خبرگزاری کار ایران

الاخبار گزارش داد:

تکاپوی ریاض برای وارث ابوظبی در جنوب یمن/ دستور العمل‌های آل‌سعود برای احیای «کمیته‌های مردمی»

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۸۳۳

عربستان سعودی تلاش می‌کند ساختار شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف متجاوز را از طریق اردوگاه‌های جذب نیرو به ویژه در جنوب یمن بازسازی و تقویت کند.

به گزارش ایلنا به نقل از الاخبار،‌ برخی اقدام‌های آل سعود حاکی از آن است که ریاض تلاش می‌کند تا معادله‌های میدانی را در آستانه هر نوع مذاکراتی در سایه خروج امارات از یمن تغییر دهد.

به محض اینکه امارات از کاهش مشارکت نظامی خود در ائتلاف متجاوز علیه یمن و عقب‌نشینی بخشی از نیروهایش از این کشور و بازنشر بقیه نیروها خبر داد،‌ عربستان سعودی بلافاصله مرحله جدید جذب نیرو را به همان روش متحد خود در جذب شبه‌نظامیان به ویژه در استان‌های جنوبی به بهانه پر کردن خلأ ناشی از خروج نیروهای اماراتی آغاز کرد.

در همین راستا و به موازات ورود نیروهای سعودی و دیگر شبه‌نظامیان وابسته به «علی محسن الاحمر»، معاون «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به  استان «حضرموت» پس از آموزش نظامی در استان «مأرب»، برخی منابع محلی در استان «ابین» گزارش دادند که ریاض اخیرا به بازسازی مجدد کمیته‌های مردمی روی آورده است که سال ۲۰۱۲ به ادعای مبارزه با تروریسم سازماندهی کرده بود.  

به گفته این منابع،‌ «صالح المشجری» مفتی سلفی موفق به بسیج بیش از ۱۵ هزار نیروی جدید با حمایت عربستان سعودی شد. 

در جزئیات این خبر آمده است که مشجری ماه گذشته اردوگاه «اماجد» در منطقه «لودر» واقع در استان ابین را تأسیس و بیش از چهار هزار نفر از جوانان این منطقه را جذب این اردوگاه کرد و بلافاصله با آغاز ماه جاری اردوگاه دیگری را به همین منظور در منطقه «المنیاسه» واقع بین دو منطقه «ودیه» و «لودر» تأسیس و بیش از ۱۱ هزار نیرو را از مناطق «دثینه» و «الوضیع» در یمن جذب کرد. 

عملیات جذب نیرو توسط عربستان در مناطق جنوبی به دستور مستقیم فرماندهی سعودی یمن و بدون هماهنگی با منصور هادی صورت می‌گیرد. 

منابع مذکور درباره دستور سعودی مرتبط با کمیته‌های مردمی که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ فعال بوده‌اند،‌ توضیح دادند که رهبر این کمیته‌ها «عبداللطیف السید» رهبر فعلی شبه‌نظامیان «کمربند ایمین» در استان «ابین»،‌ منطقه تحت کنترل أبوظبی بوده است. 

ریاض اکنون خود را در مقابل گزینه دیگری برای فرماندهی احیای کمیته‌های مردمی می‌بیند. 

در نخستین واکنش اعتراض‌آمیز به این طرح‌ها و برنامه‌های عربستان سعودی، «جنبش جوانان انقلابی ابین» به عنوان یکی از جنبش‌های داخلی مخالف ائتلاف متجاوز نسبت به خطر اقدام اخیر ریاض برای سوء استفاده از اوضاع سخت معیشتی و اقتصادی در این استان که از وخامت اوضاع خدمات عمومی و افزایش میانگین فقر و بیکاری رنج می‌برد، هشدار داده‌اند.

این جنبش هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای، موج جدید جذب جوانان را عملیات انحراف‌آمیزی توصیف کرد که آنها را به پرتگاه آتش در جبهه‌های شمال و ساحل غربی سوق می‌دهد.

جنبش جوانان انقلابی ابین، مشجری را به جذب ده‌ها عنصر «القاعده» از استان «البضاء» به داخل این اردوگاه و اعطای مناصب اصلی به آنها در منطقه «المنیاسه» متهم کرد و نسبت به خطرهای ناشی از فرقه‌گرایی مبلغان وهابی در اردوگاه‌های وابسته به عربستان هشدار داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز