خبرگزاری کار ایران

چنگلوایی در گفت وگو با ایلنا:

مبارزه با ملخ نیازمند همکاری بین المللی است/ آمادگی ۱۳۰ گروه پایش و ۱۷ گروه سمپاش/ عدم همکاری عربستان در مقابله با آفت ملخ

asdasd
کد خبر : ۸۸۰۸۷۴

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آفت ملخ قابل پیشگیری نیست بلکه مبارزه با آن نیازمند یک عزم بین المللی است؛ سال گذشته در عربستان مقابله خوبی با ملخ انجام نشد.

کیخسرو چنگلوایی در خصوص آخرین اقدامات این سازمان در مواجهه با آفت ملخ در خوزستان در گفت وگو با ایلنا، اظهار کرد: ورود ملخ جدی است و باید جدی به آن نگاه شود.

وی افزود: هم نوع تغذیه و رفتار ملخ های وارد شده به کشور نسبت به سال گذشته متفاوت است و هم حجم ورودی آنها به هفت برابر سال گذشته است و در حال حاضر تنها راه مهار این آفت مطابق دستور العمل ها، مبارزه شیمیایی است.

چنگلوایی ادامه داد: آفت ملخ در شهرستان های هندیجان و مرز بهبهان و دیلم مشاهده شده و همچنین گزارشاتی از جزیره مینو مبنی بر مشاهده ملخ رسیده است و به صورت پراکنده نیز در اندیمشک، شوش و دزفول دیده شده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم در برابر آفت ملخ خوب مداخله کرده و مبارزه کنیم قطعا دچار مشکل خواهیم شد، تصریح کرد: مقرر شده است فرمانداران، ستادی را تشکیل دهند و براساس تاکید استاندار خوزستان به سه بحران کرونا، ملخ و سیل، یکسان نگاه کرده و هر سه را جدی بدانند و براساس نیاز شهرستان در تامین ملزومات مورد نیاز با سازمان جهاد کشاورزی همکاری کنند.

چنگلوایی ادامه داد: تا کنون ۲۴ باند فرودگاه را تعمیر و مرمت کردیم و سازمان منطقه آزاد اروند برای احداث یک باند جدید در آن منطقه قول مساعدت به ما داده است.

وی عنوان کرد: ۴۰ تن سم خریداری کرده ایم و از فردا هواپیمای سمپاش به صورت هوایی اقدام به سمپاشی خواهد کرد و از  سه روز گذشته نیز سمپاشی زمینی آغاز شده است.

چنگلوایی اشاره کرد: سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان با تخصیص ۳ میلیارد تومان اعتبار جهت مبارزه با آفت ملخ موافقت کرد که منتظر تبادل موافقت نامه هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: از آنجا که احتمال بروز ملخ آسیایی در کنار ملخ دریایی نیز وجود دارد، گفت: تاکید کردیم که کشت و صنعت های استان همه امکانات خود را به کار بگیرند و با پایش و رصد مداوم، به محض مشاهده، کانون کوبی کنند.

چنگلوایی با بیان اینکه ۱۳۰ گروه پایش و رصد در استان مشغول فعالیت هستند، بیان داشت: ۱۷ گروه سمپاشی نیز به منظور سمپاشی هوایی و زمینی در مکان های مورد نیاز آماده هستند.

وی عنوان کرد: قرارگاه امنیتی سپاه پاسداران انقلاب نیز در خصوص به کارگیری پهبادها توسط جهاد کشاورزی اعلام همکاری کرده اند، اما تا کنون نیازی به استفاده از آنها پیدا نکرده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص مدت زمان ماندگاری آفت ملخ در کشور، یادآور شد: اگر تنها با ملخ های صحرایی و دریایی مواجه باشیم، تا پایان خردادماه شاهد حضور آنها در کشور خواهیم بود، ولی اگر ملخ های آسیایی نیز به این مجموعه اضافه شوند، باید تا پایان شهریورماه با رصد و پایش مداوم به محض مشاهده اولین کانون، اقدام به کانون کوبی کنیم.

وی در خصوص اقدامات بین المللی در مبارزه با آفت ملخ، عنوان کرد: آفت ملخ پیشگیری ندارد و باید در منشاء آنها که کشور آفریقا است، کانون کوبی شوند.

چنگلوایی با اشاره به اینکه مسیر این نوع ملخ از قاره آفریقا آغاز و پس از گذشتن از کشورهای عربستان، کویت و یمن به ایران میرسد، افزود: در حال حاضر هشت کشور آفریقایی به شدت در حال مبارزه با ملخ هستند، اما سال گذشته در کشور عربستان با این آفت مبارزه نشد و پس از هجوم ملخ ها به این کشور، تخم ریزی گسترده ای صورت گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: در حال حاضر ملخ هایی که در عربستان بالغ شده اند به سمت ایران می آیند. اگر در کشورهای آفریقایی کانون کوبی خوبی صورت بگیرد و اقدامات تکمیلی در کشورهای حاشیه خلیج فارس یا عربستان و کویت صورت بگیرد، دچار مشکل نخواهیم شد.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز