خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

دیدار ولیعهد عربستان و انصارالله نشانه عقب‌نشینی ریاض است/ رفع حصر و آتش‌بس سراسری یمن محور اصلی خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۶۳۸

کارشناس مسائل غرب‌آسیا گفت: خروجی سیاسی و میدانی جنگ یمن برای عربستان فقط هزینه‌های گزاف بوده و حالا به دنبال برون‌رفت از این وضعیت است.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل غرب‌آسیا با اشاره به دلایل و پیامدهای دیدار احتمالی ولیعهد عربستان و انصارالله یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تحولات یمن پس از گذشت چهار سال شرایطی را پدید آورده که انصارالله یمن توانست دست برتر سیاسی را در معادلات این کشور داشته باشد. در طول سه سال اخیر عربستان با معضلاتی از جمله بحث کسری بودجه و پایین آمدن جایگاه و شأن این کشور در میان کشورهای اسلامی روبه‌رو بوده است و جنایاتی که در یمن مرتکب شد باعث حاشیه‌نشینی ریاض در عرصه سیاست بین‌الملل شد. در مقابل، هدف قرار گرفتن شرکت نفتی آرامکو هزینه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی گزاف به سعودی‌ها تحمیل کرد که در نهایت موجب بروز اختلاف در بدنه حاکمیت آل‌سعود شد.

وی ادامه داد: تمامی این مولفه‌ها موجب شد که اخیراً خالد بن سلمان (برادر ولیعهد عربستان) بحث مذاکره با انصارالله را مطرح کند. در این میان براساس داده‌های موجود عمان به عنوان میانجی این گفت‌وگوها اقدام به نقش آفرینی کرده و مقرر شده که در آینده نزدیک محمد بن سلمان (ولیعهد سعودی) با هیات انصارالله در مسقط دیدار کند. نکته مهم پرونده مذکور این است که انصارالله به دنبال رفع حصر و آتش‌بس سراسری در یمن است؛ این به خوبی نشان می‌دهد که ریاض به‌رغم توافق اخیری که با اماراتی‌ها مبنی بر خروج از مناطق جنوبی یمن داشته همچنان در سردرگمی میدانی به سر می برد و از سوی دیگر معادلات سیاسی در این کشور به سمت و سویی پیش می‌رود که آنها نمی‌توانند رییس جمهور مستعفی یمن (عبدربه منصور هادی) را وارد مناطق جنوبی این کشور کنند. درست است که رایزنی‌ها میان ابوظبی و ریاض منتهی به خروج نیروهای امارات از جنوب یمن شد اما در مقابل شاهد آن هستیم که حملات عربستان به مناطقی از یمن کاهش پیدا کرده است؛ این وضعیت نشان می‌دهد که عربستان در حال زمینه‌چینی برای گفت‌وگو با انصارالله است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اهمیت پرونده یمن از ماهیت منطقه‌ای درون‌مایه بین‌المللی به خود گرفته است، گفت: واقعیت این است که سعودی‌ها با گذشت چهار سال از درگیری‌ها در یمن متوجه این موضوع شدند که نمی‌توانند بیش از حد فعلی، این منازعه منطقه‌ای را ادامه دهند. درست است که حمله ریاض به یمن یک پرونده مشخص در جغرافیای معلوم به حساب می‌آید اما وخامت شرایط انسانی، ابعاد جنایات جنگی و همچنین انهدام تاسیسات و زیرساخت‌های حیاتی یمن به حدی شدید بوده که واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشته است.

 صدرالحسینی افزود: رفتار تخریبی عربستان موجب شده طرف‌های خارجی برای آرام کردن این پرونده به میدان بیایند؛ به گونه‌ای که از گذشته تاکنون چندین فرستاده ویژه سازمان ملل پرونده یمن را برای خاتمه درگیری در این کشور پیگیری کردند اما واقعیت این است که کشورهایی مانند بریتانیا و ایالات متحده و همچنین فرانسه بخشی از تسلیحات سعودی‌ها در این جنگ را تامین کردند و به این راحتی نمی‌گذارند پرونده یمن مختومه شود. لذا باید متوجه بود که در هفته‌های آینده احتمالاً فعل و انفعال‌هایی در حوزه سیاسی با محوریت پرونده یمن صورت خواهد گرفت که خروجی آن می‌تواند تا حدودی به آرام‌سازی شرایط موجود بینجامد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سعودی‌ها بدون تردید در شمال یمن با شکست‌های بسیار سنگینی روبه‌رو شده‌اند اما با خروج امارات از جنوب یمن امید دارند که بتوانند منافع حداقلی را به نفع خود رقم زده و تامین کند. مساله اینجاست که اخیراً اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد در آینده نزدیک هیاتی از قطر برای گفت‌وگو با مقامات عربستان سعودی وارد ریاض خواهند شد که این اولین تحول پس از بحران شورای همکاری خلیج فارس به حساب می‌آید. اگر این موضوع به علاوه احتمال گفت‌وگو ولیعهد عربستان با هیات انصارالله در کنار یکدیگر قرار دهیم مشخص می‌شود که سعودی‌ها تا حدودی، تعدیل در سیاست خارجی را در دستور کار قرار داده‌اند و از این جهت احتمال می‌رود که ریاض بحث یارگیری جدید در منطقه را کلید بزند که خروجی آن فعلاً در حد گمانه‌زنی است و به صورت قطعی نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز