خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

آینده سیاسی «ترزا می» پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا/ سناریوی احتمالی حزب کارگر علیه محافظه‌کاران

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۵۱۵

خروج بریتانیا از جمع کشورهای اروپایی و بدون هماهنگی و توافق با بروکسل هزینه‌ها و خسارت‌های زیادی را متوجه لندن خواهد کرد.

«سیدجلال ساداتیان» تحلیلگر مسائل بریتانیا در تشریح ابعاد و دلایل رای‌گیری بریتانیا برای خروج از جمع کشورهای اروپایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در گام اول باید به این مساله اشاره کرد که برجسته شدن برگزیت و اصل رفراندومی که در این مورد برگزار شد، از سوی محافظه‌کاران سنتی بریتانیا مورد تایید قرار گرفت و اساساً شکل‌گیری کمپین برگزیت یک خط القائی از سوی این طیف بود. به عبارتی دیگر کسانی مانند بوریس جانسون (وزیر خارجه پیشین بریتانیا) به عنوان طیف ملی‌گرای این کشور به دنبال آن بودند که با برجسته کردن حس ملی‌گرایی از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپایی خارج شوند اما تا به امروز اختلاف‌های بسیار گسترده و پیچیده‌ای میان محافظه‌کاران و حتی حزب کارگر وجود دارد؛ این وضعیت به نوعی گویای فضای پیچیده و گنگ این پرونده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که اگر بریتانیا خواهان خروج از جمع کشورهای اتحادیه اروپایی است، بر مبنای یکسری از توافقاتی که در گذشته منعقد کرده باید خسارت‌هایی را پرداخت کند؛ چراکه بر اساس این توافق‌ها که در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی میان بروکسل و لندن منعقد شده خروج یک‌باره می‌تواند ضربه مهلکی به اقتصاد و حیثیت بریتانیا وارد کند. به گونه‌ای که بریتانیا در هر صورتی که بخواهد از جمع کشورهای اتحادیه اروپایی خارج شود، باید خسارت‌های مورد نظر را پرداخت کند. در مقابل، بحث در پارلمان عوام بر سر این است که اگر بریتانیا بخواهد از اتحادیه اروپایی خارج شود باید با کشورهای اروپایی هماهنگ شود وگرنه تبعات آن بسیار زیاد خواهد بود. لذا جلسه رای‌گیری در پارلمان به دنبال آن صورت می‌گیرد که حزب حاکم بفهمد آیا نخست‌وزیر می‌تواند در قبال خروج از بروکسل تضمین بدهد یا خیر.

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه تمام نمایندگان حزب محافظه‌کاران با خروج از جمع کشورهای اروپایی موافق نیستند، گفت: نمایندگان حزب محافظه‌کاران و حزب کارگر به هیچ وجه با خروج بدون هماهنگی بریتانیا از اتحادیه اروپایی موافق نیستند؛ برخی از آنها با ترزا می موافق هستند اما بخشی دیگر معتقدند که اگر با سناریوی نخست‌وزیر از جمع کشورهای اروپایی خارج شوند بدون تردید مشکلات زیادی برای لندن به وجود می‌آید. در این بین بخشی دیگر اعتقاد دارند که در وضعیت فعلی باید رفراندوم دوم برای نجات از حالت کنونی برگزار شود اما تغییر موضع یک‌باره جرمی کوربین (رهبر حزب کارگر) این معادله را به هم زده است. این روند باعث شده تا همگان به این نتیجه برسند که پرونده برگزیت ساعت به ساعت قابلیت تغییر دارد و به این جهت است که می‌گوییم این پرونده وارد پیچیدگی‌های غیر قابل تصور شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آن زمانی که «دیوید کامرون» پس از رفراندوم برگزیت استعفاء خود را تقدیم و از قدرت کناره‌گیری کرد، مشخص بود که آینده برگزیت نامشخص خواهد بود و از سوی دیگر این روند باعث شده تا درگیری میان احزاب زیاد شده و از جهتی دیگر افکار عمومی در محیط گنگ و مبهم زندگی کنند. باید توجه داشت که نمایندگان حزب محافظه‌کاران ترزا می را در وضعیت فعلی استیضاح نمی‌کنند، چراکه تمام آنها با این موضوع موافق نیستند و از سوی دیگر، جایگزین آن مشخص نیست و نمی‌خواهند شخصی مانند جرمی کوربین زمام حکومت را در دست بگیرد. بنابراین آنچه به عنوان یک گمانه‌زنی می‌تواند قوت پیدا کند، این است که کوربین به دنبال هماهنگی و حمایت مهندسی شده به موازات ترزا می است تا نهایتاً بتواند او را از متن قدرت به حاشیه هدایت کند.              

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز