خبرگزاری کار ایران

با مصوبه شورای عالی راه و شهرسازی؛

برای بافت تاریخی دزفول طرح مرمتی ویژه درنظر گرفته می‎شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۹۱۸

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: بنا شد شهرستان دزفول با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان یک طرح ویژه دیده شود و اقدامات مرمتی در برخی محلات از جمله لوریان به صورت پایلوت انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محمدحسن طالبیان در بازدید از روند عملیات اجرایی پروژه برداشت پل روگذر و همچنین انجام کاوش در محوطه تاریخی شوش، اظهار داشت: چنانچه احداث مسیر کمربندی شوش به فوریت مصوب شود بسیاری از معضلات شهرستان شوش نیز به تبع آن برطرف خواهد شد.

او افزود: تازمانی که ورود ماشین‎های سنگین ممنوع و حجم ترافیک ترانزیتی از محل برداشته نشود، ایمنی لازم در محل ایجاد نخواهد شد.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با تأکید بر این‎ که ایجاد ایمنی در محل در سایه احداث جاده کمربندی اتفاق خواهد افتاد، افزود: خوشبختانه طی بازدید متوجه شدیم که مسیرهایی وجود دارند که با کمترین معارضی می‎توان از آن‎ها استفاده کرد.

او گفت: قرار بر این شد که کارشناسان اداره‎کل راه و شهرسازی استان کل اطلاعات در این زمینه را آماده کنند و آن‎ها را در اختیار کمیته فنی تهران برای اقدامات مقتضی قرار دهند.

طالبیان در ادامه با اشاره به سفر به شهرستان دزفول و بازدید از محله لوریان این شهرستان، تصریح کرد: لوریان یکی از محله‎هایی است که دارای بیشترین اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است؛ با این‎حال، موضوعی که بناهای این محله را تهدید می‎کند و از جمله برای خانه آرامش ایجاد مشکل کرد، فرونشست‎هایی است که به دلیل عبور فاضلاب‎ها و چاه‎ها درحال رخ دادن است.

او تأکید کرد: سازمان آب و فاضلاب باید با مطالعه جدی درپی راه‎ کار در خصوص عبور این فاضلاب‎ها و چاه‎ها باشد؛ ضمن آن‎ که، در بحث نشست زمین در این محله نیز باید مطالعات زمین‌شناسی برای تثبیت زمین انجام شود و خانه‎هایی که دچار ترک و نشست شده‎اند را به سرعت با کار مهندسی مقاوم‎سازی و مرمت نهایی کرد.

معاون میراث فرهنگی کشور خبر داد: در این بازدید و طی صحبتی که با معاون وزیر راه و شهرسازی داشتیم، بنا شد بافت تاریخی دزفول با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به صورت یک طرح ویژه دیده شود و اقدامات مرمتی در برخی محلات از جمله لوریان به صورت پایلوت انجام شود.

او افزود: هفته آینده نیز جلسه‎ای را با مسئولان شهرستان و کارشناسان حوزه میراث و راه و شهرسازی  برگزار خواهیم کرد و درخصوص نتایج این بازدید و مطالعات اولیه تصمیماتی را اتخاذ خواهیم کرد.

طالبیان درباره سفر به شوشتر و بازدید از اقدامات مرمت سازه‎های تاریخی این شهرستان نیز گفت: تعدادی کارهای مرمتی در شهرستان شوشتر درحال اجرا است اما به دلیل نرسیدن اعتبار، روند اقدامات، کند پیش رفته است.

او اضافه کرد: تا به امروز هنوز اعتبارات تملک دارایی را دریافت نکرده‎ایم.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به موضوع جداره و بدنه سازه‌های آبی شوشتر بیان کرد: این مشکل از گذشته وجود داشته و اکنون کمی حادتر شده است و حل آن یک کار مهندسی را در رشته‎های مختلف می‎طلبد. خوشبختانه اطلاعات نقشه‎ها و زمین‎شناسی در این خصوص، درحال آماده شدن است، ضمن این‎که یک گروه آلمانی نیز قول همکاری در راستای تثبیت این جداره را داده‎اند.

او خاطرنشان کرد: بالای این جداره‎ها، مجموعه‎ها و خانه‎هایی وجود دارند که هم خود ناایمن هستند و هم برای جداره ایجاد ناامنی می‎کنند و باید وضعیت تملک آن‎ها را در وهله اول مشخص کرد.

طالبیان پس از شوشتر، از پروژه درحال ساخت موزه منطقه‌ای در اهواز دیدن کرد و پیشرفت کار و مسائل فنی آن را از نزدیک بررسی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز