خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران:

میانه‌روی به معنی کمرنگ شدن حقوق کار نیست

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۷۵۲

تنها راه از بین بردن قراردادهای سفیدامضا، اعمال نظارت قوی بر عملکرد کارفرمایان و نحوه انعقاد قراردادهاست / میزان اثر بخشی دستور اخیر وزیر کار مبنی برای ساماندهی استخدام‌های سفید امضا مسئله‌ای است که در مرور زمان مشخص خواهد شد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران گفت: رویکردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد جامعه کارگری روشن و شفاف نیست.

«فتح‌الله بیات» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: به نظر می‌رسد که وزارت کار در مواجهه با مطالبات کارگری و کارفرمایی رویکرد اصلی خود را بر روی مفهوم کار و تولید متمرکز کرده‌است.

وی بایادآوری اینکه شخص وزیر کار نیز در زمان اخد رای گفته بود که دنبال اصالت بخشیدن به مفهوم کار و تولید است، افزود: این اعتدال و میانه‌روی نباید به مفهوم کمرنگ شدن مطالبات قانونی شرکای اجتماعی و به ویژه جامعه کارگری تلقی شود.

این فعال کارگری ادامه داد: درست است که کار ماهیتی اقتصادی دارد اما واقعیت این است که حقوق کار ماهیت اجتماعی دارد که رویکرد آن حمایت متعارف از نیروی کار است.

بیات افزود: در همین راستا در یک سال گذشته وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اقدامات مختلف و بعضا متفاوتی را در راستای تامین حقوق کارگران انجام داده است.

به گفته این مقام کارگری در یکسال گذشته شاهد تقویت حمایت‌های اجتماعی از کارگران بیمه شده، تلاش برای محو استخدام‌های سفید امضا و جلوگیری از بروز حوادثحین کار بوده‌ایم که در نوع خود اقداماتی مثبت و در خور تامل است.

وی بابیان اینکه میزان اثر بخشی دستور اخیر وزیر کار مبنی برای ساماندهی استخدام‌های سفید امضا مسئله‌ای است که در مرور زمان مشخص خواهد شد، ادامه داد: با توجه به ابهامی که در این دستور العمل وجود دارد نمی‌توان پیش بینی کرد دولت تا چه اندازه در اجرا و نظارت بعد از اجرای این ابلاغیه قاطع خواهد بود.

بیات که باور دارد تنها راه از بین بردن قراردادهای سفیدامضا، اعمال نظارت قوی بر عملکرد کارفرمایان و نحوه انعقاد قراردادهاست، گفت: این ابلاغیه تنها در این صورت مفید است و بدون نظارت قوی، ابلاغیه ظاهری و بدون تاثیر خواهد بود.

این فعال صنفی کارگری با اشاره به اینکه در ششمین دوره مجلس، طرح اصلاحیه بندهای ۱ و ۲ ماده ۷ قانون کار مطرح شد خاطرنشان کرد: اگر این اصلاحیه اعمال می‌شد، به طور خودکار در مشاغل مستمر، انعقاد قرارداد سفید نداشتیم و اساسا با این معضل مواجه نمی‌شدم. در حال حاضر نیز اعمال نظارت قوی و قاطعانه می‌تواند تا حدی اوضاع بازار کار را بهبود ببخشد.

به گفته بیات مواضع دولت یازدهم در قبال کارگران، از سرعت اجرای تصمیماتی مثل لغو قراردادهای سفید کاملا مشخص خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز