خبرگزاری کار ایران

یک فعال حقوق صنفی کارگران:

دفاع مدیران دولت یازدهم از طرح «استاد - شاگردی» ناامید کننده است

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۵۵۴

«شیوه نامه استاد شاگردی که در دولت دهم تهیه شد از‌‌ همان ابتدا با اصول قانون اساسی، قوانین کار و تامین اجتماعی، مقاوله نامه‌های بنیادین حقوق کار مبنی بر رعایت ابتدایی‌ترین حقوق کارگر مغایرت دارد.»

یک فعال کارگری استمرار دفاع سازمان فنی و حرفه‌ای از شیوه نامه استاد –شاگردی در دولت یازدهم را ناامیدکننده و غیر منطقی خواند.

«عبدالله وطن خواه» در واکنش به اظهاراتاخیرپوراندخت نیرومند،معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ایدرتوجیه استمرار اجرای شیوه نامه استاد شاگردی،به خبرنگار ایلناگفت: سازمان فنی و حرفه‌ای با مفهوم استثمار نیروی کار آشنا نیست.

واکنش این فعال مستقل کارگری به سخنان اخیر معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای است که گفته بود «نظام استاد شاگردی از زمان آغاز اجرا در مجموع ۴۰ هزار نیروی کار را آموزش داده است و این ۴۰ هزار نفر تعدادی نیستند که به استثمار نیروی کار دامن بزنند».

وطن‌خواه در واکنش به این سخنان گفت:خانم نیروند یا هنوز بزرگی عدد ۴۰ هزار را درک نکرده است و یا اینکه با مفهوم اسثمار آشنا نیست.

نماینده کارگران واکیوم پارس بابیان اینکه شیوه نامه استاد شاگردی که در دولت دهم تهیه شد از‌‌ همان ابتدا با اصول قانون اساسی، قوانین کار و تامین اجتماعی، مقاوله نامه‌های بنیادین حقوق کار مبنی بر رعایت ابتدایی‌ترین حقوق کارگر مغایرت دارد، گفت: نمی‌توان به نام ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از شیوه نامه استاد شاگردی دفاع کرد.

این فعال کارگری تاکید کرد: اگر مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به خود زحمت دهند و پیش از دفاع از این شیوه نامه عجیب و غریب مفاد آن را یکبار مرور کند آنگاه متوجه خواهند شد که در این روش، پرداخت هرگونه مزد و حقوق قانونی به فرد «شاگرد» نفی شده است.

به باور وطن خواه مطالعه این شیوه‌نامه نشان می‌دهد کهطراحان و مجریان این شیوه نامه آگاهانه یا ناآگاهانه سعی دارند با جایگزین کردن مفاهیم استاد و شاگرد به جای کارفرما و کارگر، به تحلیل رفتن حقوق صنفی نیروی انسانی کمک کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی کسانی که مدعی دفاع از حقوق صنفی کارگران هستند وظیفه دارند تا از مجاری قانون نسبت به اجرای چنین شیوه نامه‌ای معترض شوند.

این کارگر در خاتمه گفت: ما توقع داشتیم که سازمان فنی و حرفه‌ای پس از مشاهده مخالفت کارگران اجرای این شیوه نامه غیر قانونی را متوقف کند اما ظاهرا این سازمان نهایتا قصد بازنگری در این شیوه‌نامه را دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز