خبرگزاری کار ایران

یک مسئول مطرح کرد؛

اصلاح ارزش پایه صادراتی زعفران نیازمند اقدام آنی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۶۲۸

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بر ضرورت اصلاح ارزش پایه صادراتی زعفران، افزایش بهره‌وری سطوح زیر کشت این محصول، توجه بیشتر به زعفران‌کاران و توقف طرح خرید تضمینی این محصول از امسال تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، ابوالفضل چمندی، در نشست با رئیس اتاق بازرگانی استان، با بیان اینکه متاسفانه ید واحدی در بخش خصوصی در حوزه زعفران وجود ندارد، تصریح کرد: چرا یک کنسرسیوم بزرگ زعفران در خراسان وجود ندارد که از ابتدای زنجیره این محصول تا انتهای زنجیره را در بر بگیرد؟ موضوع زعفران در وهله نخست باید از سوی بخش خصوصی کارشناسی و از بخش دولتی مطالبه شود. معتقدم باید دور باطل تصمیمات لحظه‌ای که به اقتصاد کشور ضرر می‌رساند و حوزه زعفران نیز از آن مستثنی نیست، متوقف شود.

وی تاکید کرد: کالایی که قرار است ایجاد ارزش کند، باید در زنجیره ارزش قرار گیرد. این موضوع شامل زعفران به عنوان محصول استراتژیک استان می‌شود. بخشی از اقدامات در بهبود شرایط این حوزه، تاکتیکی و آنی است که اصلاح ارزش پایه گمرکی زعفران از جمله آنها است. در این زمینه قاعدتا مخالفانی هم در سطح قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری وجود دارد که معتقدند کاهش ارزش پایه  صادراتی، موجب کاستن از قیمت زعفران می‌شود.

چمندی با بیان اینکه دغدغه تمامی ذینفعان زنجیره زعفران بایستی در پیشنهادات ما برای اصلاح ارزش پایه صادراتی این محصول دیده شود، گفت: در این صورت، امکان اثرگذاری نظرات مخالف با این موضوع، کاهش می‌یابد. این اقدامی تاکتیکی و آنی است که ظرف یک الی دو ماه آینده بایستی صورت پذیرد. در بحث حقوق گمرکی و ارزش پایه گمرکی زعفران باید یکصدا باشیم و به نظری واحد برسیم. در واقع، بایستی حرف مشترکی بین تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه زعفران و بخش دولتی استان وجود داشته باشد. ما حاضریم از نظر واحد بخش خصوصی در این زمینه دفاع کنیم. لذا تاکید بر این داریم که ظرف یک ماه آینده در خصوص این موضوع برنامه‌ریزی و کارشناسی شود تا نظر واحد بخش خصوصی تعیین شود.

وی ادامه داد: در وهله دوم، بایستی از خرید تضمینی زعفران جلوگیری شود؛ زیرا یکی از دلایل بهره‌وری پایین اغلب اراضی زعفران، همین موضوع خرید تضمینی محصول است که بایستی از آن جلوگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اگر برنامه جامعی مبنی بر زنجیره جامع ارزش زعفران داشته باشیم، می‌توانیم در رایزنی و تصمیم‌گیری به نفع این محصول عمل کنیم. لذا برخورداری از چنین برنامه‌ای در استان، امری مهم و اساسی است.

وی در خصوص تعرفه کشورهای چین و هند برای واردات زعفران ایران گفت: چین زعفران ایران را در گرو محصولات دارویی قلمداد کرده و برای این محصول تعرفه‌ وضع کرده است. اگر زعفران از زمره محصولات دارویی خارج شود، وضعیت صادرات به این کشور اصلاح می‌شود. البته باید ابتدا روش‌های تامین مالی و ابزارهای مالی برای واردات و صادرات و انتقال پول اندیشیده شود تا مشکلات این حوزه‌ها از طریق ارزیابی اصولی و صحیح، مرتفع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز