خبرگزاری کار ایران

دبیر شوراهای اسلامی کار تهران انتقاد کرد:

استناد بی‌ربط معاون وزیر کار به یک ماده قانونی به قصد لغو حق بیمه بن

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۴۸۸

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران از استناد بی‌ربط «حسن هفده‌تن»، معاون روابط کار وزیر کار به تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار در ابلاغیه لغو کسر حق بیمه بن کارگری انتقاد کرد.

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران از استناد بی‌ربط «حسن هفده‌تن»، معاون روابط کار وزیر کار به تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار در ابلاغیه لغو کسر حق بیمه بن کارگری انتقاد کرد.

«حسین حبیبی» در این باره به ایلنا گفت: ماده ۳۶ قانون کار و تبصره‌هایش مزد ثابت و مزایای رفاهی و انگیزه‌ای را تعریف می‌کنند و تعریف مزد و مزایا طبعا به لغو کسر حق بیمه از بن کارگری ارتباطی ندارد.

وی ادامه داد: تبصره ۳ این ماده قانونی اصلا به مصوبه شورای عالی کار و ابلاغیه معاون روابط کار وزیر کار مبنی بر لغو کسر حق بیمه از بن کارگری ربطی ندارد و شورای مذکور و آقای هفده تن هر دو به بیراهه رفته‌اند. من متعجبم که وزیر کار از کدام مشاور حقوقی استفاده می‌کند.

گفتنی است ماده ۳۶ قانون کار صراحت دارد: مزد ثابت عبارت است از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل(مزایای سختی کار، مزایای سرپرستی، فوق‌العادهٔ شغل و غیره)

همچنین تبصره ۳ این ماده قانونی می‌گوید: ‌ مزایای رفاهی و انگیزه‌ای از قبیل کمک هزینه مسکن، خواربار و کمک عائله‌مندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزو مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی‌شود.

این فعال کارگری با اشاره به بند ۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی تصریح کرد: این بند از ماده قانونی یاد شده با تعریف «حقوق» به عنوان «هرگونه وجوه و مزایای نقدی و غیر نقدی مستمر» ماده ۳۶ قانون کار را روشن کرده و جای هیچگونه ابهامی باقی نگذاشته است.

حبیبی در ادامه ضمن ارائه پیشنهاد استعفای نمایندگان کارگری شورای عالی کار، گفت: اگر تشخیص نمایندگان کارگری این شورا تا حدی پایین است که با لغو کسر حق بیمه از بن کارگری به استناد تبصره یک ماده قانونی بی‌ربط موافقت کردند، پس وای به حال جامعه کارگری. نمایندگان کارگری حاضر در مذاکرات سه جانبه باید از حداقل اطلاعات قانونی برخوردار باشند و مذاکرات را برد – برد جلو ببرند، نه آنکه خود یک پای چنین باخت مفتضحانه‌ای باشند.

وی در عین حال با انتقاد از وزیر کار به دلیل اعمال قدرت برای قرار دادن لغو کسر حق بیمه از بن کارگری در دستور جلسه ۱۷ تیر شورای عالی کار با سوء استفاده از جایگاهش، تاکید کرد: این اقدام وزیر کار نمایندگان کارگری شورای مذکور را در عمل انجام شده قرار داده است.

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با اشاره به درخواست وزیر صنایع از وزیر کار مبنی بر لغو کسر حق بیمه از بن کارگری در پی نامه اعتراضی جمعی از کارفرمایان و پیگیری این خواسته از سوی وزیر کار، بیان کرد: به نظر می‌رسد دولت یازدهم با مصالح کارفرمایان پیش می‌رود و مصالح کارگران را در نظر نمی‌گیرد.

این فعال کارگری ضمن ابراز تعجب نسبت به چشم پوشی سازمان تامین اجتماعی از درآمد چند هزار میلیارد تومانی حق بیمه بن کارگری آن‌ هم در شرایطی که ادعا می‌شود اوضاع منابع سازمان خراب است، افزود: مصوبه شورای عالی کار و ابلاغیه آقای هفده تن تخلف آشکار از قانون است، بنابراین این حق برای کارگران وجود دارد که تخلف یاد شده را پیگیری کنند.

حبیبی در پایان ضمن مسئول دانستن کانون عالی شوراهای اسلامی کار در لغو کسر حق بیمه از بن کارگری به دلیل فرستادن نمایندگانی ضعیف به شورای عالی کار، اظهار کرد: نماینده‌ای که بر خلاف مصالح کارگران اقدام کند، ادامه نمایندگی‌اش غاصبانه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز