خبرگزاری کار ایران

بهره‌گیری از فاینانس برای حضور بیشتر بخش خصوصی در پروژه‌های ریلی

کد خبر : ۱۲۱۲۰۳

بروز برخی مشکلات از جمله تحریمها و کمبود نقدینگی موجب شده تا نتوانیم از تمام پتانسیل و قابلیت‌های حوزه ریلی بهره بگیریم.

بهره‌گیری از فاینانس در پروژه‌های ریلی یک مسیر عقلایی و علمی است و می‌تواند زمینه حضور بیشتر بخش خصوصی را مهیا کند.

به گزارش ایلنا، عباس فلاحی عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر بخشی قابل توجهی از پول‌های حاصل از فروش نفت در کشورهایی همچون چین، کره و هند بلوکه شده است و اگر طرح مجلس در راستای بهره‌گیری از فاینانس عملیاتی شود می‌توان علاوه بر دور زدن تحریم‌ها زمینه رفع مشکلات مالی حوزه‌های مختلف را مهیا کرد.

وی افزود: حرکت به سمت توسعه در بخش‌های مختلف از جمله حوزه ریلی مبحثی است که در سند چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه توسعه پنجم کشور دیده شده است اما با وجود این اهداف، بروز برخی مشکلات از جمله تحریمها و کمبود نقدینگی موجب شده تا نتوانیم از تمام پتانسیل و قابلیت‌های حوزه ریلی بهره بگیریم.

فلاحی تصریح کرد: مجلس در حال تدارک ساز و کار این مسئله است و در صورت ارایه لایحه از سوی دولت، این مهم برای پروژه‌های اولویت‌دار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه، عدم تخصیص بودجه عمرانی در سال گذشته را مدنظر قرار داد و گفت: سال گذشته از ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تنها ۱۶ درصد تخصیص یافت و این در حالی بود که درآمد حاصل از فروش نفت قابل توجه بود.

به گفته فلاحی پیش بینی می شود میزان درآمد نفتی در سالجاری به مراتب کمتر باشد و به تبع آن بودجه عمرانی کاهش خواهد یافت که با این وجود بهترین شیوه برای اجرای پروژه های عمرانی فاینانس است.

فلاحی در ادامه با اشاره به حجم بالای تصادفات جاده ای تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود باید در جهت جایگزینی ابزارهای حمل و نقلی ایمن و پاک همچون ریل حرکت کنیم که این مهم عزم جدی متولیان این حوزه و تامین اعتبار مورد نیاز برای پروژه‌های آن را می طلبد.

این عضو کمیسیون عمران افزود: توسعه ناوگان ریلی و بهبود وضعیت آزاد راه ها و… با فاینانس به نتیجه خواهند رسید و بیشترین قابلیت آن برای توسعه قطارهای شهری و برون شهری است.

به گفته فلاحی در کنار زمینه سازی برای حضور بخش خصوصی باید سایر مشکلات موجود در حوزه ریلی را شناسایی کنیم.

وی افزود: طرح مجلس در خصوص توزیع فاینانس از جمله اقداماتی است که می تواند منجر به استفاده از قابلیت های این حوزه شود و مجلس در نظر دارد تا با بهره گیری از این فایناس ها زمینه را برای حضور پررنگ بخش خصوصی مهیا کند.

به گفته فلاحی با فاینانس کردن پروژه های ریلی علاوه بر تامین نقدینگی مورد نیاز این پروژه ها می توان عوامل زیرساختی در جهت توسعه ریلی را مهیا کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز