خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج نظامیان آمریکا از آلمان، بازی با وجاهت ناتو است/ شرق اروپا صحنه تقابل جدید واشنگتن با پکن و مسکو/ ترامپ اخاذی از قاره‌سبز را کلید زد

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۴۶۶

کارشناس مسائل اروپا گفت: مطمئن باشید که به زودی نظامیان آمریکا در کشورهایی مانند چک، اسلواکی، کوزوو و حتی لهستان مستقر خواهد شد تا بتوانند نفوذشان در این جغرافیا را تعمیق کنند.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل گروکشی آمریکا از آلمان با ابزار خروج نظامیانش از این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تصمیم آمریکا به خروج ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش از آلمان را باید در چارچوب سیاست خارجی دونالد ترامپ مورد تحلیل قرار داد. بی‌شک او در وضعیت فعلی که شیوع کرونا ضربه سنگینی به اقتصاد کشورش وارد کرده، به دنبال ایجاد یک فضا برای برون رفت از این وضعیت است تا بتواند افکار عمومی ایالات متحده را در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ به نفع خود مهندسی کند. اما مساله اصلی در مورد خروج نیروهای اسالات متحده از برلین را باید در راستای سناریوی قدیمِ ترامپ دنبال کرد. او از گذشته تاکنون به دنبال آن است که اعضای ناتو را مجبور کند تا حق عضویت خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را افزایش دهند اما در این  میان برخی از کشورها مانند آلمان این اقدام را منتفی دانستند و از انجام آن خودداری کردند.

وی ادامه داد: خروج نیروهای نظامی آمریکا از آلمان را باید در چارچوب اقتصاد و سیاست کلان دانست؛ چراکه آلمان پس از کره‌جنوبی بیشترین حجم از نظامیان آمریکا را در خود جای داده است. این  نیروهای در نقاطی حضور داشتند که حضورشان موجب ایجاد شغل و درآمدزایی برای آلمان و شهروندان این کشور شده بود و همین موضوع برای آلمان‌ها بسیار مهم است. نکته مهمی که در این میان باید به آن توجه کرد این است که خروج نظامیان آمریکا از آلمان بدون تردید بر افکار عمومی این کشور تاثیر خواهد گذاشت. باید توجه داشته که مردم آلمان اصولاً ناسیونالیست هستند و منافع ملی برای آنها بسیار مهم است. حال اینکه آمریکایی‌ها دست به چنین کاری زده‌اند و نیروهای خود را از این کشور خارج کرده‌اند، موجی از انتقادهای عمومی در آلمان را به راه انداخته که هدف این انتقادهای ترامپ و سیاست‌های کلان کشورش علیه آلمان است. این موضوع بسیار مهم قلمداد می‌شود و می‌تواند برای واشنگتن تبعاتی به همراه داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به پیامدهای خروج نیروهای آمریکا از آلمان و تاثیر آن بر روابط دو کشور، تصریح کرد: این قبیل از اقدام‌های آمریکا بدون تردید برای ترامپ هزینه‌های سیاسی به همراه خواهد داشت. اینکه دیده می‌شود نیروهای خارج شده از آلمان قرار است به لهستان منتقل شوند، نشان از تغییر رویکرد و راهبردهای ایالات متحده در اروپا دارد که دلیل آن تامین منانفع جدیدش در قاره سبز است. مساله تنها این نیست که امریکا برخی از نیروهایش را از مهمترین کشور اروپا که به نوعی هدایت اتحادیه اروپایی را در دست دارد، خارج کرده است، بلکه موضوع اصلی این است که پیمان ناتو تا حد زیادی مورد ضربه قرار گرفته است و حتی این موضوع می‌تواند برای اعضایی مانند بریتانیا یا فرانسه تهدیدزا باشد. سال گذشته شاهد این بودیم که رئیس جمهوری فرانسه (امانوئل مکرون) در مورد ناتو از عبارتِ مرگ مغزی استفاده کرد و این واژگان را به وضعیت فعلی ناتو اطلاق کرد. حال همین موضوع مجدداً به گونه‌ای دیگر مطرح شده که دقیقاً سخنان مکرون را می‌تواند تایید کند.

مکی افزود: شکی وجود ندارد که دولت‌های ذی‌نفوذِ اتحادیه اروپا مانند فرانسه، بریتانیا، اتریش و غیره از رفتار آمریکا در قبال آلمان ترسیده‌اند که اتفاقاً بخشی از سناریوی ترامپ هم القای همین ترس است تا بتواند آنها را در اروپا با خود همراه و هماهنگ کند. برخی از تحلیلگران پس از دستور اخیر ترامپ برای خارج کردن ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش از آلمان، صراحتاً اعلام کردند کارکرد ناتو دیگر همانند گذشته نیست و این نهاد کارآمدی قبل را ندارد. همین نگاه در آمریکا هم وجود دارد که سند اثبات آن را می‌توانیم انتقال نظامیان آمریکا از آلمان به لهستان بدانیم. به نظرم ترامپ به دنبال آن است تا از طریق کشورهای اروپای شرقی منافع خود را تامین کند که البته روسیه از این موضوع تا حد زیادی خوشحال است. در مقابل عده‌ای دیگر می‌گویند که پیشروی ترامپ و ایالات متحده به سمت شرق اروپا می‌تواند بر روابط مشکو با واشنگتن تاثیر منفی بگذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله اصلی فقط خروج نیروهای آمریکا از آلمان و اعزام آنها به نقطه‌ای دیگر نیست بلکه این اقدام ترامپ را باید در مقیاس کلان مورد تحلیل قرار داد. من معتقدم که ترامپ با این اقدام فقط به دنبال آن نیست که حق عضویت کشوهای اروپایی در ناتو را افزایش دهد بلکه ایالات متحده در این میان به دنبال تغییر راهبرد خود در سراسر اروپا است. مطمئن باشید که به زودی ترامپ نیروهای نظامی خود را در کشورهایی مانند چک، اسلواکی، کوزوو و حتی لهستان مستقر خواهد کرد تا بتواند بر این منطقه اشراف ایجاد کند و از سوی دیگر نفوذ خودش را در این جغرافیا افزایش داده و تعمیق کند. از منظری دیگر، واشنگتن با این اقدام علناً می‌خواهد همکاری شرکت‌های چینی و روسی با کشورهای اروپای شرقی را مورد هدف قرار دهد. باید توجه داشته باشید که مدل همکاری و روابط اروپا و آمریکا با روسیه و چین با یکدیگر متفاوت است. واشنگتن بر خلاف کشورهای اروپایی، هیچگونه ملاحظات سیاسی یا اقتصادی در روابط با روسیه و چین ندارد و همین دلایل است که نشان می‌دهد ترامپ به دنبال اهداف بزرگ‌تری در خروج نیروهایش از آلمان است؛ اهدافی که نشان می‌دهد غرب و شمال اروپا برای ترامپ اهمیت چندانی ندارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز