خبرگزاری کار ایران

اسلاوی ژیژک:

غیرواقعی بودن «رؤیای آمریکایی» برای مردم این کشور ثابت شده است

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۸۲۶

مواضع سیاسی نسل جوان آمریکا (۱۸ الی ۲۹ ساله) میان دو جبهه سرمایه‌داری و سوسیالیسم تقسیم شده است. ۵۱ درصد از آمریکایی‌های میان ۱۸ الی ۲۹ سال نگاهی مثبت به سوسیایسلم دارند، حال آن‌که ۴۵ درصد از سرمایه‌داری حمایت می‌کنند. گفتنی است که طرفداران سرمایه‌داری در میان نسل جوان در دو سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری راشا تودی، براساس یک نظرسنجی، حمایت نسل جوان از سرمایه‌داری به‌شدت کاهش یافته است. «اسلاوی ژیژک»، فیلسوف و نظریه‌پرداز اسلوونیایی،‌ در گفت‌وگو با راشا تودی عنوان کرد که امتناع مؤسسات آمریکایی از پذیرش این تغییر دیدگاه باعث به قدرت رسیدن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، شد. 

براساس این نظرسنجی که مؤسسه گالوپ آن را منتشر کرده، ۵۷ درصد از دموکرات‌ها نگاهی مثبت به سوسیالیسم دارد. تنها ۴۷ درصد از آنان همچنان از سرمایه‌داری حمایت می‌کنند. این در حالی است که این میزان در سال ۲۰۱۰، ۵۶ درصد بود. 

مواضع سیاسی نسل جوان آمریکا (۱۸ الی ۲۹ ساله) میان دو جبهه سرمایه‌داری و سوسیالیسم تقسیم شده است. ۵۱ درصد از آمریکایی‌های میان ۱۸ الی ۲۹ سال نگاهی مثبت به سوسیالیسم دارند، حال آن‌که ۴۵ درصد از سرمایه‌داری حمایت می‌کنند. گفتنی است که طرفداران سرمایه‌داری در میان نسل جوان در دو سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است. 

اسلاوی ژیژک این تغییر دیدگاه را نتیجه آن می‌داند که بسیاری به این باور رسیده‌اند که «رؤیای آمریکایی» حقیقت ندارد. 

غیرواقعی بودن «رؤیای آمریکایی» برای مردم این کشور ثابت شده است

فیلسوف اسلوونیایی به خبرگزاری راشا تودی گفت: «به‌راحتی می‌توان ریشه‌های این نارضایتی را مشخص کرد. طبقه کارگر و همچنین طبقه متوسط احساس می‌کنند که بهشان خیانت شده است. به طور کل، آگاهی فراگیری در این‌باره وجود دارد که نظام آمریکا آنچنان که انتظار می‌رود کارکرد ندارد.»

نکته جالب اینجاست که این کاهش رضایت زمانی شکل گرفته که اقتصاد آمریکا در حال پیشرفت است و بیکاری در این کشور به پایین‌ترین سطح در نیم قرن گذشته رسیده است و دستمزدها روندی صعودی به خود گرفته است. 

در سال ۲۰۱۰ که دموکرات‌ها نگاه مثبت‌تری به سرمایه‌داری داشتند، اوضاع بسیار بدتر بود. بیکاری در آن زمان به رقم ناامیدکننده ۹ درصد رسیده بود. 

ژیژک معتقد است که «پیام این قضیه بسیار امیدوارکننده است.» این نظریه‌پرداز به‌نام اسلوونیایی معتقد است این نظرسنجی نشان می‌دهد که بخش‌های بزرگی از مردم آمریکا «دیگر با رؤیای آمریکایی همذات‌پنداری نمی‌کنند.» وی کاهش حمایت از سرمایه‌داری را «آغازی برای پایان آنچه هژمونی ایدئولوژیک می‌نامیم» می‌داند. 

از آنجایی که بیشتر آمریکایی‌ها احساس می‌کردند که به حال خود رها شده‌اند، یگانه نامزدی که از این نارضایتی بهره‌برداری کرد ترامپ بود. با این وجود، ژیژک ترامپ را راه‌حلی برای حل مشکلات آمریکا نمی‌بیند. با وجود برخی پیشرفت‌ها، هنوز بسیاری مردم دردمند هستند و برابری هنوز شامل حال همگان نشده است. براساس آمار سازمان ملل متحد که در ماه پوئن منتشر شد، ۴۰ میلیون از مردم آمریکا همچنان در فقر زندگی می‌کنند و پنج میلیون نفر نیز در شرایط «جهان سومی» زندگی می‌کنند.

اسلاوی ژیژک معتقد است که «تنها چیزی که می‌تواند آمریکا را نجات دهد،‌یک چپ رادیکال‌تر است.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز