خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عنوان کرد:

استفاده از تجارب ارزشمند پدافند غیرعامل فولاد مبارکه در سایر صنایع کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۵۹۴

همایش پدافند غیرعامل مدیران گروه فولاد مبارکه و شرکت ذوب‌آهن اصفهان با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدیران عامل، معاونان و مدیران شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اصفهان، مدیرکل حراست استان روز شنبه 21 آبان ماه در شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این همایش سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه و ایرج رخصتی مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن پس از بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه در خصوص اهمیت پدافند غیرعامل در این کارخانه‌ها ایراد سخن کردند که مشروح این سخنرانی‌ها از نظر شما خوانندگان می‌گذرد.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور فولاد مبارکه بعد از حمله سایبری برگشت‌پذیری سریعی داشت

مردم اصفهان روز 25 آبان‌ماه با تشییع 370 شهید به‌طور هم‌زمان حماسه‌ای جاویدان خلق کردند و شایسته است یاد و خاطره همه شهیدان معزز کشور را گرامی داریم. امروز فرصتی فراهم شد تا تهدیدات احتمالی سایبری شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان که ممکن است زیرساخت‌های صنعت کشور را تحت تأثیر قرار دهد، بررسی کنیم.

در جریان دیدار با مدیران عامل دو شرکت فولاد مبارکه و ذوب‌آهن و بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه، نکات مدیریتی و تخصصی را که مدیران عامل دو شرکت‌ها باید به آن‌ها اشراف داشته باشند مورد بررسی قرار دادیم.خوشبختانه شرکت فولاد مبارکه بعد از حمله سایبری، برگشت‌پذیری سریعی داشت و به‌خوبی توانست ضمن خنثی‌سازی تهدیدها و حملات سایبری، تجارب ارزشمندی در این زمینه کسب کند که از این تجارب در دیگر صنایع کشور استفاده خواهد شد.

فولاد مبارکه اقدامات خوبی در حوزه پدافند غیرعامل انجام داده است

این شرکت توانسته اقدامات ارزشمندی برای تولید فولاد مبتنی بر بازار و نیازمندی‌های کشور انجام دهد. حملات سایبری به صنعت فولاد کشور برنامه‌ریزی‌شده و با تکنیک‌های خاصی انجام شده بود که خوشبختانه با توجه به تمهیداتی که این صنایع از قبل پیش‌بینی کرده بودند و آمادگی نسبی موجود، حداقل آسیب به صنعت فولاد کشور وارد شد و به‌سرعت به حالت اولیه بازگشتیم.

ضرورت تداوم فعالیت صنعت کشور

عبرت‌آموزی از حملات سایبری و برطرف کردن ایرادهای زیرساختی فضای سایبری در صنعت کشور و آگاهی و آموزش مدیران صنعت و به‌روز بودن آنان در حوزه پدافند غیرعامل از اهمیت زیادی برخوردار است. در کنار آن، تیم‌های عملیاتی صنعتی سایبری باید آمادگی لازم در برابر حوادث و تهدیدات را داشته باشند تا بتوانند پاسخ مؤثر و جدی دهند.

صنایع مادر کشور همچون صنعت فولاد، باید علی‌رغم وجود حوادث، تهدیدها و حملات سایبری، روند تولید خود را حفظ کنند. به همین منظور مصون‌سازی و امن‌سازی اضطراری در صنایع از ضروریات است. با توجه به حملات سایبری گذشته، بیش از 80 درصد از آسیب‌پذیری صنایع مختلف، حملات سایبری ساده و سطحی بوده که با یک همت جمعی و در یک زمان فشرده قابل‌حل است.

استراتژی دشمن فشار همه‌جانبه و حداکثری تا آستانه جنگ نظامی است

استراتژی دشمن فشار همه‌جانبه و حداکثری علیه جمهوری اسلامی تا آستانه جنگ نظامی تعریف شده و مؤلفه مشخصی دارد که همه‌جانبه بودن آن به معنای استفاده از همه ظرفیت‌ها و ابزارها برای مبارزه با ایران اسلامی و حداکثری بودن این فشار نیز به‌معنای تلاش با تمام قوا تا آستانه جنگ نظامی است تا کشور ما را تحت تأثیر خود قرار دهند و تخریب کنند.

عدم تحقق حمله نظامی از سوی دشمن نشان می‌دهد که در این حوزه نقطه قوت داریم و ورود به جنگ علیه ما را خط قرمزی برای خود قرار داده‌اند و چنین خط قرمزی نشان از به بار نشستن تلاش‌های جمهوری اسلامی در زمینه ایجاد بازدارندگی دفاعی با ظرفیت‌های ایجادشده دارد.

شروع جنگ ترکیبی از سوی دشمن

دشمن با شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و راه‌های نفوذ از درون و شروع جنگ ترکیبی قصد آسیب رساندن به کشور را دارد. این موضوع به معنای وجود نقاط ضعفی است که داخل کشور وجود دارد یا ظرفیت‌هایی که می‌تواند نفوذ را توسعه دهد. برخی از این تلاش‌ها می‌تواند از جنس نرم‌افزاری و فناورانه یا از جنس نفوذ از سمت کارکنان باشد.

بیش از 80 درصد حملات سایبری کشور سطحی بوده است

باید به وابستگی زیرساخت‌ها به فضای سایبری توجه داشته باشیم. در این زمینه معمولا آسیب‌پذیری‌هایی پیدا می‌شود که همین‌ها مبدأ حملات قرار می‌گیرد. دسته دوم آسیب‌هایی است که از سمت حفره‌های امنیتی ایجاد می‌شود که در این دسته پیدا کردن این حفره‌ها هم زمان‌بر بوده و هم قدری مشکل است. دسته سوم نیز آسیب‌پذیری‌هایی هستند که در سیستم‌های خریداری‌شده از همان ابتدا نصب شده و با یک دستور فعال می‌شوند. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد بیش از 80 درصد حملات گذشته از جنس دسته‌بندی اول بوده‌اند.

در لایه سوم حملات دشمن، قطع زنجیره تولید محصول یا خدمت براساس یک حمله سایبری است که با توجه به نوع آن محصول یا خدمت، تأثیر سوء بر اقتصاد و مردم صورت می‌پذیرد و این موضوع باعث ناراحتی مردم می‌شود.در لایه چهارم، بزرگ‌نمایی پیامد قطع سرویس بر مردم یکی از پروژه‌هایی است که دشمن آن را دنبال می‌کند؛ به‌طور مثال می‌توان به اختلال در سیستم توزیع سوخت سراسری اشاره کرد که دشمن تلاش کرد لایه‌ای از جنگ رسانه‌ای را رقم بزند.

جلوگیری از آسیب‌های سایبری از طریق کنترل حملات

یکی از لایه‌های دیگر ایجاد چالش‌های امنیتی نظیر آشوب و ناآرامی است که در این بین برخی از رسانه‌ها نقش هماهنگ‌سازی، هدایت و کنترل را انجام می‌دهند. برای جلوگیری از این تهدیدات باید برنامه‌ای برای کاهش تهدیدات درون‌زا داشته باشیم.

باید مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه و کنترلی انجام دهیم؛ چراکه این عرصه لایه‌های مدیریتی و کارشناسی دارد. در حوزه کارشناسی مباحث فنی در زمینه فناوری اطلاعات و کنترل صنعتی مطرح است.

سامانه‌ها باید معماری امنیتی و دفاعی داشته باشند

مدیران مجموعه‌هایی که سیستم‌هایشان وابسته به تجهیزات سایبری است، باید حداقل سواد سایبری و امنیت سایبری را داشته باشند. سامانه‌ها نیز باید معماری امنیتی و دفاعی مانند معماری دفاع در عمق، لایه‌به‌لایه، شبکه‌ای و جزیره‌ای داشته باشند.

امکان تشخیص بدافزارها در سیستم و پیکربندی سیستم‌ها یکی دیگر از مواردی است که مدیران باید به آن توجه کنند. علاوه بر این، نشر اطلاعات در شبکه‌ها یکی از مواردی است که متأسفانه به آن کم‌توجهی می‌شود و در این زمینه ساماندهی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم باید توسط مدیران انجام شود.

نباید دسترسی‌های بدون کنترل در سامانه‌ها ایجاد شود

مدیران نباید در سامانه‌ها دسترسی‌های بدون کنترل ایجاد کنند. باید میزان نوع و دسترسی‌ها در سامانه‌ها کاملا محدود به زمان باشد. بعضی از سیستم‌های مدیریت صنعتی به GPS متصل هستند که این موضوع باعث سوءاستفاده از سوی دشمن می‌شود و باید بومی‌سازی‌های لازم را در این زمینه انجام داد. موضوع بک‌آپ یا پشتیبان گرفتن نیز بسیار مهم است؛ چون باید از روش‌های درست آن استفاده کرد تا در موقع نیاز بتوان از بک‌آپ خوب و سالم استفاده کرد.

ضرورت ایجاد واحدهای امداد و نجات اتوماسیون‌های صنعتی

ایجاد واحدهای امداد و نجات اتوماسیون‌های صنعتی برای سیستم‌های بزرگ ضروری است. این گروه‌ها باید برنامه پاسخ اضطراری داشته باشند تا در صورت حمله بتوانند پاسخ‌های مناسبی دهند.

کمبود نیروهای متخصص امنیت سایبری یکی از چالش‌های کشور ماست. باید شرکت‌ها نیروهای امنیت سایبری خود را حفظ کنند و ارتقا دهند.

اهمیت چالش‌های امنیتی در مورد فناوری‌های ابری

باید به تدابیر، دستورات و تصمیمات مدیرعامل و سایر مدیران که ممکن است تبعات امنیتی داشته باشد، توجه داشت. فهم خوب در این زمینه یکی از نکاتی است که باید مدیران در ذهن داشته باشند.

چالش‌های امنیتی در مورد فناوری‌های ابری یکی از نکات مهمی است که مدیران باید در مورد خطرات و الزامات استفاده از آن توجیه شده باشند، چراکه ممکن است داده‌های مهم از بین برود که در نتیجه، این موضوع می‌تواند ملاحظات امنیتی زیادی در پی داشته باشد.

در حملات سایبری نقش رسانه بسیار مهم است

پیامد حمله برای دشمن از اهمیت زیادی برخوردار است، به همین دلیل، مدیر باید در این زمینه دقت زیادی داشته باشد تا پاسخ درستی را از طریق رسانه‌ها ارائه کند؛ باید پس از حملات سایبری به‌جای افزایش التهاب، آرامش بخشیدن را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اقدامات جدی فولاد مبارکه در حوزه پدافند غیرعامل

با توجه به اهمیت و جایگاه فولاد مبارکه در صنعت و چرخه اقتصادی کشور، موضوع و دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل از سال‌ها قبل در فولاد مبارکه به میزان گسترده‌ای پیاده‌سازی و نهادینه شده است و از سوی مدیریت و کارکنان این ضرورت به‌صورت جدی پیگیری می‌شود.

ازسرگیری فعالیت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از حمله سایبری و پیشرفت‌های شرکت نشان می‌دهد که در حوزه پدافند غیرعامل اقدامات مؤثری انجام شده است.

 در حوزه‌های مختلف به‌خصوص در حوزه‌هایی نظیر انرژی، تدارکات و بسیاری از حوزه‌هایی که از سوی استکبار تحریم شده‌ایم، بعضا با مشکلات زیادی مواجه هستیم، اما با همت کارکنان ثبت رکوردهای متعدد در سال جاری بیانگر عملکرد خوب همکاران در این عرصه است.

دست‌یابی به محصولات جدید در کنار افزایش تولید

رشد حدود 10 درصدی در بسیاری از واحدهای تولیدی ازجمله گندله‌سازی، احیا مستقیم، فولادسازی و سایر بخش‌های تولیدی نمونه‌هایی از این مدعاست و این روند طی 7 ماه گذشته همواره ادامه داشته است. در کنار افزایش تولید، رکوردشکنی‌های پیاپی و موفقیت‌های دیگر، تولید محصولات جدید را نیز در دستور کار خود قرار دادیم و اخیرا موفق به تولید فولاد زنگ‌نزن شدیم.

رکورد کمترین میزان مصرف آب، اقدامی در حوزه پدافند غیرعامل

با توجه به اینکه محدودیت منابع انرژی و آب از مؤلفه‌هایی هستند که باید با رویکرد پدافند غیرعامل به‌عنوان تهدید به آن‌ها توجه داشته باشیم و برای آن‌ها چاره‌اندیشی کنیم، در حوزه کاهش مصرف آب به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته‌ایم. دست‌یابی به رکورد کمترین میزان مصرف آب که از میانگین مصرف آب فولادسازان جهان پایین‌تر است، یکی از این اقدامات است.

سرمایه‌گذاری برای تکمیل و بهره‌برداری از تأسیسات تصفیه فاضلاب شهرهای مجاور این شرکت، یکی از اقداماتی بود که در صورت عدم تحقق، حفظ و افزایش تولید را غیرممکن می‌کرد. بالغ‌بر 50 درصد از آب مصرفی در فولاد مبارکه با استفاده از بازچرخانی آب و تصفیه فاضلاب 9 شهر اطراف این شرکت انجام می‌شود.

پروژه احداث نیروگاه با پیشرفت فیزیکی 48 درصدی

مشارکت در پروژه انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان یکی دیگر از اقدامات مهم فولاد مبارکه در این زمینه است که امیدواریم در صورت تکمیل این پروژه تا کمتر از 2 سال آینده، دیگر صنایع استان اصفهان نیز منتفع شوند.

در بخش تاب‌آوری و استمرار خدمات نیز احداث نیروگاه 914 مگاواتی حدود 48 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تکمیل 2 میدان گازی با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه

 یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته، احداث نیروگاه خورشیدی و بادی در استان‌های اصفهان، خراسان و سیستان و بلوچستان است که به ظرفیت 800 مگاوات عملیاتی خواهد شد.

امضای تفاهم‌نامه با شرکت ملی گاز برای سرمایه‌گذاری مشترک در توسعه میادین گازی از برنامه‌های دیگری است که قرار است طی آن 2 میدان گازی با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه تکمیل شود. بومی‌سازی 90 درصد از قطعات و تجهیزات و خرید 50 دستگاه لوکوموتیو داخلی نیز ازجمله اقدامات شاخص فولاد مبارکه در زمینه پدافند غیرعامل است.

برگزاری 47 رزمایش پدافند غیرعامل در فولاد مبارکه طی یک سال گذشته

در خلال انجام این اقدامات، در زمینه‌هایی نظیر سایبری، حفاظت از ذخایر راهبردی، پدافند شهری، تاب‌آوری، پایداری انرژی، تهدیدهای سخت، تهدیدهای شیمیایی، عملکردی، پرتویی و حمل‌ونقل بالغ‌بر 47 رزمایش ظرف حدود یک سال گذشته در شرکت فولاد مبارکه انجام شده است.

ماهانه 100 هزار هشدار امنیت سایبری در فولاد مبارکه

در حوزه امنیت سایبری ماهانه به‌طور میانگین حدود 100 هزار هشدار امنیت سایبری در فولاد مبارکه داریم که به همین خاطر بالغ‌بر 70 جلسه در قالب کمیته‌های امنیت و مدیریت حادثه در زمینه امنیت اطلاعات برای برنامه‌ریزی و مقابله با این حملات تشکیل شده و مانورهایی هم در این حوزه برگزار شده است. به لطف الهی و با توجه به آمادگی‌های ناشی از این اقدامات، در حمله سایبری اخیر توانستیم واکنشی سریع نشان دهیم و امیدواریم با آمادگی‌های کسب‌شده، بیش از گذشته در برابر تهدیدات مقاومت داشته باشیم.

امروز در جنگ ترکیبی تمام‌عیاری قرار گرفته‌ایم

شکی نیست که ما امروز در جنگ ترکیبی تمام‌عیاری قرار گرفته‌ایم و مورد هدف قرار گرفتن فولاد مبارکه در خط مقدم این جنگ را بعینه حس کرده‌ایم. دشمن برای دست‌یابی به اهداف خود و آسیب رساندن به صنایع مادر کشور از تمامی مراکز نفوذ و تمام قوا استفاده می‌کند.

کلید برخورد با استراتژی دشمن در این حوزه، تمرکز برای رفع نقاط ضعف خودمان است. دشمن در کمین نشسته تا ضعف‌های ما را شناسایی و از همان ناحیه به ما حمله کند. برای همین باید نقاط ضعف خود را شناسایی و در آن نقاط، خود را تقویت کنیم.

ایرج رخصتی، مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان

ضرورت پایداری مواد اولیه در سال آینده

ذوب‌آهن اصفهان یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها در تاریخ صنعت کشور از نظر تأثیرگذاری است. اگر امروز فولاد خراسان، قروه، میبد و حتی مجموعه میدکو را داریم، به برکت وجود ذوب‌آهن است. ذوب‌آهن اصفهان طی 6 ماه نخست سال جاری حدود 2 درصد از برنامه تکلیفی خود جلوتر است.

پایداری مواد اولیه برای کارخانه‌هایی مانند ذوب‌آهن ضروری است. در حال حاضر تضادهایی در زمینه وحدت رویه، قوانین و بخشنامه‌های خلق‌الساعه وجود دارد. نباید صنایع بزرگی نظیر فولاد مبارکه و ذوب‌آهن در چنین حوزه‌هایی دغدغه داشته باشند.

در حال حاضر نرخ‌گذاری محصولات فولاد به‌گونه‌ای تعیین می‌شود که نه بازرگان و نه تولیدکننده محصولات ساختمانی سودی از فروش نمی‌برند و تنها فروشندگان مسکن در این شرایط سود می‌برند.

تولید 12 محصول جدید در ذوب‌آهن اصفهان

در حال حاضر 12 محصول جدید در ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود. تولید مقاطع بال‌پهن ذوب‌آهن بر مبنای تولید مصالح ساختمانی در کشورهای مهم دنیا انجام می‌شود. همچنین ما به دنبال تولید محصولات دانش‌بنیان هستیم تا بتوانیم شرایط ساخت‌وساز در کشور را بهبود بخشیم. در این راستا پروژه‌های مختلفی نظیر اسکادا و تصفیه و بازچرخانی پساب در خطوط تولید در حال انجام است.

گفتنی است سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، پس از بازدید از خطوط تولید و حضور در جلسه پدافند غیرعامل شرکت‌های فولاد مبارکه وذوب‌آهن اصفهان، در جلسه‌ای با حضور پروین صالحی نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل و معاونان فولاد مبارکه، اهم موضوعات حوزه پدافند غیرعامل شهرستان مبارکه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز