خبرگزاری کار ایران

سخنگوی عبدالله عبدالله در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق با اشرف غنی برای برون‌رفت از بحران صورت گرفت/ حکومت وحدت ملی یک تجربه ناکام بود/ خواسته‌های معقول طالبان درخور تامل است

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۰۲۹

سخنگوی عبدالله عبدالله گفت: به خاطر جلوگیری از تصمیم‌های انفرادی پیرامون مسائل کلان کشور، شورای عالی دولت را تعریف کردیم تا تصمیم‌گیری‌های کلان با تشریک مساعی رهبران سیاسی و بزرگان افغانستان صورت بگیرد.

روز گذشته شاهد امضای توافق تقسیم قدرت میان عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی بودیم. توافقی که پس از فراز و فرودهای متعدد و درگیری‌های سیاسی و جناحی مختلف بالاخره به تایید دو طرف رسید. در این میان بسیاری از تحلیلگران، مفسران و چهره‌های سیاسی معتقدند که این توافق همانند توافقی که منجر به تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان شد، ناکام می‌ماند؛ به این معنا که در آن توافق هم بسیاری از وعده‌ها و تعهدات اجرایی نشد و حالا هم نگرانی این است که همان وضعیت مجدداً تکرار شود. در این میان قرار بر این شد که عبدالله عبدالله ریاست شورای عالی مصالحه را به عهده بگیرد و از سوی دیگر ۵۰ درصد کابینه توسط ایشان انتخاب شود. در این میان اما یکی دیگر از مسائلی که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، رفتار و واکنش طالبان نسبت به این موضوع است.

طالبان اخیراً اعلام کرده که شورای عالی صلح را به رسمیت نمی‌شناسد و اساساً در این چارچوب با دولت مذاکره نمی‌کند. این در حالی است که این جریان مدعی شده که با عبدالله خارج از شورای مصالحه به گفت‌وگو خواهد پرداخت. در این میان ادامه تبادل زندانی‌ها، مدل چینش و تشکیل کابینه و همچنین چشم‌انداز صلح و مذاکرات آن از جمله مسائلی است که همچنان ابهام در آنها وجود دارد. بر این اساس برای روشن شدن این موضوعات و بررسی آبعاد توافق نهایی تقسیم قدرت در افغانستان، به گفت‌وگو با «امید میثم» سخنگوی عبدالله عبدالله پرداختیم که به شرح ذیل از نظر می گذرد:

دلیل اصلی توافق سیاسی میان دکتر عبدالله و اشرف غنی چه بود؟   

امید میثم: سوء مدیریت و بی‌کفایتی کارگزاران کمیسیون‌های انتخابات و انتشار نتایج آن، زمینه بحران و بن‌بست در افغانستان را فراهم کرد. از این‌رو به خاطر برون‌رفت از بحران نیاز به توافق سیاسی بود.

عبدالله در اظهارات خود از اختلاف نظر با تیم ثبات و همگرایی بر سر توافق با اشرف غنی سخن گفت. اختلاف نظر ایشان با چه کسانی بود؟

امید میثم: توجه داشته باشید که در روند منازعات سیاسی شایعات زیادی به وجود می‌آید. به همین جهت باید بگویم که تنها یک‌ نفر از رهبران تیم ثبات با این توافق راضی نبود.

این برای بار دوم است که عبدالله و اشرف غنی بر سر تقسیم قدرت با هم به توافق می‌رسند. بسیاری معتقدند که این توافق همانند توافق تشکیل دولت وحدت ملی با مشکل روبه‌رو می‌شود. چه تضمین‌هایی وجود دارد که این توافق به صورت کامل و درست انجام شود؟

امید میثم: حکومت وحدت ملی یک تجربه ناکام بود. ما انتظار داریم از آن تجربه برای کار مشترک و تیمی در حکومت توافقی آینده استفاده شود تا به دشواری‌ها و مشکلات فعلی افغانستان رسیدگی لازم صورت گیرد و موانع رفع شود.

قرار بر این است که کدام وزارتخانه‌ها به طیف عبدالله سپرده شود؟

امید میثم: بر اساس توافق‌نامه سیاسی، مسوولیت‌ها و فرصت‌ها در حکومت آینده میان تیم ثبات و همگرایی و دولت ساز، به صورت برابر در نظر گرفته شده است. در افغانستان همواره تمرکز قدرت به مثابه‌ اساسی‌ترین مشکل مطرح بوده است. ما به خاطر جلوگیری از تصمیم‌های انفرادی پیرامون مسائل کلان کشور شورای عالی دولت را تعریف کردیم تا تصمیم‌گیری‌های کلان با تشریک مساعی رهبران سیاسی و بزرگان افغانستان صورت بگیرد.

طالبان اعلام کرده که در چارچوب شورای صلح با عبدالله مذاکره نمی‌کند. برنامه عبدالله برای تغییر این موضع طالبان چیست؟ آیا ایشان در خارج از چارچوب شورای صلح با طالبان گفت‌وگو می‌کند؟

امید میثم: انتظار داریم طالبان از فرصت پیش آمده مبنی بر آشتی و مصالحه استفاده کنند؛ با درک اینکه جنگ راه حل نیست.

باتوجه به واکنش‌های تند طالبان و انتقاد آنها از چینش تیم مذاکره کننده، برنامه عبدالله برای پرونده صلح افغانستان چیست؟

امید میثم: خواسته‌های معقول طالبان درخور تامل است اما بهانه‌گیری‌ها مسئله جداست.

آیا فرآیند رهایی زندانیان متوقف خواهد شد؟ موانع بر  سر این موضوع کدام است؟

امید میثم: فرایند مبادله اسراء در چارچوب منافع ملی افغانستان و به منظور حسن نیت هر دو طرف ادامه می‌یابد.

جایگاه رئیس‌جمهور پس از امضای توافق تقسیم قدرت سیاسی در شورای صلح چگونه می‌شود؟

امید میثم: رئیس‌جمهور مانند سایر بزرگان و رهبران می‌تواند مشورت‌هایشان را با رییس شورای عالی مصالحه به اشتراک بگذارند.

نقش ایالات متحده پس از توافق عبدالله و اشرف غنی چگونه خواهد بود؟

امید میثم: انتظار ما از کشورهای دوست افغانستان این است که در امر آشتی و مصالحه ما را یاری کنند.

 

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز