خبرگزاری کار ایران

مدیر سازمان‌دهی و طبقه‌بندی مشاغل فولاد مبارکه خبر داد؛

آغاز فرایند نظرسنجی رضایت و اشتیاق شغلی کارکنان فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۱۸۹

فرایند نظرسنجی رضایت و اشتیاق شغلی کارکنان فولاد مبارکه باهدف جلب و استفاده بیش‌ازپیش از دیدگاه‌های کارکنان در راستای افزایش رضایت‌مندی آنان و کارایی سازمان و توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت آغاز شده است.

به گزارش ایلنا، فرایند نظرسنجی رضایت و اشتیاق شغلی کارکنان فولاد مبارکه باهدف جلب و استفاده بیش‌ازپیش از دیدگاه‌های کارکنان در راستای افزایش رضایت‌مندی آنان و کارایی سازمان و توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت آغاز شده است.

در همین زمینه بهزاد کمال‌پور، مدیر سازمان‌دهی و طبقه‌بندی مشاغل فولاد مبارکه به سؤالات خبرنگار ایراسین پاسخ داده است. ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

در همین ابتدا بفرمایید رضایت و اشتیاق شغلی کارکنان سازمان‌ها چه اهمیتی دارد؟

در دنیای امروز کسب‌وکارها که همه چیز به‌سرعت در حال تحول و پیشرفت است، منابع انسانی ماهر و توانمند ازجمله از مهم‌ترین عوامل رشد و بقای سازمان‌ها به‌حساب می‌آید؛ ازاین‌رو سازمان‌ها به‌منظور تحقق اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود ناچارند به نحو اثربخشی به جذب، نگهداشت و توسعه سرمایه‌های انسانی خود بپردازند. درواقع هیچ سازمانی، چه کوچک و چه بزرگ، نمی‌تواند در بلندمدت بدون کارکنان پرانرژی که به مأموریت شرکت باور دارند و چگونگی دست‌یابی به آن را به‌خوبی درک کرده‌اند، پیروز شود؛ بنابراین جای تعجب ندارد که سازمان‌های امروزی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای به اشتیاق و رضایت کارکنان خود توجه داشته باشند و برای آن سرمایه‌گذاری کنند. اهمیت اشتیاق شغلی کارکنان به‌اندازه‌ای است که آقای جک ولش (Jack Welch)، مدیرعامل سابق جنرال الکتریک، در معرفی عوامل اثرگذار بر سلامت شرکت‌ها، اولین عامل مهم را اشتیاق کارکنان معرفی می‌کند.

این امر دقیقا بر چه پارامترهایی اثر می‌گذارد؟

افزایش اشتیاق شغلی اثرات قابل‌توجهی در پارامترهای مثبت سرمایه‌های انسانی مانند رضایت شغلی، افزایش انگیزه‌های کاری، سلامت روانی در محیط کار، کاهش استرس و شادی بیشتر دارد. رضایت شغلی هم‌زمان منجر به بهبود فاکتورهای کارایی یک سازمان می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد در شرکت‌هایی که ازنظر اشتیاق کارکنان جزو ۲۵ درصد بالا هستند، ۶۵ درصد خروج نیروی انسانی کمتر، ۴۸ درصد کاهش حوادث ایمنی کار کمتر، ۴۱ درصد کاهش خطاهای کیفی، ۳۷ درصد کاهش غیبت از کار، ۲۱ درصد افزایش بهره‌وری، ۲۲ درصد سودآوری بیشتر و ۱۰ درصد افزایش در سنجش‌های رضایت مشتری وجود دارد.

رویکرد فولاد مبارکه در این زمینه چگونه است؟

در شرکت فولاد مبارکه نیز افزایش رضایت و اشتیاق شغلی کارکنان یکی از اهداف مهم و استراتژیک سازمان به شمار می‌آید و همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران و سرپرستان در تمامی سطوح سازمان است.

چه اقداماتی در این زمینه در نظر گرفته ‌شده است؟

واحد تحقیقات سرمایه‌های انسانی به‌عنوان تسهیلگر در این خصوص ایفای نقش می‌کند و اقدامات مختلفی را به‌طور مستمر به انجام می‌رساند. اولین و مهم‌ترین گام برگزاری نظرسنجی رضایت و اشتیاق شغلی است که هرساله از طریق سامانه جامع نظرسنجی شرکت انجام می‌شود. تمامی اقدامات بعدی بر اساس نظرات جمع‌آوری‌شده همکاران در این مرحله انجام می‌شود؛ بنابراین لازم است به‌منظور اجرای هر چه‌بهتر این فرایند مشارکت دقیق و حداکثری در این نظرسنجی وجود داشته باشند.

قدری درباره این نظرسنجی توضیح دهید.

پرسشنامه مذکور بر اساس مدل شرکت مشاوره مدیریت HayGroup طراحی‌شده و رضایت و اشتیاق شغلی کارکنان را در ۱۶ مؤلفه مختلف نظیر احترام و قدردانی، کیفیت و تمرکز بر مشتری، فرصت توسعه و ارتقا و برخی موارد دیگر موردسنجش قرار می‌دهد. پس از انجام نظرسنجی پردازش‌های مختلفی بر روی داده‌ها انجام می‌شود.

استخراج و آگاهی از نتایج چگونه به بهبود اشتیاق شغلی کارکنان کمک می‌کند؟

شاخص‌های رضایت و مطلوبیت به تفکیک برای واحدها و رده‌های مختلف سازمان محاسبه و در قالب گزارش‌های متنوع برای کلیه واحدهای سازمان ارسال می‌گردد.

مسئولین واحدها با بررسی این گزارش‌ها می‌توانند راهکارهای بهبود رضایت و اشتیاق شغلی کارکنان تحت سرپرستی خود را شناسایی و اولویت‌بندی کنند و با همکاری واحد تحقیقات سرمایه‌های انسانی، برنامه‌های عملیاتی برای راهکارهای منتخب تدوین و اجرا نمایند. این نتایج همچنین به‌عنوان مبنایی جهت برنامه‌ریزی استراتژیک و تصمیمات کلیدی مدیریتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی؟

همکاران می‌توانند به‌منظور آشنایی بیشتر با فرایند ارتقای رضایت و اشتیاق شغلی از کلیپی که به همین منظور در صفحه اصلی پرتال کارکنان بارگذاری شده است، دیدن کنند. امیدواریم با مشارکت و همکاری تمامی همکاران و با چنین اقداماتی شرکت فولاد مبارکه همچنان به‌عنوان سازمانی پیشرو به‌خصوص در زمینه مباحث مربوط به سرمایه‌های انسانی در مسیر تعالی گام بردارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز