خبرگزاری کار ایران

یک تولیدکننده چای مطرح کرد؛

کشت چای برای چای کاران و کشاورزان مقرون به صرفه نیست/ دولت زمینهای مخروبه منابع طبیعی را به چای کار‌‌ان واگذار کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۶۴۲

یک تولیدکننده چای با اشاره به کاهش تولید چای گفت: تولید چای در کشور کاهش پیدا کرده است، بنابراین به دولت پیشنهاد کردیم که زمینهای مخروبه منابع طبیعی را که قابلیت کشت دارند به چای کاران واگذار کنند.

یاورزاده تولیدکننده چای کارمین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا وضعیت بازار چای را به نسبت گذشته خوب دانست و گفت: در حال حاضر تولید کم کارخانجات مشکلی است که با آن مواجه هستیم،‌ به‌علت گران بودن قیمت تمام‌شده چای، کارخانجات اغلب با یک دهم ظرفیت خود مشغول به تولید هستند که این موجب افزایش قیمت چای در بازار کشور شده‌است.

وی تشریح کرد: با توجه به اینکه زمین‌های کشاورزی و چای‌کاری منطقه به زمین‌های مسکونی تبدیل شده‌اند،‌ بنابراین تولید به نسبت گذشته کاهش‌ یافته‌است.

یاورزاده در خصوص تبدیل زمین‌های کشاورزی و چای‌کاری به زمین‌های مسکونی نیز گفت: به دلیل افزایش قیمت زمین‌های کشاورزی تولید چای در آن برای چای‌کاران و کشاورزان مقرون‌به‌صرفه نیست. بنابراین آن‌ها زمین‌های کشاورزی خود را به مشتریان ساخت منازل می‌فروشند.

وی ادامه داد: پیشنهاد کردیم که دولت و وزارت جهاد کشاورزی مخروبه‌های منابع طبیعی که قابلیت کشت دارند را به کشاورزانی که می‌خواهند زمین‌های خود را تغییر کاربری دهند واگذار کنند تا آن‌ها زمین‌ها را تبدیل به باغ چای کنند. با این اتفاق ضمن آبادی این زمینها از بیکاری کشاورزان و چای کاران و درنتیجه کاهش تولید چای پیشگیری خواهیم کرد.

تولیدکننده چای با بیان اینکه نمی‌توان به کشاورز گفت که زمین‌های خود را به قیمت چند میلیارد نفروشد و به چای بکارد ادامه دهند، تا بتواند فقط چند میلیون برداشت کند،‌ گفت: اگر دولت به چای کاراران مجوز تغییر کاربری زمینهای خودشان را برای تبدیل به زمین‌های مسکونی بدهد،‌ آنها می‌توانند با بخش کوچکی از پول‌هایشان زمین‌های مخروبه منابع طبیعی را به مزرعه چای کاری تبدیل و آباد کنند. اگر کشاورزان هزار متر از زمینهای خود را تغییر کاربری دهند درعوض آن ده هزار مترمربع (ده برابر ) از زمینهای منابع طبیعی را آباد کنند.

یاورزاده افزود: این مسئله را چندین‌بار از طریق سندیکا پیگیری نمودیم، اما تابه‌حال به‌جایی نرسیده‌است،‌ با ادامه این روند و بی‌توجهی به تولید کشاورزان کارخانه‌ها یکی پس‌از دیگری تعطیل خواهند شد و کارگران بیکار شده و به شغل‌های کاذب روی خواهند آورد و درنتیجه تولید در کشور کاهش‌یافته و قیمت چای تمام شده چای ایرانی سر به فلک خواهد کشید.

وی افزایش قیمت تمام‌شده چای در کشور، کاهش سهم دولت و کاهش تولید کارخانجات را از دلایل اصلی گرانی چای دانست و گفت: درحال‌حاضر در استان 170 کارخانه داریم که جمعا ظرفیت جذب 500 هزار تن برگ سبز چای در سال را دارند، درحالی‌که اکنون فقط ۱۲۰هزار تن تولید برگ سبزداریم که تقریباً ۲۴ درصد میزان ظرفیت این کارخانجات است، بنابراین تولید چای برای کارخانجات توجیه اقتصادی ندارد.

یاورزاده درپایان گفت: درحال‌حاضر 40 درصد تولید در کشور مصرف‌شده و 60 درصد آن به دلیل قیمت ارزان صادر می‌شود چای ما از نظر آزمایشگاهی و میزان فلزات سنگین و عدم وجود مواد ماندگار از سم کیفیت بهتری نسبت‌به چای خارجی دارد و همین دلیل آن‌ها چای ایرانی را با چای خود مخلوط می‌کنند تا از این مزیت چای ایرانی استفاده کنند .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز