خبرگزاری کار ایران

در شش‌ماهه نخست سال جاری حاصل شد؛

افزایش 17.5 درصدی شاخص بهره‌وری سرمایه‌های انسانی در فولاد مبارکه

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۹۷۱

مدیریت شرکت فولاد مبارکه تلاش کرده است تا ضمن شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان مثل دانش، توانایی، انگیزش و رفتار کارکنان، در راستای افزایش بهره‌وری و تقویت این عامل حیاتی، نظام‌ها و برنامه‌هایی را طراحی و اجرا کند. ازاین‌رو افزایش شاخص بهره‌وری سرمایه‌های انسانی جزو اصلی‌ترین اهداف و سیاست‌های کلان شرکت است.

به گزارش ایلنا، در پی کسب این موفقیت ارزشمند که هم‌راستا با سایر دستاوردهای یک‌ساله گذشته فولاد مبارکه به دست آمده است، خبرنگار فولاد در جریان مصاحبه با مهدی کفایت معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه، دلایل و جزئیات افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در این شرکت را جویا شده است. ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

سازمان‌ها به دلایل مختلف تلاش می‌کنند تا بهره نیروی انسانی خود را ارتقا دهند. این فرایند در فولاد مبارکه چگونه بوده است؟

در همه سازمان‌ها و به‌ویژه در صنعت فولاد به دلیل نیروبر بودن این صنعت، شاخص بهره‌وری سرمایه‌های انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این صنعت می‌توان شاخص‌های مختلفی را برای بهره‌وری سرمایه‌های انسانی مورد استفاده قرار داد. با توجه به تعریف بهره‌وری (نسبت ستاده به داده) در اکثر شرکت‌های فولادی جهان، بهره‌وری سرمایه‌های انسانی براساس شاخص تن تولید مذاب به ازای هر نفر در سال و با فرمول «تن تولید بر تعداد نیروی انسانی» سنجیده می‌شود. این شاخص در بین فولادسازهای جهان تنها تا پایان فرایند ریخته‌گری محاسبه می‌شود. در شرکت فولاد مبارکه نیز میزان تولید فولادسازی از ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و مجتمع فولاد سبا برای اندازه‌گیری این شاخص در نظر گرفته می‌شود.

چه اقداماتی در این زمینه انجام و چه نتایجی حاصل شده است؟

شرکت ضمن بهینه‌سازی فرایندها و انجام توسعه‌ها در راستای افزایش تولید، به بهینه‌سازی سرمایه‌های انسانی از نظر تعداد و عملکرد می‌پردازد که در این راستا شاخص یک‌ساله ابتدای مهر 1400 تا پایان شهریور 1401، برابر با 464 شده و در قیاس با مدت مشابه قبل یعنی از ابتدای مهر 1399 تا پایان شهریور 1400 که 425 بوده، افزایش 9 درصدی داشته است. همچنین شاخص شش‌ماهه اول سال جاری برابر با 242 بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 206 بوده، افزایش 5/17 درصدی داشته است و این شاخص‌ها نشان‌دهنده روند افزایشی است.

در خصوص اقدامات انجام‌شده بیشتر توضیح دهید.

در سال جاری در شرکت فولاد مبارکه، افزایش میزان تولید و به‌تبع آن افزایش شاخص بهره‌وری سرمایه‌های انسانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و برای تقویت آن‌ها نظام‌ها و برنامه‌هایی نیز طراحی شد که برخی از آن‌ها به شرح ذیل است:

- برقراری ارتباط بهتر و مستمر مدیریت ارشد سازمان با کارکنان شرکت مانند بازدیدهای مدیرعامل از نواحی مختلف که در قالب برگزاری جلسات مشترک منابع انسانی با کارکنان مدیریت‌های سازمان و دوره‌های کافه گفت‌وگو انجام شده، در انتقال مستقیم نظرات و مشکلات کارکنان و رسیدگی به آن‌ها تأثیر بسزایی داشته است.

- هدف‌گذاری‌های چالشی درخصوص رکوردهای تولید نواحی مختلف در سال جاری، تأثیر بسزایی در افزایش انگیزه کارکنان مخصوصا نواحی تولیدی در راستای نیل به این اهداف داشته که نتایج آن را در رکوردشکنی‌های ماه‌های ابتدای سال می‌توان مشاهده نمود.

- واحد بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست به‌عنوان متولی حوزه ایمنی و سلامت کارکنان، نظام‌های کارآمدی را طراحی و اجرا کرده است تا حفظ ایمنی و سلامت در سطح شرکت، به‌عنوان یک وظیفه همگانی مورد توجه کلیه کارکنان شرکت قرار گیرد و به‌عنوان نمونه، اثرات آن را در مدیریت کار در شرایط کرونا و واکسیناسیون همکاران می‌توان مشاهده کرد.

- نظام‌هایی از قبیل نظام انتخاب و استخدامِ نیروهای شایسته، نظام ارزیابی شایستگی و نظام آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی در شرکت فولاد مبارکه به‌طور مستمر در چرخه مدیریت بهره‌وری مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد که به‌عنوان نمونه‌های اجراشده جدید در سال جاری می‌توان به تدوین پروفایل‌های آموزشی و دوره‌های ارتقای مهارت‌های سرپرستی رده‌های شیفت فورمنی اشاره کرد.

سخن پایانی؟

اگرچه دستاوردهای بسیار خوبی در این حوزه به دست آمده است، اما هنوز درخصوص این شاخص، امکان بهبود وجود دارد و استفاده از دیدگاه‌های کارکنان و صاحب‌نظران و همکاری فزاینده مدیریت و کارکنان می‌تواند ما را در پیشبرد این هدف یاری رساند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز