خبرگزاری کار ایران

پایگاه خبری لوبلاگ:

خروج امارات از یمن در راستای تلاش برای فرار از تحریم‌هاست

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۴۵۳

نویسنده مطالعات بین المللی در سنگاپور دلایل عقب نشینی نیروهای اماراتی از یمن را تشریح و این تصمیم أبوظبی را افشاگر حقایق بسیار سخت ژئو پلیتیکی در خاور میانه توصیف کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، «جیمز دوروسی» پژهشگر مطالعات بین‌المللی  در پایگاه خبری لوبلاگ دلایل خروج نیروهای اماراتی از یمن را تشریح و آن را نشانه چالش‌های عمیق ژئوپلتیک در خاورمیانه توصیف کرد.

وی گفت که عقب‌نشینی نیروهای امارات نشان می‌دهد که این کشور خود را برای مقابله بین آمریکا و ایران که احتمالا ریاض و أبوظبی دو عرصه اصلی در این تقابل هستند، آماده می‌کند. 

این تصمیم امارات بر خلاف رویکرد مشترک آن با عربستان در قبال یمن است و نگرانی‌های این کشور را نسبت به مواضع بین‌المللی خود در بحبوحه انتقادات از قربانیان بی‌گناه یمن بازتاب می‌دهد چنانچه خود آگاه است که حمایت مطلق آمریکا برای حمایت از ابوظبی و ریاض کفایت نمی‌کند.

امارات بیشتر نیروهای خود را از مناطق اصلی یمن خارج می‌کند اما نیروهایی را جایگزین آنها کرده است. همچنین عقب‌نشینی امارات به مفهوم تخلیه صد درصدی جایگاه به اصطلاح مبارزه با تروریسم نیست.

امارات تلاش می‌کند خود را به عنوان یک کشور عربی جوان و بهترین نقطه برای سکونت جلوه دهد. تصویر امارات با تصویر عربستان سعودی که خود را خادم حریمین شریفین می‌نامد، فرق دارد. سیاست‌های «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی و سرکوب منتقدان داخلی و جنگ در یمن تعدادی از علمای برجسته مسلمان را به تحریم حج واداشت.

با این تصمیم، بن سلمان که جنگ چهار ساله را آغاز کرده و در رأس بزرگ‌ترین فاجعه انسانی بوده است، تنها رها می‌شود. 

اهداف امارات و عربستان در یمن با یکدیگر متفاوت است. عربستان بر نقطه شمال یمن و ضربه به گروه انصار الله تمرکز کرده حال آنکه هدف اصلی امارات  حمایت از عناصر تجزیه‌طلب و ضربه به گروه اخوان المسلمین و گروه‌های دیگر است. 

خروج امارات از یمن اختلافات را کاملا آشکار می‌کند اما این اختلاف هفته‌های گذشته با اجتناب امارات از  اتهام‌زنی به ایران در ماجرای عملیات انفجار نفت کش‌ها در منطقه خلیج بیش از پیش خود نمایی کرد.

بن سلمان و «محمد بن زاید» ولیعهد أبوظبی هر دو تلاش می‌کنند که خاور میانه را بر اساس دیدگاه خود بسازند. امارات و نه عربستان سعودی محرک اصلی تحریم قطر بوده است. 

اکنون پس از سال‌ها، تغییر موضع عربستان در قبال اخوان المسلمین که قطر به حمایت از آنها متهم بوده بعید به نظر می‌رسد اما در این زمینه به سرسختی امارات نیست.

امارات حتی اگر به منظور آمادگی برای تقابل جدید در آینده از یمن خارج شود، تصویر کریه آن به دلیل حمایت از «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی و شورای نظامی سودان اصلاح نخواهد شد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز