خبرگزاری کار ایران

تاثیر قیمت نبشی و ناودانی و پروفیل در ساختمان سازی

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۶۵۳۲

نبشی، ناودانی و پروفیل از جمله مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. نبشی و ناودانی از انواع پروفیل باز هستند که جهت تحمل بار سازه و ساخت نما در ساختمان‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت این مصالح به سبب کاربرد فراوانی که دارند به کیفیت و وزن آنها بستگی داشته و به‌‌طور حتم بر قیمت ساختمان نیز تاثیرگذار خواهد بود. جهت آگاهی از تاثیر قیمت این مصالح در ساختمان‌سازی با ما همراه باشید.

پروفیل ساختمانی چیست؟

دسته‌ای از پروفیل‌ها که در فرآیند ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند را پروفیل ساختمانی می‌‌نامند. این مقاطع توخالی که در اشکال دایره‌ ای، مربع، مستطیل و... وجود دارند اغلب با ورقه‌های فولادی به تولید می‌رسند که از انواع مختلفی نیز برخوردار هستند.

کاربرد نبشی و ناودانی و پروفیل در ساختمان سازی

پروفیل که در لغت به معنای مقطعی مشخص بوده، به قطعات فلزی می‌گویند که در اندازه‌های مختلف و در دو نوع باز و بسته به تولید می‌رسند. از کاربردهای آن می‌توان به استفاده در تولید نرده‌های فلزی، ساخت درب و پنجره و ساخت ستون و اسکلت فلزی با انواع مستطیل و مربع آن اشاره کرد. نبشی نوعی پروفیل باز است که دو ضلع و یک زاویه دارد و برای ساخت سقف‌های سبک یا شیروانی، ساخت چارچوب پایه‌های ستونی برای خرپا، به منظور پشت‌بند و مهار انواع نیرو در سازه‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناودانی نیز از دیگر انواع پروفیل باز بوده که جهت ساخت نمای ساختمان‌ها، افزایش استحکام سازه‌های فولادی، ساخت انواع درب و پنجره، ساخت قفسه‌های فولادی مقاوم و ساخت خرپا و بادبند استفاده می‌شود.

قیمت انواع پروفیل و فاکتورهای موثر در آن

موارد بسیاری وجود دارد که می‌توانند تعیین‌کننده قیمت هر یک از پروفیل‌ها نظیر نبشی، ناودانی و پروفیل آهن باشند. با آگاهی از قیمت روز این مصالح می‌توانید باتوجه به بودجه خود، مصالح مورد نیاز را تهیه کنید. بی‌شک هرچه قیمت پروفیل مصالح افزایش پیدا کند، می‌توان شاهد کاهش بودجه مورد نیاز ساختمان بود که در این شرایط تاثیر قیمت پروفیل در ساختمان‌سازی مشخص می‌شود. در واقع بخش اعظمی از ساختمان را مصالح آن پوشش می‌دهند که برای خرید هر یک از آنها باید مبلغ بسیاری را در نظر گرفت‌.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت نبشی

در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی نبشی‌ها بسیار پرکاربرد هستند که در دو نوع فابریک و پرسی به تولید می‌‌رسند. عوامل بسیاری بر قیمت نبشی تاثیرگذار هستند که از جمله آنها می‌توان به قیمت مواد اولیه، نوسانات قیمت دلار، کاهش یا افزایش میزان عرضه و تقاضا، هزینه‌های حمل‌ونقل و... اشاره کرد. در نهایت به سبب متفاوت بودن وزن، نوع و اندازه نبشی‌ها، گالوانیزه یا آلومینیومی بودن آن ها، شاهد تغییراتی در نرخ نبشی‌ها هستیم.

تاثیر قیمت نبشی در ساختمان‌سازی بسیار است و برای برآورد قیمت کلی مصالح، باید قیمت روز آنها را بدانید. قیمت آنلاین نبشی باتوجه به نوسانات بازار ارز، قیمت روز فولاد و همچنین سیاست‌های کشور تعیین شده و شما می‌توانید با استعلام قیمت به‌روز آن، به آگاهی کامل در این زمینه دست یابید.

تاثیر قیمت نبشی و ناودانی و پروفیل در ساختمان سازی

فاکتورهای موثر بر قیمت ناودانی

یکی از مقاطع پرکاربرد از جنس فولاد که در دو دسته ساده و مشبک قرار داشته و در صنایع ساختمان‌سازی، تجهیزات دریایی و خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، ناودانی نام دارد. قیمت این نوع پروفیل به روش تولید، متریال به کار رفته و کاردبردهای آن بستگی دارد. کارخانه‌ها این پروفیل را با روش‌های فابریک یا پرسی تولید می‌کنند که باتوجه به وزن و متریال به کار رفته در آن، قیمت انواع ناودانی را تعیین می‌نمایند. همچنین عوامل بسیاری مانند نوع و سایز ناودانی، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته و هزینه‌های حمل‌ونقل بر قیمت نهایی ناودانی تاثیرگذار هستند و این موارد با تاثیر قیمت ناودانی در ساختمان‌سازی رابطه مستقیم دارند.

در این میان به سبب استفاده از فولاد، گالوانیزه و آلومینیوم در تولید ناودانی، در صورت افزایش قیمت این مواد اولیه توسط کارخانجات ذوب آهن و فولاد، قیمت این پروفیل نیز افزایش می‌یابد.

قیمت نبشی و ناودانی و تاثیر آن در ساختمان سازی

پروفیل‌ها از پرکاربردترین محصولات در فرآیند ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. قیمت این مصالح که در پنجره‌ها، چارچوب درها و... مورد استفاده قرار می‌گیرند، متاثر از عوامل بسیاری است. به سبب تاثیرگذاری صنایع موازی بر یکدیگر، در شرایط کنونی و باتوجه به نوسانات قیمت ارز و در نتیجه آن تغییرات به وجود آمده در قیمت مواد اولیه، قیمت تمام شده مصالح ساختمانی برای افراد مشغول در این حوزه از اهمیت بسیاری برخوردار است. حال عوامل موثر بر قیمت پروفیل در دو گروه درونی و خارجی جای می‌گیرند.

از جمله عوامل درونی می‌توان به جنس، ابعاد، ضخامت، وزن و... اشاره کرد و عوامل خارجی را می‌توان نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم، هزینه‌های مربوط به انبارداری، مواد اولیه و... دانست. در این میان روش ساخت و تکنولوژی به کار رفته در تولید پروفیل‌ها نیز بر قیمت نهایی آن ها بی ‌تاثیر نخواهد بود. باتوجه به تمامی این موارد در نهایت شاهد تاثیر قیمت پروفیل در ساختمان‌سازی خواهیم بود.

پروفیل آهن در ساختمان سازی

پروفیل آهن یکی از عناصر اصلی در ساخت‌وساز بوده که از جایگاه ویژه‌ای در این صنعت برخوردار است. باتوجه به کاربرد و اهمیت بالای این نوع پروفیل، بهتر است قبل از خرید پروفیل آهن، قیمت روز آن را دائماً چک کنید؛ چراکه این پروفیل‌ ها که در ستون‌ها، تیرها و دال‌ها به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، وظیفه انتقال بار ساختمان از زمین به سازه‌های فلزی را برعهده داشته و به‌طور کلی وزن ساختمان را تحمل می‌کنند. همچنین پروفیل‌های آهن به سبب برخورداری از انعطاف‌پذیری، به مهندسان ساخت‌وساز این امکان را می‌دهند تا سازه‌‌هایی را در ارتفاع، اشکال و سایز متنوع طراحی نمایند.

قیمت پروفیل آهن نیز مانند هر یک از مصالح ساختمانی مانند خود به قیمت فولاد، حمل‌ونقل، نرخ ارز‌ و... بستگی دارد. به‌دلیل مقاومت بالای این نوع پروفیل در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، نیاز به تعمیر و تعویض مکرر آنها کاهش می‌یابد؛ اما متاسفانه به‌دلیل نوسانات موجود در ارز کشور، می‌بایست قیمت روز پروفیل آهن را برای ساختمان‌سازی خود در نظر داشته باشید. لازم به ذکر است که ضخامت یکی از تاثیرگذارترین عوامل در نرخ پروفیل آهن است.

سخن پایانی

پروفیل‌ به عنوان عنصر اصلی و پرکاربرد در ساخت‌وساز شناخته می‌شود. نبشی و ناودانی که از جمله پروفیل‌های باز به شمار می‌روند در موارد مختلفی مانند ساخت سقف‌های شیروانی، ساخت پایه‌های ستونی برای خرپا، ساخت نمای ساختمان و... کاربرد دارند. عوامل بسیاری در قیمت این مصالح پرکاربرد تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به وزن، سایز، مواد اولیه، هزینه‌های حمل‌ونقل و انبارداری، نوسانات بازار ارز، میزان عرضه و تقاضا و... اشاره کرد. قیمت هر یک از آن ها بر هزینه‌های ساختمان‌سازی و در نهایت قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود که در صورت هرگونه سوال در این خصوص می‌توانید سوالات خود را قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر در خصوص خرید و فروش انواع آهن‌آلات ساختمانی نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از مشاوره رایگان فولادسل بهره‌مند شوید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز