خبرگزاری کار ایران

عضو کارفرمایی شورای عالی کار:

در شرایط فعلی قرارداد رسمی هم نمی‌تواند حقوق کارگر را تامین کند

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۷۴۸

تازمانی که علت اصلی ناکارآمد بودن فعالیت‌های اقتصادی تولید محور پابرجاست، حتی انعقاد قراردادهای مشخص و دائمی هم نمی تواند تامین کننده حقوق قانونی نیروی کار باشد / در شرایط نابسامان کنونی که هنوز موانع تولید برطرف نشده است، اگر کارفرمایی بخواهد بخشی از حقوق کارگری را نادیده بگیرد، می‌تواند حتی در سخت‌ترین شرایط نظارتی نیز به خواسته خود برسد.

عضو کارفرمایی شورای عالی کار گفت: مادامی که مشکلات مربوط به اقتصاد تولید محور برطرف نشود، با هیچ شیوه نظارتی نمی توان از نادیده گرفته شدن حقوق کارگران جلوگیری کرد.

«حسین احمدی‌زاده» در خصوص تاثیر گذاری اقدامات اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پایان دادن به انعقاد قراردادهای سفید امضا با کارگران گفت: تازمانی که علت اصلی ناکارآمد بودن فعالیت‌های اقتصادی تولید محور پابرجاست، حتی انعقاد قراردادهای مشخص و دائمی هم نمی تواند تامین کننده حقوق قانونی نیروی کار باشد.

رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران بابیان اینکه در عمل جنبه‌های اجتماعی قوانین کار و تامین اجتماعی تابعی از وضعیت اقتصادی جامعه هستند، گفت: در شرایط نابسامان کنونی که هنوز موانع تولید برطرف نشده است، اگر کارفرمایی بخواهد بخشی از حقوق کارگری را نادیده بگیرد، می‌تواند حتی در سخت‌ترین شرایط نظارتی نیز به خواسته خود برسد.

این مقام کارفرمایی گفت: این وزارت کار سعی دارد تا از طریق صدور بخشنامه و یا کمک گرفتن از کارشناسان دادگستری به استمرار رویه غیر قانونی انعقاد قراردادهای سفید امضاء کار خاتمه دهد اقدام قابل دفاعی است اما نباید از فراموش کرد که در اصل این شرایط اقتصادی است که باعثمی‌شود تا حقوق کارگر نادیده گرفته شوند.

وی گفت: امروز کارگر در شرایطی است که برای تامین معاش خود مجبور به پذیرش هر شرطی برای اشتغال است. از طرفی تعداد کارگران آماده به کار بسیار بیشتر از ظرفیت شغلی بازار کار است. اگر این عوامل برطرف نشود لغو قراردادهای سفید عملا بی فایده است و حتی روابط کارگری - کارفرمایی را متشنج تر خواهد کرد.

وی با اشاره به غیرقانونی بودن قرارداد سفید تاکید کرد: به عنوان نماینده صنفی کارفرمایان اصلا با قرارداد سفید موافق نیستم، بنا نیست کارگر در استثمار کارفرما باشد اما درحال حاضر رابطه همکاری کارگر و کارفرما به رابطه غیر انسانی نزدیک شده است.

احمدی زاده گفت: تنگنای اقتصادی کارگربه حدی است که انعقاد قرارداد رسمی هم گره‌ای از مشکلات او باز نخواهد کرد.

این مقام کارفرمایی تغییر دیدگاههای دولت را راهی برای بهبود وضعیت فعلی عنوان کرد و گفت: دیدگاه دولت باید تغییر کند و از شعارزدگی دور شود. لغو قرارداد های سفید درصورتی مفید است که همزمان، عرضه و تقاضا در بازار کار به نفع کارگر موازنه شود.

وی افزود: با افزایش زمینه های اشتغال، حق انتخاب و در نتیجه قدرت کارگران بیشتر می شود و آن وقت کارگر به جای تن دادن به هر شرطی، می تواند هم سطح و هم اختیار با کارفرما شرایط کار را تعیین کند.

وی ادامه داد: دولت باید به جای ایجاد فشار مصنوعی بر کارفرمایان موانع فضای کسب و کار را عوض کند. با وجود فشار اقتصادی و قانونی بر کارفرما، بسته تر کردن دست او تنها منجر به سخت تر شدن شرایط کار برای کارگران می شود در حالی که ظاهرا قوانین به نفع او تغییر کرده اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز