خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر مشهد:

آلودگی خودروهای شخصی مشهد ۶ برابر آلودگی صنایع اطراف شهر است/ افزایش ۵۰ درصدی سوخت مازوت در مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۴۸۰

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: خودروهای سواری ۳۳ درصد آلودگی هوای شهر را تولید می‌کنند که این میزان ۶ برابر آلودگی صنایعی است که در اطراف شهر وجود دارند.

به گزارش ایلنا از مشهد، ایمان فرهمندی در نشست‌ تخصصی "بررسی ریشه‌های آلودگی هوا" که در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شده بود، اظهار کرد: بحث آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که در مشهد و سایر کلان شهرها با آن مواجهیم؛ متاسفانه مشهد با وضعیت بحرانی در خصوص آلودگی هوا روبه‌رو است.

وی افزود: تعداد روزهایی که در مشهد هوای "پاک" داریم، به شدت کاهش پیدا کرده، این در عین حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون تنها ۹ روز هوای "پاک" داشتیم؛ در زمینه آلودگی هوا با تهران وارد رقابت شدیم و ممکن است با توجه به افزایش سرعت انتشار آلودگی موجود، به پایتخت آلودگی هوای کشور مبدل شویم.

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام اینکه در بحث آلودگی هو‌ا، منابع تولید و راهکارهای مقابله با آن مد نظر است، گفت: منابع آلاینده هوای شهر به دو بخش منابع متحرک و ثابت تقسیم‌بندی شده است، منابع متحرک بالغ بر ۶۴ درصد و منابع ثابت ۳۶ درصد آلودگی هوای شهر را تولید می‌کنند.

فرهمندی ادامه داد: منابع متحرک شامل خودرو، موتور سیکلت‌ و اتوبوس و منابع ثابت شامل کاربری‌های تجاری، مسکونی، جایگاه‌های سوخت، پمپ بنزین‌ها، فرودگاه و ... می‌شوند؛ براساس کاربری حمل‌و‌نقلی و غیر حمل‌و‌نقلی، مجموع آلودگی تولیدی در حوزه حمل‌ونقل ۷۲ درصد است و تنها ۲۸ درصد به خارج از حوزه حمل‌و‌نقل مرتبط می‌شود که از این میزان سهم آلودگی هوای چهار نیروگاه اطراف شهر مشهد، ۲۰ درصد است.

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام اینکه دو منبع اصلی در شهر وجود دارد که به تنهایی نیمی از آلایندگی هوا را تولید می‌کنند، گفت: خودروهای سواری ۳۳ درصد آلودگی هوای شهر را تولید می‌کنند که این میزان ۶ برابر آلودگی صنایعی است که در اطراف شهر وجود دارند؛ چهار نیروگاه در اطراف شهر مشهد وجود دارد که ۲۰ درصد آلودگی هوا را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: میزان برقی که توسط این نیروگاه‌ها تولید می‌شود بیش از نیاز شهر مشهد است یعنی بخشی از برق تولیدی که آلودگی آن در سلامت مردم اثر گذار است، در مکان‌های دیگری مصرف می‌شود و به تعبیری صادر می‌گردد.

وی در مورد ترکیب آلاینده‌های هوا گفت: چهار آلاینده اصلی در شهر اثر گذاری می‌کند که شامل اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، منواکسید کربن و ذرات ریز معلق هستند؛ در این میان اکسیدهای گوگرد به جهت ترکیب با رطوبت هوا، آسیب‌های بسیاری بر روی بدن و زیرساخت‌های شهر وارد می‌کند، منشا اصلی باران‌های اسیدی همین آلاینده‌هاست.

فرهمندی خاطر نشان کرد: تمام اکسیدهای گوگردی که در هوای شهر وجود دارد، توسط چهار نیروگاه اطراف شهر به ویژه نیروگاه توس تولید می‌شود، چرا که این نیروگاه تنها مازوت می‌سوزاند؛ سوخت مازوت در ۶ ماه نخست سال جاری به نسبت ۶ ماه نخست سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام اینکه خروجی‌های دانشگاهی بایستی در اجرا یاری رسان ما باشد، تصریح کرد: افرادی که در مورد مسائل شهری پژوهش می‌کنند، باید حوزه کاری را کامل بشناسند، این در عین حالی است که دانشجویان در برخی پروژه‌های دانشگاهی مسیر را به درستی تشخیص نمی‌دهد و خروجی نهایی حاصل نمی‌آید.

وی ادامه داد: بحث سوخت نیروگاه‌ها و میزان سوخت آن به حوزه مدیریت شهری ارتباط پیدا نمی‌کند، چرا که همه در اختیار دولت است و در این مسئله تنها می‌توانیم مطالبه کنیم و فضای اجتماعی را در حل مسئله همراه سازیم.

فرهمندی گفت: اگر در نظر داریم آلودگی هوا را کاهش دهیم، باید زیر ساخت‌ها را مهیا کرده، از تعداد کافی ناوگان حمل‌و‌نقل بهره‌مند باشیم، وضعیت معابر و علائم مناسب باشد و از ظرفیت اطلاع رسانی برخوردار باشیم تا از اثرات آلودگی هوا بر سلامت جسمی بکاهیم.

وی با بیان اینکه الگوهای سفر در حال تغییر است، تاکید کرد: سفر درون شهری با دوچرخه و ناوگان حمل‌ونقل عمومی در حال افزایش است، پویش سه شنبه‌های بدون خودرو با گذشت چند سال از آغاز به فعالیت، در میان مردم شناخته شده و متقاضیان شرکت در این پویش افزایش یافته و الگوهای جایگزین خودروهای سواری مطرح می‌شوند.

وی با اعلام اینکه هر سفر درون شهری با اتوبوس، یک دهم سفر با خودرو شخصی آلودگی ایجاد می‌کند، اذعان کرد: نیروگاه‌های دیگر بجای مازوت، از گاز استفاده می‌کنند تا در نهایت انرژی برق تولید شود، اما متاسفانه گاز ما نیز آلوده است، میزان sox گازی که در نیروگاه‌ها سوزانده می‌شود بالاتر از حد استاندار است، در این صورت گاز ما نیز برق کثیف تولید کرده و در نهایت کمکی به کاهش آلایندگی هوا نمی‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز