خبرگزاری کار ایران

یک فعال حقوق زنان کارگر:

هدف از اعمال تفاوت در مرخصی زایمان فرهنگیان مبهم است

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۱۰۵

مشخص نیست تدوین طرح های ویژه برای زنان کارگر و کارمند در نهایت واقعا به نفع آنان است و یا منجر به حل معضل بیکاری از طریق خارج کردن زنان از بازار اشتغال و جایگزین کردن مردان خواهد شد.

یک فعال حقوق زنان کارگر در واکنش به سخنان اخیر وزیر آموزش و پروش درخصوص تدوین برنامه ویژه مرخصی زایمان فرهنگیان گفت: مشخص نیست تدوین طرح های ویژه برای زنان کارگر و کارمند در نهایت واقعا به نفع آنان است و یا منجر به حل معضل بیکاری از طریق خارج کردن زنان از بازار اشتغال و جایگزین کردن مردان خواهد شد.

«هاله صفرزاده» درباره صحبتهای اخیر «فانی»، وزیر آموزش و پرورش در رابطه با اعمال تفاوت و زمانبندی خاص برای مرخصی زایمان فرهنگیان با هدف ثبات فضای تحصیل دانش آموزان، به ایلنا گفت: علت اعمال ویژگی های خاص برای مرخصی زایمان زنان معلم را جلوگیری از سردرگمی دانش آموزان بیان می کنند. اما وجود چنین واقعیت هایی نباید به خروج زنان از بازار کار منتهی شود.

این فعال حقوق زنان ادامه داد: مشخصا رفتن معلم به مرخصی برای مدت متمادی تا حدی موجب سردرگمی دانش آموزان می شود. اما عدم وجود حمایت از اشتغال زنان، این نگرانی را ایجاد می کند که اولا افزایش مرخصی زایمان و ثانیا اعمال تفاوت برای زنان معلم، اشتغال آنان را به خطر بیاندازد.

صفرزاده با بیان اینکه تا به حال قوانین حمایتی از کار زنان به درستی اجرا نشده است تصریح کرد: افزایش مرخصی زایمان در صورتی می تواند به نفع زنان کارگر و کارمند باشد که ضمانت اجرایی داشته باشد. تا به حال قوانین حمایتی کار زنان ضمانت اجرایی نداشته و به جای حفظ موقعیت های شغلی زنان، اشتغال را از آنان گرفته است.

وی افزود: صحبت از واقعیت هایی مثل سردرگمی دانش آموزان بعد از مرخصی معلمان زن، دلیلی برای تضعیف موقعیت های شغلی زنان نیست. با چنین نگاهی حتی می توان نتیجه گرفت که به خاطر واقعیت زایمان زنان، فرصته ای شغلی آنها به کلی به مردان واگذار شود.

به گفته صفرزاده هیچ بازرسی و نظارتی بر اجرای قوانین اشتغال زنان وجود ندارد و تصمیم گیری های این چنین در شرایط فعلی کمکی به امنیت شغلی زنان نمی کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز