خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کالیفرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح ترزا می، کمتر از ۲ درصد رای می‌آورد/ برگزیت تبدیل به باتلاق شده است

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۹۰۶

برگزیت بدل به باتلاقی برای احزاب محافظه‌کار و کارگر شده است. در این نقطه، گرچه طرح نخست‌وزیر ایرادهای بسیاری دارد، اما با این حال از عدم قطعیت بهتر است. و این درست همان اتفاقی است که بناست امروز بیفتد.

به گزارش ایلنا، پروفسور «رودریک کیویت»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با سرنوشت برگزیت گفت: «برگزیت بدل به باتلاقی برای احزاب محافظه‌کار و کارگر شده است. در این نقطه، گرچه طرح نخست‌وزیر ایرادهای بسیاری دارد، اما با این حال از عدم قطعیت بهتر است و این درست همان اتفاقی است که بناست امروز بیفتد.»

وی در ادامه گفت: «معتقدم که این طرح با شکست روبه‌رو خواهد شد. حتی ممکن است کمتر از دو درصد رای موافق را به خود جلب کند.»

پروفسور رودریک کیویت افزود: «چنین به نظر می‌رسد که کابوس سیاستمداران بریتانیایی به این زودی‌ها پایان نمی‌یابد.»

به گزارش رویترز، پارلمان بریتانیا بناست امروز -سه‌‌شنبه- درباره طرح «ترزا می»، نخست‌وزیر این کشور، برای خروج از اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند. اگر طرح ترزا می در مجلس عوام با شکست روبره‌و شود، این احتمال وجود دارد که طرح خروج از اتحادیه اروپا به ورطه آشوب سیاسی بیفتد. 

این در حالی است که ترزا می ماه گذشته میلادی زمان‌بندی رای‌گیری در این زمینه را به عقب انداخت و اعتراف کرد که اگر در آن زمان این طرح به رای گذاشته می‌شد، قطعا شکست می‌خورد. 

اما این رای‌گیری چگونه صورت می‌گیرد؟ 

رای‌گیری در مجلس عوام پارلمان بریتانیا انجام می‌شود. ۶۵۰ قانون‌گذار در این مجلس حاضرند و ترزا می اکثریت آرای مطلق را در آن در دست ندارد. حزب اتحادگرای دموکراتیک، حزبی کوچک از ایرلند شمالی، نیز که معمولا در هر زمینه‌ای در برابر دولت می‌ایستد، مخالفت قاطع خود را با این برنامه اعلام کرده است. 

برای تایید این طرح، می باید ۳۱۸ رای مثبت به دست آورد. این در حالی است که هفت نفر از اعضای حزب شین فین، از احزاب جمهوری‌خواه ایرلندی، در این جلسه حضور نخواهند یافت، چهار سخنگوی آن رای نخواهند داد و چهار نفر از قانون‌گذارانی که در شمارش آرا کمک خواهند کرد رای‌شان شمرده نخواهد شد.

طرح ترزا می، کمتر از ۲ درصد رای  می‌آورد/ برگزیت تبدیل به باتلاق شده است

رای‌گیری در مجلس عوام بر سر طرح برگزیت بناست امروز به ساعت هفت بعدازظهر به وقت گرینویچ برگزار شود. 

قانون‌گذاران بریتانیایی همچنین می‌توانند اصلاحاتی را در قبال این طرح پیشنهاد کنند. «جان برکو»، رئیس مجلس عوام، در نهایت تصمیم خواهد گرفت که کدام یک از این اصلاحیه‌ها به رای گذاشته شوند. 

این در حالی است که برخی وزاری دولت ابراز نگرانی کرده‌اند که در صورت اضافه شدن برخی اصلاحات ممکن است از وجهه قانونی طرح کاسته شود، چراکه پس از آن رای‌گیری نهایی نمی‌تواند الزام قانونی صریحی برای تایید برنامه می ارائه کند. 

چنانچه طرح ترزا می در مجلس شکست بخورد، باید در عرض سه روز کاری به پارلمان بازگردد و قدم‌های بعدی خود را برای نمایندگان تشریح کند. ضرب‌الاجل برای حضور نخست‌وزیر در پارلمان در صورت رد طرح برگزیت ۲۱ ژانویه در نظر گرفته شده است. 

برخی رسانه‌ها نیز گزارش داده‌اند که ممکن است می، در صورت شکست طرحش، از پارلمان بخواهد تا بار دیگر این برنامه را به رای بگذارد. 

طرح ترزا می، کمتر از ۲ درصد رای  می‌آورد/ برگزیت تبدیل به باتلاق شده است

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز