خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی:

تغییر شرایط بیمه کارگران ساختمانی با قانون اساسی مغایر است / درخواست مخالفت شورای نگهبان

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۴۰۵

«این طرح بیشتر بار مالی بیمه کارگران ساختمانی را بر عهده درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده گذاشته است، به گونه‌ای که کارفرمایان در عمل از پرداخت حق بیمه معاف شده‌اند.»

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی طرح«اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی»را با قانون اساسی مغایر دانست و از شورای نگهبان خواست با آن مخالفت کند.

«اکبر شوکت» در این باره به ایلنا گفت: بار مالی پیش بینی شده در این طرح که به طور مشترک بر عهده کارفرمایان و دولت گذاشته شده است، ابهام دارد.

وی ادامه داد: این طرح بیشتر بار مالی بیمه کارگران ساختمانی را بر عهده درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده گذاشته است، به گونه‌ای که کارفرمایان در عمل از پرداخت حق بیمه معاف شده‌اند.

این فعال کارگری افزود:دولت برای درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده مصارف قابل توجهی پیش بینی کرده است و بیم جدی می‌رود از این بودجه سهمی برای بیمه کارگران ساختمانی باقی نماند.

به گفته شوکت، این طرح به بیمه نشدن سایر کارگران ساختمانی منجر می‌شود، بنابراین با اصل ۲۹ قانون اساسی مغایر است.

گفتنی است اصل ۲۹ قانون اساسی می‌گوید: برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه‏ماندگی، حوادثو سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی‌درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.

او در ادامه از شورای نگهبان خواست این طرح را به مجلس بازگرداند چرا که سهم حق بیمه کارفرما - معادل ۱۲ درصد مجموع عوارض و درآمد تامینی ناشی از صدور پروانه ساختمان – مشخص نیست چه تعداد از کارگران ساختمانی را بیمه می‌کند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در پایان اظهار کرد: مبلغی که گفته شده با تاییدیه وزارت کشور از درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده برداشته شود نیز ابهام دارد، چرا که اگر وزارت کشور برداشت از این بودجه را تایید نکند، هیچ کارگری بیمه نخواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز