خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

انصارالله به دنبال صلح نامتقارن به نفع خود است/ سناریوی یمن جنوبی و شمالی در دستور کار مذاکرات

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۷۰۵

انصارالله به دلیل نامتقارن بودن مدل نبردش در زمین یمن، عربستان را مجبور به عقب‌نشینی کرده و به دنبال صلح با ابتکار عمل خود است.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل آمادگی جنبش انصارالله برای پایان جنگ یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای واکاوی اظهار نظر رئیس شورای عالی انقلابی جنبش انصار الله یمن و سایر شخصیت‌های این جریان باید نگاهی به مبداء این موضوع داشته باشیم. اگر کمی به عقب (یک ماه گذشته) برگردیم و به اظهارات دونالد ترامپ و جیمز متیس (رئیس جمهور و وزیر دفاع ایالات متحده) رجوع کنیم به این مفهوم دست پیدا می‌کنیم که آمریکا و مقامات ارشد آن به این نتیجه رسیده‌اند که به هر طریقی که شده باید جنگ یمن را به اتمام برسانند؛ دلیل این اظهارات اقدام و رفتارهای نابخشودنی عربستان سعودی در زمین بازی یمن بوده است که به دلیل کشتار گسترده کودکان و زنان یمنی باعث شده انتقادها به آمریکا در بالاترین سطح خود قرار بگیرد. 

وی ادامه داد: این موضوع دقیقاً پرستیژ و جایگاه حقوقی واشنگتن در بحث حقوق بشر را زیر سوال برده است و به همین جهت است که آمریکایی‌ها صحبت از پایان جنگ یمن به میان آورده‌اند. این وضعیت در حالیست که در طی چهار سال جنگ یمن، عربستان نتوانسته انصارالله و کمیته‌های مردمی را مورد هدف قرار دهد بلکه باعث شده قدرت آنها روز به روز افزایش پیدا کند. واقعیت این است که انصارالله طی این چند سال به طرق مختلف بازدارندگی خود را به رخ ریاض کشیدند. این بازدارندگی را به راحتی می‌توان در نبرد الحدیده مشاهده کرد؛ چراکه سعودی‌ها با همکاری امارات و حمایت فرانسه، بریتانیا و آمریکا به روش‌های مختلف درصدد تصرف الحدیده بودند اما تا به امروز هیچ دستاوردی برای ائتلاف عربی منظور نشده است. این بدان معناست که انصارالله دست برتر میدانی را دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انصارالله توانسته معادلات میدانی یمن را به نفع خود تغییر دهد، گفت: یکی از تاثیرهای بازدارندگی انصارالله این است که آنها قبل از هرگونه مذاکره به ریاض، سازمان ملل و حامیان سعودی‌ها این پیام را می‌دهند که اگر قرار باشد گفت‌وگو یا مذاکره‌ای صورت بگیرد، بدون تردید انصارالله هم‌سطح ریاض ظاهر خواهد شد نه اینکه عربستان خود را بالاتر و در موضع دستوری ببیند و انصارالله را مجبور به اطاعت از سیاست‌های خود کند. اینکه انصارالله اعلام می‌کند شلیک موشک‌ها و پرواز پهپادها را به صورت موقت متوقف کرده‌ است به این جهت است که به نظام بین‌الملل و نماینده سازمان ملل در یمن اثبات کند که به دنبال صلح است و از جهتی دیگر این موضوع نوعی به رخ کشیدن توانمندی نظامی محسوب می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انصارالله با اتخاذ موضع صلح و امیدواری برای عملیاتی شدن آن این پیام را مخابره می‌کند که دست برتر را در مذاکرات صلح خواهد داشت. باید این واقعیت را بپذیریم که سعودی‌ها نمی‌توانند به هر ترتیبی که شده بندر الحدیده را تصرف کنند و تنها حرکتی که آنها انجام می‌دهند بمباران مناطق مختلف این بندر و یمن است اما تهدیدها همچنان پابرجاست ولی به هر ترتیب نامتقارن بودن جنگ یمن نشان می‌هد که انصارالله دست برتر را در معادلات میدانی دارد. این روند امروزه به حدی بر ضد عربستان رقم خورده که سعودی‌ها توان خود را برای تصرف بندر الحدیده در بالاترین حد به کار بستند تا بتوانند در مذاکرات سیاسی دست برتر را داشته باشند. در نهایت آنچه که به عنوان سناریوی محتمل مد نظر خواهد بود این است که هدایت یمن شمالی به عهده انصارالله و یمن جنوبی به عهده عربستان باشد.                

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز