خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده تلاش ولیعهد سعودی برای مذاکره با انصارالله/ سناریوی جایگزین امارات پس از خروج از یمن

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۱۰۳

اخبار و داده ها به خوبی نشان می دهد که ریاض و ابوظبی در مورد یمن با یکدیگر اختلاف دارند اما اختلاف در امارات باعث شد تا آنها به این نتیجه برسند که ادامه حملات پهپادی و موشکی انصارالله می‌تواند هزینه‌های اقتصادی جبران‌ناپذیری به اقتصاد امارات تحمیل کنند.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای منطقه در تشریح ابعاد خبر منتشر شده از سوی افشاگر سعودی مبنی بر درخواست ولیعهد عربستان برای پایان جنگ یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: توئیت اخیر مجتهد (افشاگر سعودی) در مورد درخواست ولیعهد عربستان از طائفه‌های یمنی برای مذاکره با انصارالله و پایان دادن به جنگ یمن از جهات زیادی صحت دارد و نمی‌توان آن را یک پیام ساده یا دروغ دانست. در این راستا اگر یکسری از داده‌های رسانه‌ای و مولفه‌های میدانی را کنار هم قرار دهیم به این خروجی می‌رسیم که ادعای مجتهد درست است؛ چراکه جنگ یمن حاصل ائتلاف چند کشور عربی است که در دو محور هوایی و زمینی تقسیم کار شده است. فرماندهی محور هوایی بر عهده عربستان و فرماندهی محور زمینی بر عهده امارات قرار گرفت اما نکته مهم اینجاست که ابوظبی اخیراً متوجه شده که جنگ یمن خروجی مثبتی برایش نخواهد داشت.

وی ادامه داد: امارات به عنوان فرماندهی زمینی جنگ یمن صراحتاً اعلام کرده که جنگ یمن خروجی مثبت نخواهد داشت و به همین دلیل است که ریاض به عنوان فرماندهی محور هوایی جنگ یمن هم احساس خطر کرده و طبیعی است که ولیعهد عربستان سران قبایل یمن را به عنوان میانجی برای پایان جنگ به سوی انصارالله هدایت کند؛ چراکه سعودی‌ها متوجه شده‌اند که نمی‌توانند در جنگ یمن به نتیجه برسند. در این میان باید توجه داشت که اماراتی‌ها حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر که متشکل از مزدوران کشورهای عربی است را برای جنگ در یمن آموزش داده و بر این اساس اعلام کرده که نیازی به حضور پنج هزار نیروی اماراتی در زمین یمن نیست و همان ۹۰ هزار مزدور که حدود ۳۰ هزار نفر از آنها تابعیت سودانی دارند برای جنگ یمن کافی است. البته در این راستا انتقادهای بین‌المللی نسبت به امارات برای استفاده از کودک‌سربازهای سودانی همچنان ادامه دارد اما به هر حال امارات در حال توجیه خروج خود از یمن است.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر مقام‌های امارات به مسکو گفت: سفر اخیر مقام‌های امارات مانند عبدالله بن‌زاید (وزیر خارجه امارات) به مسکو برای گفت‌وگو با روسیه در مورد ایران بوده اما یکی از محورهایی که در این میان مورد نظر اماراتی‌ها بوده، ارسال پیام به ایران در مورد پایان دادن به جنگ یمن است که نشان می‌دهد ابوظبی از منظر سیاسی و اقتصادی نمی‌تواند بیش از این هزینه پرداخت کند. در این میان نکته‌ای بسیار مهم وجود دارد که زیرکی محمد بن زاید (حاکم دوفاکتوی امارات) را به تصویر می‌کشد. او در ابتدای شراکت نظامی‌اش با عربستان سعی کرد جنوب یمن را در اختیار خود بگیرد و مناطق شمالی یمن که بسیار صعب‌العبور است را به ولیعهد عربستان بسپارد.

چراغی افزود: دلیل این اقدام بن‌زاید، تمدن شهری جنوب یمن و همچنین موقعیت استراتژیک این منطقه به دلیل وجود بنادر و تجارت دریایی بود که نهایتاً باعث سلطه امارات بر مناطق جنوبی شد. این در حالی است که اخبار و داده ها به خوبی نشان می دهد که ریاض و ابوظبی در مورد یمن با یکدیگر اختلاف دارند اما اختلاف در امارات باعث شد تا آنها به این نتیجه برسند که ادامه حملات پهپادی و موشکی انصارالله می‌تواند هزینه‌های اقتصادی جبران‌ناپذیری به اقتصاد امارات تحمیل کنند. تمام این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که در وضعیت کنونی ائتلاف موسوم به ائتلاف عربی جنگ علیه یمن از هم پاشیده و ریاض مجبور است به گونه‌ای تصمیم بگیرد که بیش از این متضرر نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجتهد با افشاء اسناد مربوط به بلاتکلیفی ولیعهد عربستان در مورد پرونده یمن به دنبال آن است تا بتواند صراحتاً به دنیا یگوید که عربستان در باتلاق جنگ یمن در حال غرق شدن است و همچنان در حال هزینه دادن در محورهای سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه است. از این منظر به نظرم عربستان و شخصِ ولیعهد عربستان به دنبال مذاکره با انصارالله بر اساس پیش شرط‌های مد نظر خود است و در مقابل انصارالله هم همین موضع را با شروط مد نظر خود دارد. تنها تفاوت این دو، خواسته‌هایشان است؛ به گونه‌ای که انصارالله خواهان خروج همه‌جانبه عربستان از خاک یمن و پرداخت غرامت است اما سعودی‌ها خواهان اعطاء شمال یمن به انصارالله و خروج آنها از مناطق جنوبی و سایر نقاط یمن هستند. بنابراین بر اساس هزینه‌هایی که سعودی ها متحمل شده‌اند، عاقلانه ترین تصمیم از سوی آنها مذاکره برابر و خروج از یمن است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز