خبرگزاری کار ایران

مقام‌های بغداد:

تحریم‌های یکجانبه آمریکا برای عراق الزام‌آور نیست

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۲۶۸

همزمان با تصمیم دولت آمریکا برای عدم تمدید معافیت برخی از کشورهای برای خرید نفت از ایران، نگرانی و تنش بر مقام‌های بغداد سایه افکنده است.

به گزارش ایلنا به نقل از العربی الجدید، به دنبال اعلام تصمیم آمریکا برای لغو معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران، مسئولان عراقی به دلیل ارتباط گسترده بخش انرژی این کشور با صادرات گاز ایران به شدت نگران شده و با سختی‌هایی برای جبران کمبود این ماده در صورت پایبندی به تصمیم آمریکا مواجه هستند. 

«رزاق محیبس» عضو کمیسیون انرژی پارلمان عراق در این باره گفت: «دولت خواستار اقدام سریع در قبال پرونده تحریم‌های آمریکا علیه ایران است». 

وی در ادامه افزود: «تحریم‌های یکجانبه آمریکا برای عراق الزام‌آور نیست و واشنگتن باید بداند که عراق روابط تجاری،‌ اقتصادی، جغرافیائی و امنیتی با ایران داشته و هرگز نمی‌تواند از انرژی این کشور بی‌نیاز باشد». 

این نماینده عراقی ابراز امیدواری کرد که عراق از این تصمیم آمریکا مستثنی شده و از معافیت‌های ماه‌های گذشته برخوردار شود تا انتقال گاز و برق ایران به عراق میسر و هموار باشد.

یک مقام بلند پایه عراق روز گذشته- دوشنبه- و کمی پیش از اعلام تصمیم آمریکا گفته بود که کشورش از واشنگتن می‌خواهد در این باره شرایط خاص عراق را در نظر بگیرد و این کشور را برای مدتی طولانی ‌تری تا مرحله خودکفائی از گاز و برق ایران معاف کند. 

این مقام عراقی در ادامه افزود: «مقام‌های عراقی با مسئولان آمریکایی تماس گرفته‌اند. واشنگتن نسبت به عراق در مقایسه با هند و ترکیه نرم‌تر است». 

وی تأکید کرد که گزینه جبران کسری این میزان انرژی از طریق عربستان صرف حرف است و برای دریافت اعتماد یک کشور از کشور دیگر به ماه‌ها زمان نیاز است. 

عراق روزانه حدود ۲۸ میلیون متر مکعب گاز مصرفی خود را برای تولید برق از طریق نیروگاه‌های جنوب و مرکز این کشور وارد می‌کند. همچنین بر اساس توافق امضا شده با ایران هزار و ۲۰۰ مگاوات برق از طریق خطوط بصره و ‌دیاله وارد می‌کند. 

وزارت برق عراق روز گذشته اعلام کرد که این کشور نمی‌تواند جایگزینی برای گاز ایران بیابد و توقف واردات، عراق را از چهار هزار مگاوات برق محروم می‌کند.

همچنین منبعی در وزارت برق عراق گفت: «گاز ایران همچنان از طریق نیروگاه‌های برق در جنوب عراق وارد می‌شود و هیچ نشانه‌ای دال بر توقف آن وجود ندارد. اجرای تصمیم آمریکا به مفهوم توقف چهار نیروگاه برق کشور است که در این صورت کشور در بخش انرژی در حالت هشدار قرار می‌گیرد».

«ولید العبسی» کارشناس نفت عراق نیز گفت:‌ «دولت‌های تحریم کننده نمی‌توانند پرونده انرژی در عراق را به این بهانه که سود فراوانی برای ایران دارد، کنار گذارند».

آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که معافیت مشتریان نفت ایران را تمدید نمی‌کند. این اعلام قیمت نفت خام را سه درصد افزایش داد و موجب شد به بالاترین سطح از آغاز سال جاری برسد. 

رویترز به نقل از «عاصم جهاد» سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد که این کشور به توافق اوپک برای کاهش عرضه جهانی پایبند است و هر نوع تصمیمی برای افزایش تولید یا کاهش آن به تصمیم گروهی اوپک مشروط است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز