خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف قرار گرفتن اقتصاد دبی، دلیل اصلی کاهش نیروهای امارات در یمن/ ترس ابوظبی از تهدیدهای ایدئولوژیک کاملاً مشهود است

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۰۷۷

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: اعتراض شیخ‌نشین‌های شمالی امارات و کشته شدن شهروندان این استان‌ها یکی از دلایل موافقت ابوظبی با کاهش نظامیان خود در یمن است.

«صباح زنگنه» نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی در تشریح دلایل کاهش نیروهای نظامی امارات در یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای تحلیل این موضوع و اینکه چرا امارات متحده عربی پس از هزینه‌های مالی، سیاسی و نظامی بسیار در یمن به دنبال کاهش نظامیان خود در این کشور است باید نگاهی به گزارش مراکز مطالعاتی ایالات متحده بیاندازیم. چندی قبل بنیاد کارنگی و چندین مرکز مطالعاتی دیگر ایالات متحده در گزارش خود از اختلاف شدید میان حاکمان شیخ‌نشین‌های هفت‌گانه امارات بر سر جنگ یمن پرده برداشت که واکنش‌های بسیار زیادی در برداشت. اختلاف‌ها بر سر این بود که چرا عمده سربازهایی که از امارات به یمن فرستاده شده‌اند، از نواحی و شیخ‌نشین‌های شمال امارات هستند و حتی بحث بر سر این موضوع بود که مردم این نواحی نسبت به کشته شدن خانواده خود در یمن بسیار عصبانی و ناراحت هستند.

وی ادامه داد: در ادامه این تحلیل‌ها به صورت آشکار آمده است که استان‌های شمالی امارات از نظر اقتصادی و معیشتی نسبت به ابوظبی، دبی و سایر شیخ‌نشین‌ها فقیرتر هستند و «محمدبن زاید» به عنوان حاکم دوفاکتوی ابوظبی از این ضعف استفاده می‌کند و شرط خود برای تخصیص اعتبار به این استان‌ها را اعزام جوان‌های آنها به یمن قرار داه است؛ به عبارتی دیگر شیخ‌نشین‌هایی که از منظر مالی زیر فشار هستند به عنوان خط مقدم اعزام نفرات به یمن مجبور هستند تا به این خواسته ابوظبی تن دهند. از این جهت است که ما می‌بینیم فشار بر ابوظبی از سوی شیخ‌نشین‌های شمالی مانند شارجه، راس‌الخیمه، فجیره و عجمان بر سر همین موضوع افزایش پیدا کرده است.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به کنشگر حاکم دبی در مورد کاهش نظامیان امارات در یمن، گفت: دو شیخ‌نشین شارجه و دبی از جمله استان‌های امارات به شمار می‌روند که حیات و ممات آنها به توریسم، تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی مربوط است و از این جهت آنها نگران افزایش تنش‌ها در منطقه و خصوصاً در یمن هستند؛ چراکه پاسخ‌های پهپادی و موشکی انصارالله و به امارات ضریب امنیت امارات را پائین آمرده و از این منظر محمد بن راشد به عنوان حاکم دبی که قطب اقتصادی امارات محسوب می‌شود همواره نگران سقوط جدی و تند بورس و امنیت اقتصادی دبی است. طبیعی است که در این شرایط هر حاکم عاقل به فکر جلوگیری از بحران علیه منافع جغرافیای تحت نفوذ خود خواهد بود. لذا بر اساس داده‌ها مشخص شده که حاکم دبی پشنهاد دهنده اصلی کاهش تعداد نظامیان امارات در یمن بوده که گویا ابوظبی با آن موافقت کرده است.

زنگنه افزود: مساله دیگری که امارات را مجبور به عقب‌نشینی از یمن می‌کند، عدم خروجی سیاست‌های آنها در جهت تضعیف اخوان‌المسلمین یمن و مخالفان آنها به خصوص انصارالله است. آنها نه تنها نتوانستند این موضوع را براساس منافع ایدئولوژیک خود پیش ببرند بلکه باعث شدند القاعده و داعش در یمن رشد کند؛ از این منظر ابوظبی به این نتیجه رسیده که تمام مشکلات و تهدید‌هایی که در یمن به وجود آمده، به پای امارات نوشته خواهد شد و همین موضوع تبعات سنگین سیاسی، امنیتی، اقتصادی و حتی اجتماعی شگرفی برای آنها به دنبال خواهد داشت. در این میان مولفه دیگری که هجمه‌ها بر علیه امارات را قوی‌تر می‌کند، ناپدید شدن عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مخلوع یمن است. او نه تنها حضور فیزیکی و رسانه‌ای ندارد بلکه نتوانست در این مدت سیاست‌های امارات را آنگونه که آنها می‌خواهند اجرایی کند و این یک موضوع جدی در اطلسِ سیاسی یمن به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داده‌های میدانی نشان می‌دهد که دلیل دیگر کاهش نیروهای امارات در یمن، عملیات‌های انصارالله و تک و پاتک‌هایی است که این جریان علیه عربستان و امارات اجراء می‌کند. ابوظبی و ریاض در این فکر بودند که دیر یا زود مقاومت در یمن از بین خواهد رفت یا حداقل تضعیف خواهد شد اما این مساله اتفاق نیفتاد و حتی تحریک عربستان و امارات، موجب قدرت گرفتن انصارالله شد. به عبارتی دیگر آنها دست به لانه زنبور زدند و در حال پرداخت تاوانش هستند. از سوی دیگر اختلاف نظر میان امارات و عربستان بر سر بسیاری از مسائل میدانی و سیاسی و همچنین آینده یمن مساله‌ای است که نشان می‌دهد خروج از یمن برای آنها بسیار مفیدتر است؛ چراکه درگیری‌ها درون خاندان‌ سعودی و مشکلات داخلی امارات می تواند برای این دو کشور هزینه‌ساز شود و اینجاست که نیاز به گفت‌وگو و راه حل سیاسی در پرونده یمن بیش از پیش حس می‌شود.            

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز