خبرگزاری کار ایران

در دیدار ناشران کردستانی با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مطرح شد؛

خریداری کتاب از ناشران کردستانی فقط رویاست!

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۰۶۶

بحثفرهنگ بومی نادیده گرفته شده است / ناشران کردستانی حمایت نمی‌شوند / ناشران به مسئولان بی‌اعتماد شده‌اند.

ایلنا: جمعی از ناشران استان در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان خواستار حمایت مسئولان دستگاه‌های فرهنگی مرتبط با حوزه کتاب و نشر شدند و گفتند: طی سال‌های اخیر در حق ناشران کردستانی اجحاف صورت گرفته که امیدواریم با حمایت مسئولان، وضعیت نشر کشور به خصوص استان بهبود پیدا کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از سنندج، جمعی از فعالان چاپ و نشر استان کردستان روز یکشنبه در نشست هم‌اندیشی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان ضمن بیان مشکلات و دغدغه‌های خود در حوزه انتشار کتاب، از عدم حمایت مسئولان گلایه داشتند.


بحثفرهنگ بومی نادیده گرفته شده است
مسئول چاپ و نشر «آراس» در این نشست با بیان اینکه بحثفرهنگ بومی منطقه کردستان نادیده گرفته شده است، گفت: اتکا نداشتن به فرهنگ بومی از سوی مردم و مسئولان و توجه بیش از اندازه به آثار خارجی، موجب نادیده گرفتن فرهنگ بومی استان شده است.
سعدی سجادی، توجه به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در راستای پیشرفت و توسعه علمی و فرهنگی استان ضروری دانست و گفت: متأسفانه هم اکنون وضعیت کتاب در کتابخانه‌های کردستان نامطلوب است.
وی از به‌کارگیری نیروهای غیربومی در کتابخانه‌های استان انتقاد کرد و افزود: استفاده از کسانی که کمترین‌شناختی از فرهنگ و تمدن مردم منطقه کردستان ندارد می‌تواند در کاهش آمار اعضای کتابخانه‌ها که یک مسئله جدی است، موثر باشد.
سجادی ادامه داد: مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، طی چهار سال مدیریت در استان، کوچک‌ترین ارتباطی با ناشران کردستانی برقرار نکرد و در این مدت نیز حتی یک جلد کتاب از ناشران کردستانی خریداری نشد.
مسئول چاپ و نشر «آراس» یادآور شد: امیدواریم با برقراری ارتباط و همکاری و تعامل بین ناشران و کتابخانه‌ها تا حدودی مشکلات کمبود منابع ویژه در رابطه با فرهنگ منطقه جبران شود.


ناشران کردستانی حمایت نمی‌شوند
مسئول چاپ و نشر «گوران» نیز در این نشست گفت: متأسفانه ناشران بومی کردستان در حد شایسته‌ای حمایت نمی‌شوند که این مسئله باعثدلسردی ناشران استان شده است.
حسن سبحانی افزود: با ورود افراد غیربومی به حوزه فرهنگ کردستان طی چند سال اخیر، در بسیاری از شاخصه‌های فرهنگی از دیگر استان‌های کشور عقب افتاده‌ایم.
وی اظهار داشت: امیدواریم برگزاری چنین نشست‌هایی به نقطه عطفی برای ترویج و توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در استان تبدیل شود چراکه در چند سال گذشته این مسئله به یک نقطه کور و تاریک تبدیل شده است.


ناشران به مسئولان بی‌اعتماد شده‌اند
مسئول چاپ و نشر «کالج» نیز در ادامه این نشست گفت: طی چند سال گذشته بار‌ها مشکلات و دغدغه ناشران با مسئولان در میان گذاشته شده، اما به هیچ عنوان اقدامی برای رفع آن‌ها صورت نگرفته و همین امر باعثایجاد بی‌اعتمادی ناشران نسبت به مسئولان شده است.
کیومرثکرباسی ادامه داد: سال گذشته مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان کردستان اعلام کرد که ۱۵ میلیون تومان از ناشران بومی کتاب خریداری شده و این در حالی‌ست که چندین سال است که کتابی از سوی مسئولان استان از ناشران کردستان خریداری نشده است.
وی یادآور شد: بسیاری از کتاب‌هایی که توسط ناشران استان منتشر می‌شود در کتابخانه‌های کردستان وجود ندارد و این درحالی‌ست که شاهد هستیم در مراسم‌ مختلف در سایر نقاط کشور این کتب به عنوان هدیه اهدا می‌شوند.
کرباسی با بیان اینکه خریداری کتاب از ناشران کردستانی به یک رویا تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: از کتابخانه‌ای که از لحاظ محتوا نتواند کتاب‌خوانان را راضی نگه دارد نمی‌توان انتظار داشت که اعضای بسیاری را نیز به خود اختصاص دهد.


کمبود منابع مورد نیاز با فراخور منطقه کردستان از سوی مسئولان امر نادیده گرفته شده
مسئول چاپ و نشر «کردستان» نیز به کمبود منابع مورد نیاز در کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه کمبود منابع مورد نیاز با فراخور منطقه کردستان از سوی مسئولان امر نادیده گرفته شده و همین امر باعثبه وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای می‌شود.
وی یادآور شد: مسئولان باید در خصوص خرید کتاب از ناشران کردستانی برنامه‌ریزی کنند تا هم وضعیت منابع کتابخانه‌ها بهبود یابد و هم ناشران از وضعیت بهتری برخوردار شوند.
نمایندگان چاپ و نشر «پانیذ» و «شمیم» نیز در این نشست هم‌اندیشی حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز