خبرگزاری کار ایران

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

دموکرات‌ها مین‌گذاری در مسیر انتخاباتی ترامپ را شروع کردند/ افشاء مکالمه با زلنسکی، هدیه کاخ‌سفید به پوتین بود

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۸۶۷

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: افشاء مکالمه روسای جمهوری ایالات متحده و اوکراین تاثیر خاصی در روابط دو کشور ندارد؛ چراکه واشنگتن اساساً برای کی‌یف کاری نکرده است.

«افشار سلیمانی» سفیر سابق ایران در آذربایجان در تشریح پیامدهای افشاء محتوای مکالمه‌ روسای جمهور آمریکا و اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: افشاء محتوای مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی از سوی افسر سازمان سیا بیش از آنکه موضوع بین‌المللی باشد، خوراک داخلیِ ایالات متحده را تامین کرده است. ترامپ در این مساله تمام پروتکل‌های امنیتی و قوانین داخلی را نقض کرده و در مقابل دموکرات‌ها با توجه به فضای انتخاباتی به دنبال آن هستند که بتوانند نهایت بهره‌برداری علیه وی را صورت دهند. لیبرال‌ها به دنبال آن هستند که پای کمیسیون قضایی و امنیتی را به این پرونده باز کنند و از زمان انتشار این خبر شاهد آن هستیم که تمام رسانه‌های دموکرات به صورت تمام قد حمله‌های خود علیه ترامپ را به بالاترین حد رسانده‌اند.

وی ادامه داد: ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با زلنسکی خواستار انجام تحقیقات در مورد فعالیت‌های اقتصادی پسر جو بایدن (نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا) شده است و همین موضوع باعث شده تا ساختار امنیتی ایالات متحده وی را به نقض پروتکل‌های امنیتی و دستورالعمل‌های سیاسی در مباحث دوجانبه محکوم کند. ترامپ به دنبال یافتن دلیل قاطع برای هدف قرار دادن جو بایدن در مبارزه‌های انتخاباتی است و به نظرم دموکرات‌ها سناریوی فعلی را با هوشمندی تمام طرح‌ریزی و هدایت کردند. تا جایی که بسیاری از رسانه‌ها از عنوان «اوکراین گیت» برای این موضوع استفاده کردند که نشان می‌دهد جنگ اطلاعاتی میان دو جناح اصلی آمرکا به بالاترین حد رسیده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ، گفت: دموکرات‌ها به دنبال آن هستند تا تمرکز ترامپ بر انتخابات را مورد هدف قرار دهند و از سوی دیگر به گونه‌ای وجهه او را خراب کنند که در نظرسنجی‌ها سخن از کاهش محبوبیت وی باشد؛ اما به هر حال برای استیضاح ترامپ نیاز به دو سوم آراء سنا دارد که به دلیل قبضه قدرت در این نهاد قانونگذار آمریکا توسط هم حزبی‌های ترامپ، این موضوع قابل اجرا نیست. جمهوری‌خواهان به خوبی می‌دانند که هیچیک از نامزدهای حزبشان نمی تواند با ترامپ مقابله کنند اما دموکرات‌ها تنها به دنبال مین‌گذاری در مسیر انتخاباتی ترامپ هستند. این در حالی است که عده‌ای معتقدند افشاء این مکالمات می‌تواند بر روابط اوکراین و آمرکا تاثیر منفی عمیق بگذارد که اساسا این نگاه اشتباه است؛ چراکه از سال ۲۰۱۴ تاکنون که تنش میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین بالا گرفت، ایالات متحده عملا هیچ قدم مثبتی برای کی‌یف برنداشته است.

سلیمانی افزود: زلنسکی در وضعیت کنونی کشوری را هدایت می‌کند که فساد سراسر آن را فرا گرفته و اقتصاد شکننده روز به روز قربانی می‌گیرد. هنوز مهره های باقی مانده از زمان یانوکوویچ و پروشنکو در ساختار اقتصادی، سیاسی و امنیتی اوکراین جولان می‌دهند و زلنسکی درگیر این مسائل ریشه‌ای است. چشم‌انداز روابط اوکراین و آمریکا نه تنها در وضعیت کنونی بلکه در زمان اوباما هم مشخص نبود؛ چراکه واشنگتن و شرکای اروپایی آن نتوانستند برای این کشور گام موثر بردارند. از این منظر فکر نمی‌کنم افشاء یک مکالمه چند دقیقه‌ای تاثیر چندانی بر روابط دو کشور داشته باشد. درست است که کمک نظامی ۲۵۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین با تاخیر روبه‌رو شده، اما فکر نمی‌کنم اوضاع از این وضعیت وخیم‌تر شود و دلیلش نبودن رابطه عمیق دو طرف است و اساساً باید آن را یک واکنش سلبی قلمداد کرد. این شرایط بدون تردید به نفع روسیه خواهد بود و می‌تواند کی‌یف را به سمت مسکو سوق دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که ترامپ در بسیاری از پرونده‌ها به نفع روسیه گام برداشته است. به عنوان مثال در ونزوئلا، سوریه، افغانستان و حالا هم در اوکراین اتفاق‌هایی در حوزه سیاست و امنیت رخ می‌دهد که تمام منافع آن توسط روسیه مصادره می‌شود. از این منظر معتقدم که افشاء مکالمه مذکور را باید هدیه مهمِ ترامپ به پوتین بدانیم. مشکل‌های اوکراین و روسیه در حوزه سرزمینی، نظامی، امنیتی، سیاسی و انرژی به این زودی‌ حل و فصل نخواهد شد و مطمئن باشید که در این مدت غربی‌ها برای اوکراین کاری نخواهند کرد. اوکراین در مساله انرژی به روسیه نیاز دارد و به نظرم زلنسکی نمی‌گذارد روابطش با مسکو بیش از این خراب شود. بنابراین ادامه نوسان‌ها در سیاست خارجی اوکراین و آمریکا را شاهد خواهیم بود و در ادامه روسیه هم به دنبال دور کردن کی‌یف از ناتو و اتحادیه اروپا خواهد بود و تنش جدید به این موضوع دامن خواهد زد.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز