خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت در گفت‌و‌گو باایلنا

فعالیت دو دکل ساخت ایران در مناطق نفت خیز جنوب/ساخت داخل مشکل کاهش قیمت نفت را حل می‌کند

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت گفت: مباحث توسعه‌ای صنعت نفت با توجه به استفاده از توان داخل در ساخت تجهیزات با کاهش قیمت نفت تحت الشعاع قرار نمی‌گیرد.

رضا پدیدار رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص سفارش دکل حفاری به بخش خصوصی گفت: اقلام سر چاهی و درون چاهی که در ۱۰ قلم کالا گنجانده شده شامل دکل نیز می‌شود.

وی دستور شرکت ملی نفت مبنی بر استفاده از تولیدات داخلی در صنعت نفت را اقدامی شایسته خواند و افزود: در حال حاضر قرارداد ساخت ۴ دکل حفاری با بخش خصوصی بسته شده البته ساخت دکل حفاری تماما داخلی نیست و بخشی از تجهیزات نیز وارداتی است.

پدیدار اظهار داشت: در ابتدای امر قراردادد ساخت ۱۴ دکل با بخش خصوصی بسته شده بود اما به خاطر محدودیت مالی وزارت نفت به ۴ دکل تبدیل شد و در حال حاضر نیز وزارت خانه باید به لحاظ کمی و کیفی از انجام کار اطمینان حاصل کند.

وی خاطرنشان کرد: در قراردادهای مربوط به استفاده از توان داخل بالاخص در ساخت دکل علاوه بر اینکه مشکلات محدودیت منابع مالی را رفع می‌کند بلکه ارتقای توان داخل را نیز در پی خواهد داشت.

 رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت تصریح کرد: استفاده از توان داخل به کارفرما این امکان را می‌دهد که پول را مرحله به مرحله پرداخت کند زیرا بخش خصوصی داخل از انعطاف لازم برخوردار است و خودش را تطبیق می‌دهد در حالی که در خرید از خارج از کشور باید یکجا هزینه پرداخت شود لذا استفاده از توان داخل می‌تواند پشتیبان منابع مالی صنعت نفت باشد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد کنونی وزارت نفت که شاید اولین دستورالعمل جهت حمایت از ساخت داخل و مذاکراتی که بین دو طرف بسته شده موانع را برطرف می‌کند ولی هنوز موانع آنگونه که انتظار می‌رود برداشته نشده است.

پدیدار گفت: در حال حاضر دو دکل ایرانی در منطقه خشکی خوزستان که طرف قرارداد آن نیز مناطق نفت خیز جنوب است در حال کار است.

وی ادامه داد: دکل‌های ساخت ایران تمامی استانداردهای جهانی را داراست چرا که زمانی که صنعت نفت در کشور شروع به کار کرد شرکت‌های حفاری بین‌المللی در کشور کار کرده و در حال حاضر ما نیز‌‌ همان استانداردهای بین‌المللی را ادامه می‌دهیم. بنابراین تمام شرکت‌های ایرانی که در زمینه ساخت تجهیزات فعالیت دارند مطابق استانداردهای جهانی تولید می‌کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان صنعت نفت در خصوص اقتصادی بودن ساخت تجهیزات و همچنین بحث توسعه نفت با توجه به کاهش روزبه روز قیمت نفت توضیح داد: با توجه به اینکه رویکرد کشور پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دستاوردهای داخل است موضوع کنونی کاهش قیمت نفت قطعاً قیمت تمام شده استخراج و توسعه نفت را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت نباید این نگرانی بابت بحث توسعه صنعت نفت و اکتشاف و استخراج‌های جدید داشته باشیم چرا که هزینه‌ها با تکیه بر توان داخل کاهش پیدا می‌کند. اگرچه ممکن است با کاهش قیمت نفت سرمایه‌گذاری نیز کاهش یابد اما با پیشرفت تکنولوژی می‌توانیم قیمت تمام شده هر بشکه نفت خام را کاهش دهیم.

کد خبر : ۲۵۶۶۱۱