خبرگزاری کار ایران

احتمال گروکشی نتانیاهو پس از ناکامی درانتخابات؛ ترک صحنه سیاسی در مقابل لغو پرونده‌های اتهامی

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۵۰۸

رژیم صهیونیستی به دنبال نتایج انتخابات کنست و آرای نزدیک به هم دو جبهه مخالف در سردرگمی درباره تشکیل کابینه به سر می‌برد و گمانه زنی‌ها درباره اقدامات احتمالی نخست‌وزیر فعلی به ویژه ترک صحنه سیاسی در قبال لغو پرونده‌های اتهامی رو به افزایش است.

به گزارش ایلنا به نقل از الواء، به دنبال بیست و دومین انتخابات کنست اسرائیل و نتایج مشابه دو جبهه مخالف در کسب آرا بدون خروج فرد پیروز از میدان، تشکیل کابینه این رژیم بسیار سخت به نظر می‌رسد و احتمال توجه به انتخابات سوم پس از انحلال کنست را افزایش می‌دهد. 

کاملا مشخص است که اکثریت احزاب اثرگذار، شعارها و مواضعی با تأکید بر وحدت اتخاذ می‌کنند که هدف آن برگزاری انتخاباتی برای استفاده از آرای رأی‌دهندگان است.

«رئووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی در اقدامی بی‌سابقه پس از انجام رایزنی‌هایی که قرار است فردا- یکشنبه- با کمیته‌های پیروز پارلمانی انجام شود، عضو کنست مامور به تشکیل کابینه را مشخص خواهد کرد. 

کسی که توسط ریولین تعیین خواهد شد، به مدت چهار هفته تا ۲۳ اکتبر فرصت دارد کابینه را تشکیل دهد و می‌تواند این زمان را تا دو هفته دیگر تمدید کند. پس از آن رئیس رژیم صهیونیستی مجبور می‌شود با کمیته‌های پارلمانی رایزنی‌های دیگری انجام دهد و نامزد دیگری را برای نخست‌وزیری و تکمیل کابینه معرفی کند. 

نتایج غیر رسمی پایانی انتخابات نشان داد که حزب راست افراطی ۵۵ کرسی، حزب میانه ۴۴ کرسی، حزب فهرست مشترک عربی ۱۳ کرسی و حزب «اسرائیل خانه ما»، هشت کرسی به دست آورده‌اند. 

کمیته مرکزی انتخابات نتایج شبه پایانی انتخابات را به استثنای نتایج ۱۵ صندوق که ۱۴ مورد آن همچنان به دلیل شبه سالم بودن انتخابات در حال بررسی است، اعلام کرد. 

«بنی گانتس» رئیس حزب «آبی- سفید» که ۳۳ کرسی را کسب کرده تلاش می‌کند آرای حزب «اسرائیل خانه ما» به ریاست «آویگدور لیبرمن» را جذب کند. 

وی پیشنهاد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی را نپذیرفت و حتی از بیان نام او خودداری و بر پایبندی خود به عدم ائتلاف با نتانیاهو تأکید کرده است. 

لیبرمن نیز که خود را «رأس کلاه» دانسته و می‌تواند به هر دو جبهه راست و چپ متمایل شود،‌ به تشکیل کابینه‌ای مرکب از حزب «لیکود» و «آبی- سفید» و حزب «اسرائیل خانه ما» چشم دوخته که این امر موجب دور کردن متحدان نتانیاهو خواهد شد. 

وی در واکنش به ادامه نبرد انتخاباتی گانتس و نتانیاهو گفت: «نتانیاهو فقط یک فرصت‌طلب است و برای فریب افکار عمومی به منظور ورود به مرحله سوم انتخابات تلاش می‌کند». 

لیبرمن روز گذشته- جمعه- صحت گزارش‌های رسانه‌ای درباره توافق با حزب آبی- سفید برای پیوستن به گانتس برای تشکیل کابینه را تکذیب کرد. 

وی در توئیتی بر خواسته‌های خود در حوزه دین و کابینه به عنوان شرط ائتلاف تأکید کرد از جمله: «قانون جذب سرباز،‌ ازدواج مدنی، یهودی شدن توسط خاخام‌های مقام‌های محلی، وجوب آموزش علوم و زبان در مدارس دینی، ارائه خدمات حمل و نقل عمومی و افتتاح خدمات بازرگانی در روزهای شنبه».

در سایه این امور و افزایش شانس گانتس برای تشکیل کابینه، نتانیاهو از شانس کمی برخوردار است و بنابراین بدون اعتقاد قلبی و صرف جلب توجه افکار عمومی برای دور کردن شبح پرونده‌های فساد از خود به تمایل برای ائتلاف با حزب آبی- سفید تظاهر می‌کند که این نوع عملکرد با مخالفت جدی اعضای حزبش مواجه خواهد شد .

نگاه‌ها به حضور نتانیاهو در دفتر مشاور قضائی رژیم و بازجوئی از او در زمینه اتهامات توجیه شده علیه او دوخته شده که احتمال حکم حبس را برای وی مطرح می‌کند. بنابراین نتانیاهو تلاش می‌کند اقدام دیگری انجام دهد حتی اگر ضرورت ایجاب کند، به غزه حمله کند تا از این سرنوشت فرار کند به ویژه پس از آنکه گانتس پیشنهادش را برای تشکیل کابینه واحد نپذیرفت. 

نتانیاهو در دوره قبل تلاش کرد که حزب لیکود نامزدی فردی غیر از او را برای انتخابات نپذیرد و موضع راستگرایان افراطی در مذاکرات تشکیل کابینه متحد باقی بماند. 

اما اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد نتانیاهو ماه‌هاست به صورت محرمانه امکان درخواست از رئیس رژیم صهیونیستی برای لغو پرونده‌های اتهامی علیه خود در قبال ترک صحنه سیاسی را بررسی می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز