خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس سرمایه مطرح کرد:

عرضه گواهی سپرده کالایی میلگرد باعث شفافیت اطلاعاتی

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۲۱۵

امروز 29 ام آذر ماه برای اولین بار در ایران، عرضه گواهی سپرده کالایی میلگرد در بورس صورت گرفت.

به گزارش ایلنا از اصفهان، این اتفاق با وجود ذوب آهن و فولاد مبارکه در اصفهان می تواند تاثیر بسزایی در بازار و درآمد زایی این دو شرکت نیز داشته باشد. البته فرایند این دو شرکت برای حضور در این بازار تکمیل نشده است. ولی به گفته علیرضا رضوانی، کارشناس بازار سرمایه فولاد فراب کویر دیگر شرکت اصفهانی از امروز با این شیوه معاملات خود را انجام داده است.

رضوانی به سوالات  پیرامون عرضه گواهی سپرده کالایی میلگرد پاسخ داد که در ادامه می خوانید:

س- لطفا بگویید گواهی سپرده کالایی چیست؟

گواهی سپرده کالایی یک ابزار نوینی در بورس های کالایی دنیاست که در قالب این ابزار انبار هایی در بورس کالا پذیرش می شوند تا کالا وارد این انبار ها شده و در قبال آن قبض انبار صادر می شود؛ این قبض انبار تبدیل به گواهی سپرده کالایی شده و گواهی سپرده کالایی قابلیت معامله به عنوان یک ورقه بهادار را در بازار سرمایه کشور پیدا می کند.

س- آیا قبل از میلگرد، کالایی با گواهی سپرده کالا معامله شده است؟

بله. هم اکنون در قالب گواهی سپرده کالایی کالاهایی نظیر سکه، زعفران، برنج، رطب، پسته، کشمش، زیره و سیمان در بورس کالا در حال معامله و از امروز میلگرد نیز به این لیست افزوده شده است.

س- در مورد گواهی سپرده میلگرد توضیح بدهید.

در سال های گذشته خرید برخی محصولات از جمله میلگرد که از الزامات ساخت و ساز بود توسط حواله صورت میگرفت ، به گونه ای که شما یکسری حواله رو از فروشنده خریداری میکردید و در آینده محصول رو دریافت میکردید. در قالب همین حواله ساز و کار گواهی های سپرده کالایی بوجود آمده است. گواهی سپرده اوراق بهاداری هستش که دارنده اون اوراق صاحب مقدار مشخصی از محصول هست که در اون اوراق قید شده است.

س- گواهی سپرده کالایی میلگرد چه میزیتی نسبت به شیوه های قبلی عرضه این کالا دارد؟

از جمله مزایای گواهی سپرده می توان به تسهیل فرآیند اخذ کد معاملاتی، تسهیل شرایط خرده فروشی کالا، امکان خرید انلاین گواهی سپرده بدون مراجعه یا ارائه سفارش به کارگزار، تفکیک مشتریان خرد از مشتریان عمده در بازار فیزیکی،  انجام معاملات به صورت قطعی با تسویه نقدی وجه معاملات در کوتاهترین زمان ممکن، ارائه تضامین کمتر نسبت به بازار فیزیکی و مهمترین آن شفافیت اطلاعاتی است.

س- شرایط معامله گواهی سپرده کالایی میلگرد به چه صورت است؟

این اوراق در روزهای دوشنبه از ساعت 12:45 تا 13:30 به صورت حراج تک قیمتی عرضه می شود، مقدار خرید هر شخص به صورت حجم های 25تنی و از حداقل 25 الی 100 تن است و صرفا با داشتن کد معاملاتی بورس(سهامداری) می توان به صورت آنلاین به معاملات این اوراق پرداخت. مدت زمان نگهداری محصول در انبار های مورد تایید بورس حداقل یک و حداکثر دو هفته است.

س- هزینه خرید در این شیوه معاملاتی به چه صورت است؟

مبلغ قابل پرداخت برای خریدار شامل مبلغ محصول، 9% ارزش افزوده و کارمزد است و با وجود معاملات این گواهی ها در بستر معاملات آنلاین، خرید گواهی مورد نظر منوط به تحویل آن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز