خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با کارگر پالایشگاه آبادان تشریح شد؛

تهدید صنفی کارگران بازنشسته برای کارگران شاغل

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۱۸

چکیده: «به تازگی شرکت ثمین صنعت فردان که یکی از شرکتهای پیمانکاری پالایشگاه آبادان در زمینه حمل نقل است حدود ۲۰ کارگر بازنشسته را جایگزین نیروهای جوان و بیکار کرده است.»

یکی از کارگران شرکت پیمانکاری ثمین صنعت فردان از بکارگیری مجدد کارگران بازنشسته در بسیاری از شرکتهای پیمانکاری در پالایشگاه آبادان انتقاد کرد.

یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود در این باره به ایلنا گفت: به تازگی شرکت ثمین صنعت فردان که یکی از شرکتهای پیمانکاری پالایشگاه آبادان در زمینه حمل نقل است حدود ۲۰ کارگر بازنشسته را جایگزین نیروهای جوان و بیکار کرده است.

او با بیان اینکه بکارگیری نیروهای بازنشسته در شرکتهای پیمانکار نیروی انسانی منطقه رواج یافته است، افزود: بهره گیری از نیروهای بازنشسته در مشاغل سخت نوعی سوء استفاده و سودجویی است چرا که راه گریزی برای پیمانکاران در پرداخت هزینه‌های قانونی استخدام کارگران بیکار فراهم می‌آورد.

این کارگر مزایای شغلی که برای استخدام بازنشستگان مورد نیاز نیستند را رعایت حداقل دستمزد قانونی، پوشش بیمه، اضافه‌کاری و… ذکر کرد و افزود: پیمانکاران با استخدام کارگران بازنشسته که این قبیل مزایا را از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند، در هزینه‌های استخدام نیروی انسانی به طور قابل ملاحظه‌ای صرفه‌جویی می‌کنند و در عین حال فرصت‌های موجود شغلی را از کارگران آماده به کار دریغ می‌کنند.

این کارگر که به نمایندگی از سایر کارگران این شرکت پیمانکاری سخن می‌گفت با بیان اینکه علی رغم تصریح قانون در خصوص منع بکارگیری مجدد بازنشستگان و افراد بازخرید شده، هم اکنون بسیاری از نیروهای شاغل منطقه را کارگران بازنشسته تشکیل می‌دهند، افزود: میلیون‌ها جوان بیکار تحصیل کرده در کشور وجود دارند که کسی به فکر آن‌ها نیست و بکارگیری افراد بازنشسته ظلم آشکاری در حق آنها و خانواده‌های‌شان است.

استخدام بازنشستگان با مجوز هیأت نظارت

در این باره، مدیر عامل شرکت ثمین صنعت فردان از شرکت‌های پیمانکاری زیر مجموعه پالایشگاه آبادان ضمن تایید بکارگری ۱۲ نفر از کارگران بازنشسته، اظهار کرد: استخدام نیروی انسانی و همچنین بکارگیری نیروهای بازنشسته با نظارت هیأت نظارت پالایشگاه آبادان صورت می‌گیرد.

«کیومرثبهروج» که با ایلنا گفتگو می‌کرد، با بیان اینکه جذب نیروی بازنشسته قانونی نیست، گفت: در خصوص موضوع منع بکارگیری نیروی بازنشسته در شرکت‌های پیمانکاری با دستگاه نظارتی پالایشگاه آبادان مذاکراتی صورت گرفته که امیدواریم در این زمینه اقدامات عملی انجام شود.

این پیمانکار در بخش دیگری از سخنان خود درباره دلایل عدم برخورداری کارگران از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: این کارگران با توجه به نوع شغل‌شان که رانندگی ماشین آلات سنگین همانند لودر، گریدل، بلدوزر، غلطک، کامیون و لیفتراک است بلحاظ قانونی انکان استفاده از مزایای مشاغل سخت را ندارند چرا که ممکن است در هر نوبت کاری در بعضی روز‌ها، دو ساعت و یا ۵ ساعت کار کنند و مابقی ساعات کاری را بیکار باشند.

بهروج در توضیح مشکل صنفی کارگران پیرامون اضافه‌کاری گفت: حق اضافه کاری این کارگران در روز تعطیل(جمعه) از طرف شرکت ثمین صنعت با محاسبه۱۴۰ درصد حقوق به ازای ۸ ساعت کار پرداخت می‌شود و این در صورتی است که دستگاه نظارت بابت اضافه کاری کارگران هیچ پولی به شرکت پرداخت نمی‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز