خبرگزاری کار ایران

شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تامین کمک‌های‌ انسانی، هدف انصارالله از اجرای آتش‌بس در الحدیده/ احتمال نقض صلح از سوی عربستان مشهود است

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۰۰۰

عربستان با سکوت خود توافق صلح سوئد را تایید کرد اما به دلیل مسائل میدانی و عصبانیت ریاض احتمال نقش آتش‌بس وجود دارد.

«حسین شیخ‌الاسلام» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به اجرای آتش‌بس در بندرالحدیده از روز سه‌شنبه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بر اساس اظهارنظرها و داده‌های رسانه‌ای قرار بر این است تا آتش‌بس در بندر الحدیده از ۱۸ دسامبر (۲۷ آذرماه) وارد مرحله اجرایی شود که علاوه بر منابع منتسب به انصارالله، مارتین گریفیتس (فرستاده سازمان ملل در پرونده یمن) هم این خبر را تایید کرد. این بدان معنی است که بر اساس توافقنامه سوئد که چندی پیش منعقد و به تایید دو طرف رسید، نیروهای یمنی و نیروهایی که در ارتباط با دولت مستعفی یمن هستند ظرف ۲۰ روز باید تمامی مواضع خود را خالی کرده و از بند الحدیده خارج شوند. در اینجا مساله اصلی این است که عملیاتی شدن این موضوع به نوعی دستاورد ارزشمند برای انصارالله و مردم یمن به حساب می‌آید؛ چراکه پذیرش آتش‌بس نشان می‌دهد که سعودی‌ها و حامیان فرامنطقه‌ای آنها از ادامه جنگ هراس دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی معتقدند اعمال فشار از سوی  ایالات متحده موجب شده تا توافق استکهلم شکل بگیرد اما واقعیت این است که اوضاع و احوال سیاسی در داخل و خارج از آمریکا به نفع شخص ترامپ و تیم او رقم نخورده و فشار کنگره بر رئیس‌جمهوری آمریکا به علاوه احساس خطر از ناحیه ریاض باعث شده تا آمریکا با اعمال فشار بر دبیر کل سازمان ملل وی را به سوئد راهی کند تا بتواند توافق مورد نظر را به هر صورتی که شده به امضاء دو طرف برساند. آنچه در این بین باید مورد نظر قرار بگیرد این است که ایالات متحده به عنوان حامی اصلی سعودی‌ها در جنگ یمن به دنبال برون رفت و تطهیر چهره خود در حالت کنونی است. به عبارتی دیگر، اگر پرونده قتل خاشقجی تا به این حد حیثیت عربستان را خدشه‌دار نمی‌کرد و از سوی دیگر واکنش جامعه ملل به این موضوع تا به این حد گسترده نبود، بدون تردید شاهد ادامه جنگ  یمن و حمله‌های گاه و بیگاه سعودی‌ها بودیم.

معاون پیشین عربی و آفریقایی وزارت خارجه با بیان اینکه انصارالله به تعهد خود در راستای اجرای آتش‌بس الحدیده پایبند خواهد بود، گفت: تجربه بحران سوریه و پس از آن بحران یمن نشان داده که عربستان و هر جریانی که تحت حمایت این کشور هستند، به هیچ اصل و قانونی پایبند نیست و این یکی از نگرانی‌هایی است که در مورد آتش‌بس الحدیده همچنان وجود دارد. بدون تردید انصارالله بر امضاء خود پایبند خواهند ماند و هدفش از این آتش‌بس رسیدن کمک‌های انسانی به شهروندان یمن است. آنچه در وضعیت کنونی موجب شده تا با دیده شک و تردید به آتش‌بس الحدیده نگاه شود، احتمال به هم خوردن بازی و نقض آتش‌بس توسط عربستان یا مزدورانی است که از سوی این کشور به استخدام در آمده‌اند. طبیعی است اگر کوچکترین تحرک در راستای به هم زدن توافق آتش‌بس الحدیده به محوریت ریاض صورت بگیرد، انصارالله و  کمیته‌های مردمی یمن هم به این تجرک‌ها واکنش نشان خواهند داد .

وی در پایان افزود: آنچه در سوئد مورد توافق قرار گرفت به نوعی نمایش شکست عربستان پس از حدود چهار سال تجاوز نظامی و ارضی به یمن خواهد بود که تصاویر گویای جنایت‌های این کشور و هم‌پیمانان آن مانند امارات و سودان است. بنابر تجربه‌های گذشته و همچنین با توجه به شرایط میدانی و سیاسی یمن و با توجه به اعمال فشار همه جانبه به ولیعهد سعودی بر سر پرونده‌هایی مانند محاصره قطر، قتل خاشقجی، بازداشت مخالفان داخلی و جنگ یمن؛ به نظر نمی‌رسد که سعودی‌ها در الحدیده دست از پا خطا کنند اما به هر ترتیب اگر معادله‌های پشت پرده جواز برهم زدن بازی را به آنها بدهد بدون شک آتش‌بس در الحدیده را نقض خواهند کرد. در این صورت گره کور در پرونده یمن نمایان خواهد شد. به نظر می‌رسد ایالات متحده با معادلاتی که در سر دارد به دنبال آرام کردن جو یمن است و این بدان معناست که آبروی اسلحه آمریکایی در پرونده یمن به کلی از بین رفت.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز