خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

بریتانیا مجبور به برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت می‌شود/تلاش برای دور کردن کوربین از رسیدن به قدرت

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۷۲۶

بریتانیا فکر می‌کرد که می‌تواند پس از برگزیت با استفاده از ارتباط‌های فرا‌ آتلانتیکی منافع خود را تامین کند اما با ورود رئیس‌جمهوری فعلی به کاخ‌سفید تمامی برآوردها غلط از آب درآمد.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ در تشریح آخرین وضعیت برگزیت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بریتانیا در وضعیت فعلی با دو مشکل عمده در مورد برگزیت و آینده آن روبرو است؛ نخست بحث آرائی است که از مردم گرفته شده و باید آن را یک رای اتفاقی و نسبی قلمداد کنیم. به این معنا که مردم به خروج بریتانیا از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپایی رای دادند و در حالت فعلی متوجه شده‌اند که این موضوع به ضرر آنها تمام شده است و نهایتاً باعث شده انتقادهایی به دولت «ترزا می» وارد شود. اما مشکل دوم داخلی نیست و منشاء آن را باید در خاک ایالات متحده جست‌وجو کرد و این بحث موجب شده تا لندن در تنگنا قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مشکل دوم بریتانیا، ترامپ است؛ او از زمانی که وارد کاخ سفید شده تا به امروز فقط منافع خود را دارای ارجحیت و اولویت می‌بیند و مدل مواجهه او با هیچ کدام از کشورها همانند گذشته نیست. برآورد لندن بر این بود که می‌تواند پس از آنکه از جمع کشورهای اروپایی خارج شد با استفاده از ارتباط‌های فرا آتلانتیکی خود را تقویت کند و همانند گذشته منافعش تامین شود اما واقعیت این است که سیاست‌های ترامپ در حوزه امنیت و اقتصاد و راهبردهای سیاست خارجی او دقیقاً بر خلاف راهبرد و برآورد بریتانیا رقم خورد. دولت بریتانیا در این فکر بود که به راحتی می‌تواند از جنگ تعرفه‌ای و حتی پرداخت سهم خود در ناتو با آمریکا کنار بیاید یا حداقل به نوعی از زیر بار آن شانه خالی کند اما این موضوع هم محقق نشد.

مجموع این تحولات باعث شد تا دولت بریتانیا و شخص خانم نخست‌وزیر نتواند آنگونه که راهبرد خود را بر روی کاغذ مکتوب کرده بودند، پیش بروند. در کنار این متغیرهای مهم باید موضوع امنیت و چالش‌های منشعب از آن را هم در نظر داشت؛ چراکه تهدیدهای امنیتی باعث شده مردم در ترس و هراس باشند و همین موضوع مردم این کشور را بسیار نگران کرده و انتقادها از دولت طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

این استاد ژئوپلیتیک با بیان اینکه در برخی از بخش‌های صنعت و کشاورزی بریتانیا مشکلاتی طی ماه‌های اخیر به وجود آمده، گفت: پس از آنکه دولت بریتانیا سیاست عدم پذیرش پناهجویان را اتخاذ کرد و مسیرهای ورود آنها را مسدود شد، به دلیل کمبود نیروی کار در بخش‌هایی مانند کشاورزی،  مشکلاتی بروز و ظهور کرد که این مساله هم به معضلی برای این کشور تبدیل شده است. آنها در این خیال بودند که برگزیت می‌تواند میوه خوبی برای لندن داشته باشد اما معادله‌ها دقیقاً بر خلاف این برآورد پیش رفت. ایراد اصلی این است که بریتانیا می‌خواهد هم از اتحادیه اروپایی جدا شود و هم منافع خود را از آن تامین کند.

بروکسل و شخص فدریکا موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی خیلی محکم در برابر خواسته‌های لندن ایستادگی کردند. آنها بارها به ترزا می صراحتاً اعلام کرده‌اند که اگر به دنبال تامین منافع کشورش است می‌تواند با ماندن در جمع کشورهای اتحادیه آن را تامین کند، در غیر اینصورت هر چه زودتر باید تکلیف کشورش را مشخص کند. چراکه بریتانیا به دنبال آن است تا از جمع کشورهای اتخادیه خارج شود اما بتواند از طریق مناسبات تجاری و اقتصادی منافعش را تامین کند؛ این موضوع از نگاه بروکسل ضربه به اتحادیه اروپایی واحد است.

سفیر اسبق کشورمان در مجارستان با اشاره به اختلاف‌های ایجاد شده در حزب محافظه‌کار عنوان کرد: مجموع وقایعی که به آن اشاره شد نشان می‌دهد که درون حزب محافظه‌کار بریتانیا اتفاق‌های خوبی در حال رخ دادن نیست. اگر به نظرسنجی اخیر که از سوی «نت کن» صورت گرفته است توجه کنیم، می‌بینیم که در صورت برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت چیزی در حدود ۵۲ از مردم بریتانیا رای مخالف خواهند داد و این نشان می‌دهد که نارضایتی‌ عمومی موجب آشفته شدن فضای حزب حاکم بر لندن شده است. از این منظر اگر دامنه اختلاف‌ها و اعتراض‌‌ها بالا برود احتمال اینکه رای‌گیری مجدد در مورد خروج بریتانیا از جمع کشورهای اروپایی صورت بگیرد بسیار محتمل است. چراکه فضای فعلی با زمانی که مردم در همه‌پرسی برگزیت شرکت کردند، کاملاً متفاوت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که دو وزیر (وزیر خارجه و وزیر برگزیت) از کابینه دولت ترزا می استعفاء می‌دهند نشان می‌دهد که اختلاف در حزب حاکم تا چه حد بالا رفته است؛ به ویژه اینکه «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر بریتانیا در این اوضاع به دقت در حال رصد وقایع است و به عنوان یک تهدید جدی برای محافظه‌کاران قابلیت تحلیل دارد. درست است که کوربین دارای طرفداران زیادی است اما به همان اندازه هم مخالف و منتقد در داخل و خارج از بریتانیا دارد. کانون‌های قدرت جهانی و محفل‌های سیاسی در داخل بریتانیا معتقدند که کوربین دنباله‌روی مکتب پوپولیسم است و به دلیل مواضعش در مورد حمایت از فلسطین، دارا بودن تفکر ضد جنگ و همفکر بودن با ایران برای به قدرت رسیدن مناسب نبوده و حتی خطرناک است. لذا وضعیت فعلی و اینکه تمامی ضررهای ناشی از برگزیت به گردن حزب محافظه‌کار خواهد افتاد، فضا را به سمتی می‌برد که احتمال برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت را تقویت می‌کند.            

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز