خبرگزاری کار ایران

با تکمیل پروژه احداث کوره پاتیلی شماره ۸ میسر خواهد شد؛

افزایش ظرفیت واحد متالورژی ثانویه فولاد مبارکه

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۳۴۸

با به پایان رسیدن پروژه احداث کوره پاتیلی شماره ۸ فولاد مبارکه (LF8)، راندمان جابه‌جایی ذوب در واحد فولادسازی به میزان روزانه حداقل ۲۰ ذوب و تسریع در فرایند ذوب‌رسانی به واحد ریخته‌گری محقق خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرنگار فولاد مدیر اجرای پروژه‌های فولادسازی فولاد مبارکه ضمن تأیید این خبر گفت: این پروژه در محدوده مدول B واحد فولادسازی، تحت مدیریت واحد توسعه فولادسازی و با همکاری واحد متالورژی ثانویه به‌عنوان بهره‌بردار و سایر واحدها از قبیل امور قراردادهای خرید، پشتیبانی، بازرسی فنی، تعمیرات مرکزی و دستگاه نظارت فنی مهندسی فولاد مبارکه و پیمانکار مربوطه در حال انجام است.

محمدحسین خرمی، هدف از این پروژه را تسریع در فرایند متالورژی ثانویه و ساخت آنالیز متناسب ذوب بر اساس گرید تولید فولاد موردنظر دانست و خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این واحد، راندمان جابه‌جایی ذوب در واحد فولادسازی به میزان روزانه حداقل ۲۰ ذوب و فرایند ذوب‌رسانی به واحد ریخته‌گری نیز افزایش خواهد یافت.

ایجاد فرصت شغلی برای بیش از ۱۰۰ نفر

وی از نهادینه شدن بیش‌ازپیش دانش و توان فنی احداث کوره پاتیلی و اشتغال‌زایی به‌عنوان دیگر دستاوردهای اجرای این پروژه یاد و اضافه کرد: علاوه بر افرادی که در جریان ساخت تجهیزات و اجرای این پروژه مشغول به کار هستند، با بهره‌برداری از این پلنت برای ۴۵ نیز نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۱۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

به گفته مدیر اجرای پروژه‌های فولادسازی، این پروژه که به‌صورت EPC تعریف گردیده است و پیشرفت آن در بخش اجرایی بیش از ۲۶ درصد است باهدف آلیاژسازی، گاززدایی، کنترل دمای ریخته‌گری و ریخته‌گری چند ذوب به‌صورت پیوسته مورداستفاده قرار می‌گیرد و ذوب خروجی از کوره‌های قوس الکتریکی به درون پاتیل ریخته و پس از آن به زیر کوره پاتیلی هدایت و در ادامه، فرایند متالورژی ثانویه روی آن انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار فولاد، روح‌الله جان‌نثاری، تکنسین اجرای پروژه‌های فولادسازی نیز در این باره افزود: از مهم‌ترین بخش‌های این پروژه که براساس تکنولوژی‌های جدید و تجارب واحدهای مشابه تغییر کرده و در این پروژه به‌روزرسانی گردیده است، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1-الکترود رگولیشن طرح جدید:

یک سیستم کنترلی جدید برای کنترل موقعیت الکترودها استفاده می‌شود که به بهبود عملکرد قوس الکتریکی کمک می‌کند و باعث افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف انرژی و افزایش کیفیت محصول می‌شود.

2-سقف طرح جدید:

سقف‌های قدیمی به علت داشتن ساختار لوله‌ای باعث ایجاد چسبندگی ذوب به سقف می‌گردید؛ اما سقف جدید به‌صورت پانل آبگرد طراحی شده و ساختار آن‌ها به‌صورت دوجنسی از نوع فولاد و مس است و به دلیل قابلیت انتقال حرارت بالای مس نسبت به فولاد بهره‌برداری بیشتر دارد و چسبندگی ذوب سرباره نیز کمتر می‌شود. تخلیه غبار در سقف‌های قدیمی با مکش غیرمستقیم است که این موضوع باعث ایجاد تجمع غبار در کانال‌های داخلی سقف می‌گردد، ولی مکش در ساختار جدید به‌صورت مستقیم است و مشکل تجمع غبار برطرف می‌شود.

3-سیستم آب:

با توجه ‌به تغییرات اشاره‌شده در سقف کوره پاتیلی شماره ۸ به‌واسطه مدارهای آبگرد و پوشش مسی سطح آن انتقال حرارت بهتری انجام می‌شود و میزان آب در گردش نیز با این انتقال حرارت کاهش می‌یابد.

۴-دوکلیده شدن سیستم برق‌رسانی:

باتوجه‌به مصرف انرژی الکتریکی در کوره‌های پاتیلی جهت برقراری قوس از کلید خودکار استفاده می‌شود که باتوجه‌به تعدد قطع و وصل کلید، ظرفیت بروز عیب و خرابی و پیرو آن توقف تجهیز زیاد است؛ بنابراین جهت حصول اطمینان و افزایش پایداری تولید در طرح جدید، کلید قدرت به‌صورت دوخطی طراحی و اجرا می‌شود.

5- سیستم غبارگیر جدید:

با استفاده از فیلترهای (میکرو فیلتر) کارایی غبارگیر افزایش ‌یافته و فرار غبار از بک‌فیلترها به حداقل خواهد رسید و عمر مفید و سرویس و نگهداری آن به حداقل زمان ممکن کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای پروژه مذکور، شرکت فولاد مبارکه در تاریخ ۰۵/۰۹/۱۴۰۱ اقدام به عقد قرارداد با شرکت برق‌آرا نمود. مجموع مدت اجرای فعالیت ۲۴ ماه تعریف شده است و انتقال دانش فنی و ساخت و استفاده از ظرفیت‌های پیمانکاران داخلی از دیگر نکات قابل‌توجه در اجرای این پروژه است.

جان‌نثاری در تشریح وضعیت فعلی عملیات اجرایی این پروژه گفت: رفع معارضاتی از قبیل جابه‌جایی شن ریز و پیش‌گرمکن‌ها انجام شده و اکثر تجهیزات آن نیز که بخش قابل‌توجهی از آن ساخت داخل است در حال سفارش‌گذاری و ساخت است. امیدواریم با همکاری مستمر کلیه واحدهای درگیر شاهد بهره‌برداری این پروژه در سال آتی باشیم.

محمدحسین خرمی مدیر اجرای پروژه‌های فولادسازی فولاد مبارکه در خاتمه از تمامی عوامل اجرایی و پشتیبانی که در اجرای این پروژه همکاری و نقش‌آفرینی نمودند، تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز