خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان امور اجتماعی کشور:

فقدان هویت اجتماعی، کلیدی‌ترین مسئله سکونتگاه‌های غیر رسمی است

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۸۲۸

معاون اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: کلیدی ترین مسئله در سکونتگاه های غیررسمی و مناطق حاشیه نشین مشکلات کالبدی نیست، بلکه فقدان هویت اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، رضا محبوبی در جلسه هماهنگی فعالیت دفاتر توسعه محلی و تسهیل‌گری که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: وزارت کشور برای مقابله با معضل حاشیه نشینی با هدف ارتقای‌شاخص‌های فرهنگی-اجتماعی و مشارکت مردم مناطق حاشیه‌نشین، اقدام به راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری در 100 محله کشور کرده است.

وی به اهتمام و پیگیری مقام معظم رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی کشور بویژه حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: در جلساتی که با حضور وزیر کشور و سران سه قوه برگزار می‌شود، ایشان مجدانه پیگیر تمهیدات مجموعه دستگاه های دولتی و غیر دولتی در این مناطق هستند.

معاون اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور تصریح کرد: سالها تحت عناوین مختلفی برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و حل مشکلات این مناطق تلاش های کالبدی بسیاری انجام شده، اما گزارش‌های رسمی وزارت راه و شهرسازی به رغم تلاش‌های دستگاه‌های دولتی و غیردولتی،حاکی از آن است که در این راه موفق نبوده ایم.

وی سر منشا بسیاری از مشکلات در مناطق حاشیه نشین را عدم نظارت های هنجاری و انسجام اجتماعی عنوان کرد، افزود: کلیدی ترین مسئله در سکونتگاه های غیررسمی و مناطق حاشیه نشین، مشکلات کالبدی نیست؛ بلکه فقدان هویت اجتماعی است. 

محبوبی گفت: ساکنین این محلات در مدیریت مسکن هر چند غیر فنی به عنوان بخش پر هزینه زندگی خود، موفق عمل کرده اند اما نتوانسته اند مابقی مسائل را حل کنند.

معاون اجتماعی امور اجتماعی کشور تصریح کرد: تجربه جهانی و همچنین تلاش های چند ساله کشور برای مداخله در این بافت ها نشان می دهد صرف افزایش خدمات به سکونتگاه های غیر رسمی راهگشا نیست، بلکه بهترین راه حل جذب مشارکت ساکنین است که  این روش و اسلوب مورد تایید وزارت راه و شهرسازی نیز می باشد.

محبوبی تاکید کرد: ما در دفاتر تسهیل‌گری علاوه بر حمایت طلبی نهادها و بخش های فنی استان برای بهبود کیفیت زندگی به دنبال جذب مشارکت مردم محلی هستیم.

معاون اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور در پایان گفت: همگی بپذیریم راه مداخله موثر و منطقی در سکونتگاه های غیررسمی، دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی است و خواستار هم پوشانی تمامی دستگاه ها و همچنین همکاری لازم با اعضای این دفاتر برای شناسایی نیازهای واقعی محلات به منظور رسیدن به هدف شد.

لازم به ذکر است، وزارت کشور به منظور مقابله با معضل حاشیه نشینی در 10 استان (هر استان 10 محله) که دارای بالاترین نرخ حاشیه نشینی هستند ، دفاتر توسعه محلی و تسهیلگری را به منظور ارتقای شاخص های اجتماعی- فرهنگی و توانمندسازی مردم محلی در دستور کار قرار داده است. تاکنون دفاتر علی آباد، کوی سیاحی، زویه، عین 2، ملاشیه، کوی شهید محسنی در شهرستان کارون و کوی مدرس در شهرستان دزفول در استان خوزستان راه اندازی شده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز