خبرگزاری کار ایران

تحرکات پارلمانی برای برکناری تعدادی از وزرای دولت عراق

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۷۵۷

همزمان با پایان تعطیلات قانونی پارلمان عراق و برگزاری جلسه‌ها در ابتدای سپتامبر آینده، تکاپوهای سیاسی پارلمانی با هدف برکناری تعدادی از وزرای دولت مشاهده می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از ارم نیوز، پارلمان عراق همزمان با پایان تعطیلات قانونی نمایندگان، شاهد تکاپوهایی برای برکناری تعدادی از وزرای دولت «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق است. 

ائتلاف سائرون که مورد حمایت «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر است، تأکید کرد که دولت عبدالمهدی در بسیاری از پرونده‌ها و در رأس آنها مبارزه با فساد و بهبود خدمات شکست خورده است. 

«رامی السکینی» نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق گفت: «با وجود گذشت بیش از ۱۰ ماه از عمر دولت عبدالمهدی اما به دلیل عدم اجرای برنامه دولتی وعده داده شده که عامل رأی اعتماد پارلمان به کابینه بود، دولت در بسیاری از پرونده‌ها ناموفق عمل کرده است». 

وی گفت: «تعطیلات قانونی پارلمان طی روزهای آینده به پایان می‌رسد و تعدادی از وزرا استیضاح خواهند شد به ویژه اینکه کوتاهی برخی از وزرا واضح و آشکار است چنانچه در مورد برخی از وزرا نیز پیش از انتصاب به منصب وزارت و پس از آن شبهاتی مطرح بوده است».

السکینی در ادامه افزود: «احتمالا پس از استیضاح برخی از وزرا رأی اعتماد از آنها سلب خواهد شد، چرا که ادامه این شکست آشکار دولت که در سطوح امنیتی و اقتصادی در حال بازتاب است، امکان‌پذیر نیست، به ویژه اینکه دولت در پرونده مبارزه با فساد و بهبود خدمات بسیار ناموفق عمل کرده و عقب‌گرد چشمگیری داشته است». 

«جاسم البخاتی» نماینده کمیته اپوزیسیون در پارلمان نیز تأکید کرد: «نیروهای بزرگ سیاسی و کارآمد در پارلمان برای تغییر برخی وزرا که در دوره فعالیت خود شکست خورده‌اند، توافق کرده‌اند به ویژه که این دوره برای اثبات عملکرد موفقیت‌آمیز کافی بوده است». 

بخاتی گفت: «عملیات استیضاح یا برکناری برخی وزرا با اهداف سیاسی علیه شخص وزیر یا جبهه سیاسی منتسب به وی صورت نمی‌گیرد، اما برای ارزیابی عملیات سیاسی در عراق و بهبود عملکرد دولت، اقدامی صحیح است».

در این اثنا، عبدالمهدی پس از احساس خطر نسبت به حرف و حدیث‌های موجود، به ارتباط با تشکل‌های سیاسی پارلمان برای ارائه دستاوردهای دولت در دوره گذشته ادامه می‌دهد.

با وجود تشکیل دولت عراق، هنوز حدود چهار هزار منصب معاون وزیر و مدیر کل خالی است و از طریق سرپرستی یا شخصیت‌هایی که نفوذ سیاسی بالا دارند، اداره می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز