خبرگزاری کار ایران

چنگلوایی در گفت وگو با ایلنا مطرح کرد:

صادرات شلتوک خوراکی ایران برای اولین بار در خوزستان/ آمادگی ارسال شلتوک به ۳۰ استان کشور

asdasd
کد خبر : ۸۳۱۲۴۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: به دلیل رشد ۳/۳ برابری کشت شلتوک در خوزستان نسبت به سال گذشته، برای نخستین بار در ایران، اقدام به صادرات شلتوک به خارج از کشور کردیم.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، کیخسرو چنگلوایی در خصوص صادرات برنج کشاورزان خوزستانی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: با توجه به وفور آب و مشکلاتی که برای کشاورزان در جریان سیل به وجود آمده بود، مجموعه استان به این نتیجه رسیدند که کشت برنج در سال ۹۸ برای کشاورزان خوزستانی آزاد باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۲ هزار هکتار شلتوک در خوزستان کشت، افزود: امسال خود را برای برداشت نهایتا ۶۷ هزار شلتوک آماده کرده بودیم؛ اما وقتی کشاورزان شروع به کشت برنج کردند با ۲۰۶ هزار هکتار کشت شلتوک مواجه شدیم که نسبت به سال گذشته رشد ۳/۳ برابری داشت.

چنگلوایی با مقایسه تولید شلتوک نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: پیش بینی برداشت شلتوک در سال جاری حدود ۹۰۰ هزار تن معادل ۵۰۰ هزار تن برنج سفید است؛ این در حالی است که کل شلتوک تولیدی سال گذشته حدود ۲۶۵ هزار تن بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه انتظار افزایش ۴ برابری تولید شلتوک برنج در استان را نداشتیم، عنوان کرد: از آنجایی که اگر در سالهای آینده وضعیت بارندگی ها و ذخایر سدها مانند امسال نباشد قطعا با محدودیت کشت برنج مواجه می شویم به همین دلیل بخش خصوصی نمیتوانست ریسک کرده و با خرید خشک کن ها و شالی کوبی ها اقدام به توسعه زیرساخت ها کند، چرا که ممکن است دیگر شرایط کشت حداکثری برنج در استان فراهم نشود.

وی در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی و پیگیری های استاندار خوزستان در مدیریت برداشت برنج، بیان کرد: به دلیل پیش بینی هایی که انجام شد، از اواسط فصل کاشت برنج برداشت برنج آغاز شد، سپس در تاریخ ۲۴ شهریور درخواست تشکیل جلسه ستاد تنظیم بازار به منظور ساماندهی و مدیریت برنج و شلتوک خوزستان عنوان شد.

چنگلوایی ادامه داد: با کمک جهاد کشاورزی و اعطا وام، کشاورزان توانستند ۲۵۰ کمباین را خریداری کنند. در حالیکه تا پایان سال ۹۷ کل کمباین های موجود در استان تنها ۹۰ دستگاه بود، همچنین برای ارسال ۱۲۰۰ دستگاه کمباین از استان های شهر های شمالی و فارس به خوزستان، برنامه ریزی شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۸ هزار هکتار از شلتوک برداشت شده و ۸۰۰ کمباین نیز مشغول به کار هستند.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: با توجه به حجم برداشت و عرضه بیش از نیاز به بازار استان، تصمیم گرفتیم گزینه های صادرات و خرید تضمینی یا توافقی برنج را بررسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی های لازم انجام و مجوز های مورد نیاز جهت صادرات شلتوک صادر شده است، گفت: کشاورزان نگران افت قیمت برنج پس از عرضه زیاد به بازار داخلی بودند که پس از موافقت با صادرات آن، هم از کاهش قیمت برنج در داخل کشور و هم افزایش قیمت آن پس از صادرات جلوگیری میشود و قیمت برنج در تعادل باقی خواهد ماند، البته برخی از افرادی که سودشان در خطر است، با این اقدام جهاد کشاورزی، استاندار خوزستان و ارگان های ذی ربط مخالف هستند.

چنگلوایی در خصوص خرید تضمینی برنج تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان و در سطح ملی در تلاش هستند که مجوز های لازم برای خرید تضمینی را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی و صادرات شلتوک در کنار هم میتواند به مدیریت حجم زیاد شلتوک کشت شده در استان کمک کند، اشاره کرد: به ۳۰ استان دیگر کشور برای فروش شلتوک اعلام آمادگی کردیم.

این مقام مسئول خوزستان را مهد خشکه کاری برنج در کشور خواند و گفت: از ۲۰۶ هزار هکتار کشت برنج در استان حدود ۹۰ هزار هکتار، معادل ۴۷ درصد زیر کشت خشکه کاری برنج قرار گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه صادرات شلتوک برنج در مرزهای چذابه و شلمچه صورت میگیرد، تاکید کرد: از روز شنبه مجوز های لازم در عراق صادر می شود.

چنگلوایی در پاسخ به احتمال افزایش تمایل کشاورزان خوزستانی به صادرات برنج، تصریح کرد: کشاورزان برخی از شهرستانها به دنبال صادرات نیستند و تمایل به سفید کردن برنج و سپس فروش آن دارند؛ البته هنوز سقفی برای صادرات مشخص نکرده ایم، چرا که اعتقاد داریم نباید محدودیت ایجاد کنیم؛ باید ببینیم عرضه و تقاضا و کشش بازار چگونه است.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز