان تقویت این تشکل‌ها است، در گام اول می‌تواند این مشکلات را رفع کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز