خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دولت‌های منطقه از تحولات مصر به وحشت افتاده‌اند/آتش انقلاب ۲۰۱۱ همچنان روشن است/ باقی‌مانده‌های رژیم مبارک، مردم را عصبانی کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۲۸۰

تحلیلگر مسائل آفریقا گفت: خیزش مردم مصر طی روزهای اخیر دقیقاً نشان می‌دهد که باقی‌مانده‌های رژیم سابق این کشور همچنان در حال فساد و تک‌روی هستند.

«جعفر قنادباشی» تحلیلگر مسائل آفریقا در تشریح دلایل و آینده خیزش مردمی در مصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که فضای فعلی مصر به دلیل عدم تحقق خواسته‌های مردم این کشور پس از وقایع ۲۰۱۱ به یک فضای ملتهب و قابل اشتعال تبدیل شده است. نارضایتی مردم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و همچنین اقتصاد و آموزش عمومی وضعیت مطلوبی ندارد. همچنان فشار عمومی علیه دولت و خروجی کودتایی که منجر به تشکیل دولت فعلی شد وجود دارد. پس از انقلاب مصر، مردم این کشور خواهان اصلاحات در حوزه سیاست خارجی بودند تا دولت مصر بتواند سیاست‌ خارجی خود را اصلاح یا تعلیق کند؛ چراکه مصر پس از سقوط محمد مُرسی و به روی کارآمدن عبدالفتاح السیسی روابطش با عربستان و اسرائیل را افزایش داد و گستره این اقدام‌های قاهره تا مانورهای نظامی متعدد و منظم پیش رفت و این همسویی برای مردم مصر قابل درک نیست.

وی ادامه داد: مولفه‌های مذکور باعث تا مردم مطالبات خود را شکست‌خورده ارزیابی کنند و این روند نهایتاً باعث شد تا فضای سیاسی مصر به آشوب کشیده شود. تظاهرات در ابتدای امر فقط قاهره را در بر گرفت اما چندی بعد دیدیم که به شهرهای دیگر سرایت پیدا کرد و همین مساله نشان می‌دهد گستره اعتراض‌ها بسیار بالا و واکنش مردم بیش از اندازه تند بوده است. حرف اصلی مردم مصر این است که ما مبارک را کنار نزدیم که مهره‌های مبارک مانند ژنرال السیسی بر قاهره حکومت کنند؛ به عبارتی دیگر آنها انقلاب سال ۲۰۱۱ خود را مصادره شده می‌دانند. برخی از مفسران بین‌المللی و تحلیلگران معتقدند مسائلی که در الجزایر و سودان اتفاق افتاده، جرقه‌ اقدام‌ها در مصر بوده است. از سوی دیگر داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد یکی از ثروتمندان مصر خواهان به راه افتادن اعتراض‌ها توسط مردم بوده است و از تمام احزاب و طیف‌ها برای انجام آن دعوت کرده که البته دعوتش مورد پذیرش قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ترس کشورهای منطقه و دولت‌های عربی از به هم‌ریختگی‌های جدید در مصر، گفت: یکی از دلایلی که گفته می‌شود مصر به هم ریخته شد، انتشار و افشاء ابعاد جدید از فساد مالی و سیاسی رئیس جمهوری مصر است. برخی دیگر هم معتقدند که ایالات متحده به دنبال تعویض عبدالفتاح السیسی است اما به نظرم این موضوع تا حد زیادی همانند ارائه آدرس غلط است. چراکه ترامپ بارها از السیسی تشکر کرده و خواهان تعمیق روابطش با قاهره شده ؛ لذا اینکه بگوییم غربی‌ها در حال حذف السیسی از صحنه سیاسی مصر هستند به صورت کلی اشتباه است. ایالات متحده حتی در مورد عدم شرکت مصر در ناتوی عربی از این کشور توضیح نخواست؛ به همین جهت نمی‌توان این موضوع را به هم مربوط دانست. به هر ترتیب قیام مردم مصر آن هم در وضعیت فعلی به خوبی نمایانگر دوران حسنی مبارک است که تمام منافع کشور و قدرت‌های سخت و نرم در اختیار او قرار داشت.

قنادباشی در پایان تصریح کرد: قیام و شورش زمانی در یک کشور به نتیجه می‌رسد که اسباب و فضای آن مهیا باشد. در مصر این اتفاق رخ نخواهد داد؛ چراکه اخوان المسلمین دائماً در حال سرکوب شدن است و مهره‌های سیاسیِ قدیمیِ مصر همانند البرادعی یا امر موسی هم محوریت اصلی را ندارند و از سوی دیگر آبروی سیاسی برایشان باقی نمانده است. از این منظر است که عدم وجود عناصر مفید سیاسی در مصر موجب می‌شود این قیام هم به بن‌بست برسد. احتمال این موضوع که حرکت فعلی مردم مصر به عنوان یک نهضت منسجم به تمام این کشور گسترش یابد، بسیار کم است. مضاف بر این مطالب اید توجه داشت کشورهای منطقه و اعرابی که در همسایگی مصر قرار دارند از اعتراض مردم این کشور بسیار ترسیده‌اند.آنها نمی‌خواهند السیسی از بین برود و اینجاست که می‌فهمیم چراغ سبز از خارج مصر به مخالفان عبدالفتاح السیسی داده نشده و حتی دولت‌های منطقه برای سرکوب مردم مصر به دولت این کشور کمک خواهند کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز