خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان:

وعده نتانیاهو برای الحاق شهرک‌­های اسرائیلی مصرف انتخاباتی دارد/ گسترش دامنه سرزمین­‌های اشغالی رؤیایی تحقق ناپذیر است

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۴۵۹

رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان تأکید کرد که طرح نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای الحاق شهرک­‌های اسرائیلی در کرانه باختری محکوم به شکست است و با پایان انتخابات کارکرد خود را از دست می‌­دهد.

«طلال عتریس»، رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان درباره  طرح «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای الحاق شهرک‌­های صهیونیست نشین در کرانه باختری گفت: «این طرح که بخش بزرگی از این منطقه را شامل می­‌شود و همچنین خیال الحاق دره رود اردن را در سر می­‌پروراند، دو مفهوم و پیام دارد: نخست؛ پایان دادن به طرح دو دولت، چرا که دولت فلسطین باید بر اساس کرانه باختری و نوار غزه تشکیل شود و دوم به مفهوم تهدید دولت اردن است، چرا که اشغال دره رود اردن به مفهوم تهدید کیان و موجودیت دولت و کشور اردن است.

عتریس گفت: «این خطر برآمده از سخنان نتانیاهو برای الحاق اراضی جدید طبیعتا به طرح انتخاباتی او کمک می­‌کند، چرا که او با این دستاویز می­‌خواهد در جایگاه یک افراطی رادیکال ظاهر شود که به دنبال توسعه محدوده رژیم است، به ویژه اینکه وی در تنش اخیر با غزه و حزب الله لبنان بسیار ضعیف ظاهر شد بنابراین کاملا مبرهن است که نتانیاهو با اعلام این طرح توطئه مآبانه به دنبال بهره انتخاباتی است».

وی تأکید کرد: «بی‌تردید این موضع نتانیاهو و اعلام طرح جدید در الحاق اراضی فلسطینی به سرزمین­‌های اشغالی خدعه تبلیغاتی است اما باید گفت که با دیدگاه استراتژیک اسرائیل در توسعه طلبی و الحاق اراضی بیشتر، هماهنگ بوده و هم پوشانی دارد.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی لبنان در ادامه افزود: «نتانیاهو در این طرح به «معامله قرن» پیشنهادی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا تکیه کرده است، زیرا این طرح نیز هر چیزی با عنوان دولت فلسطین را لغو کرده و راهکار دو دولت را که مورد توافق بسیاری از سازمان‌­ها از جمله سازمان ملل و کشورهای اروپائی است، از بین برده است و طرح معامله قرن بر دولت جدید فلسطین از غزه تا صحرای سینا در مصر تکیه دارد. بنابراین نتانیاهو در این طرح اعلامی خود نیز به کمک رئیس جمهوری آمریکا و چشم اندازهای توسعه طلبانه طرح او چشم دوخته است.

وی گفت: «پاسخ جهانی به این تصمیم نتانیاهو کاملا مشخص است، پاسخ همگان منفی است و همه آن را رد می­‌کنند، چرا که با قطعنامه­‌های سازمان ملل برای تشکیل دو دولت فلسطینی و یهود در تضاد و به تبع، به مفهوم ادامه جنگ است، زیرا هیچ راهکار مطلوبی ارائه نمی­‌دهد، این در حالی است که راهکار تشکیل دو دولت مورد توافق و پذیرش کشورهای مختلف است و تا کنون نیز محقق نشده است. بنابراین هیچ کس نمی­‌تواند و نخواهد پذیرفت که طرح نتانیاهو در کرانه باختری عملی شود هر چند که تاکنون ترامپ واکنشی نشان نداده است.

عتریس درباره واکنش دولت اردن گفت: «این بسیار طبیعی است که امان واکنش تند و منفی نشان دهد چرا که این طرح کیان و موجودیت اردن را تهدید می‌­کند حتی کشورهایی مانند عربستان و دیگر کشورهای عربی نیز با این تصمیم اعلام مخالفت کرده­‌اند، چرا که این طرح از اساس، بنیان عملیات صلح و طرح ابتکاری عرب برای برقراری صلح در منطقه را نابود می‌­کند.

وی تأکید کرد: «به بیان دیگر، تصمیم نتانیاهو کشورهای عربی را که نمی‌­توانند از عادی سازی روابط با اسرائیل علنا دفاع کرده و با این رژیم در منطقه ائتلاف تشکیل دهند، در تنگنا قرار می­‌دهد.

این تحلیلگر لبنانی در ادامه افزود: «مواضع کاملا مشخص است و تصمیم نتانیاهو با رد همگانی مواجه است اما کشورهای عربی و به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس باید موضع یکپارچه و ثابتی اتخاذ کرده و اقدام نتانیاهو را محکوم کنند و تمام روابط با اسرائیل را قطع و موضوع عادی سازی روابط با این رژیم را به طور کامل از روی میز خود خارج کنند.

وی گفت: کشورهای اسلامی  باید با اتخاذ موضع مشابه از سازمان ملل بخواهند که در مقابل تصمیم نتانیاهو بایستد و از آرمان­‌های آنان حمایت کند.

عتریس گفت: «نتانیاهو می­­‌خواهد رژیم صهیونیستی و محدوده سرزمین­‌های اشغالی را گسترش دهد بی آنکه حتی چیزی به فلسطینی­‌ها واگذار کند و کشور اردن را تهدید می‌کند. بنابراین کاملا طبیعی است که کشورهای عربی این اباحی گری اسرائیل را نپذیرند و با آن مخالفت کنند.

وی گفت: «واکنش مردم فلسطین هم کاملا طبیعی است و آنان اجازه نخواهند داد چنین اقدامی عملی شود، اما مهم­تر از آنچه که باید اتفاق افتد، وحدت تمام مردم فلسطین از حماس تا سازمان آزادی بخش است و این اتفاق بهترین فرصت ممکن است تا تمام گروه‌­های فلسطینی اعلام مقاومت کرده و  مقاومت را به عنوان عنصر اصلی رویکردهای دشمن ستیزی خود و حق اصلی مردم فلسطین قرار دهند.

عتریس تأکید کرد که مردم فلسطین نباید مانند کشورهای عربی و یا اروپائی بر محکومیت طرح نتانیاهو تکیه کنند بلکه آنها در مرحله ­ای فراتر باید بر مشروعیت مقاومت و مقابله با تصمیم نتانیاهو تأکید کنند.

وی در تحلیل اینکه آیا این طرح موفق خواهد بود یا نه؟ گفت که عملی شدن طرح نتانیاهو بسیار سخت است، نخست اینکه راهپیمائی­ های روز بازگشت بیش از یک سال است که از زمان به رسمیت شناخته شدن قدس به پایتختی اسرائیل توسط ترامپ به صورت پی در پی انجام می­ شود. بنا براین اگر طرح الحاق شهرک­ ها در کرانه باختری عملی شود این به مفهوم حضور گسترده سربازان اسرائیلی در کرانه باختری و شعله ور شدن آتش جنگ و رویارویی مردم فلسطین با قدرت فراوان و ادامه راهپیمائی ­هاست بنا بر این به اعتقادم بسیار بعید به نظر می­ رسد که نتانیاهو بتواند دامنه آمال خود را گسترش داده و طرح خود را عملی کند.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی لبنان گفت: «علاوه بر این اردن نیز به احتمال بسیار قوی با این موضوع مقابله کرده و خیابان­ های این کشور شاهد خشم گسترده مردم علیه نتانیاهو شود. بنابراین ، اعلام نتانیاهو می‌تواند فرصتی سلبی برای او در این بازه زمانی انتخاباتی به شمار رود به ویژه اینکه اگر در انتخابات نیز با شکست مواجه شود، چرا که این تصمیم ملت‌­های عربی را برای مقابله با رژیم صهیونیستی و طرح توسعه‌طلبانه آن بیدار می‌­کند. بنابراین بعید به نظر می­‌رسد که صهیونیست­‌ها این ترفند انتخاباتی نتانیاهو را تأیید کرده و بر اساس آن به او رأی دهند.

وی تاکید کرد: « این طرح نه در سطح منطقه و کشورهای عربی و نه در سطح بین المللی و جهانی مانند اروپا و سازمان ملل و چین و روسیه از هیچ شانسی برخوردار نیست و حتی آمریکا نیز به صراحت از آن حمایت نکرده است و این یکی دیگر از چالش­‌های بزرگی است که طرح نتانیاهو با آن مواجه است و به طبع طرحی محکوم به شکست است که با پایان انتخابات اسرائیل از دور خارج می­‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز