خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

اهداف سناریوی اسرائیل از حمله موشکی به سوریه/ تبعات انتقال سفارت آمریکا به قدس و واکنش گروه‌های مقاومت فلسطینی

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۸۷۱

حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه و پرونده انتقال سفارت آمریکا به قدس به خودزنی تل‌آویو تبدیل خواهد شد و روزهای آینده دامنه این التهاب‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

«مجید صفاتاج» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح ابعاد گوناگون اقدام‌های اسرائیل علیه سوریه و فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واکنش عجولانه رژیم صهیونیستی که بر آمده از خروج ایالات متحده از برجام بود و منجر به شلیک موشک به مواضع ارتش سوریه شد، موضوعی است که علاوه بر سیاست این رژیم به روحیه ترامپ و نتانیاهو بر می‌گردد. اگر به یاد داشته باشیم قبل از اعلام خبر خروج آمریکا از برجام، پیروزی حزب‌الله و هم‌پیمانان آن در لبنان اتفاق افتاد که این مساله شوک بسیار بزرگی برای تل‌آویو و حتی ریاض به شمار می‌آمد که نتیجه آن را در اعمال سخت اسرائیل در خاک سوریه مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: به عبارتی دیگر اسرائیل برای خالی شدن خود و اینکه توان نظامی خود را به رخ محور مقاومت بکشد، اقدام به حرکت نظامی کرد که به نظر بسیاری از تحلیلگران این روند را باید خودزنی نام گذاشت. اسرائیل و برخی از هم‌پیمانان منطقه‌ای این رژیم بر این باور بودند که خروج آمریکا از برجام، ایران را با بن‌بست منطقه‌ای مواجهه می‌کند و نهایتاً محور مقاومت دچار «ایست قلبی» می‌شود که این موضوع اتفاق نیفتاد. چراکه پس از پیروزی در لبنان بسیاری معتقدند که صفحه جدیدی در عراق باز خواهد شد که جایگاه محور مقاومت را بیش از پیش قوی و مستحکم می‌کند.

یکی از دلایل اقدام سخت اسرائیل علیه سوریه را باید «واکنش گیری» از منطقه و محور مقاومت دانست؛ به عبارتی دیگر صهیونیست‌ها با شلیک موشک‌های خود در صدد تخمین میزان پاسخگویی حملات خود بودند که تا حدود زیادی جواب این اقدام خود را گرفت و در مقابل تصمیم معقولانه محور مقاومت باعث شد انتقادهای داخلی و درون حزبی به نتانیاهو افزایش پیدا کند. اما موضوع دیگری که در امتداد پرونده سوریه باید مد نظر قرار گیرد، انتقال سفارت آمریکا به قدس طی روزهای آینده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به تبعات انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: اگر از دریچه منطق‌گرایی و خردورزی سیاسی به این موضوع نگاه کنیم، اسرائیل وآمریکا نباید چنین کاری که خروجی آن در جهان اسلام تبعات بسیار وخیمی دارد را صورت دهند و باید آن را معلق کنند. چراکه حماس و سایر گروه‌های مقاومت در اراضی اشغالی رسماً اعلام کرده‌اند که انتقال سفارت برای اسرائیل هزینه‌زا خواهد بود. در مقابل، ترامپ و نتانیاهو مدل دیگری فکر می‌کنند و به احتمال بسیار زیاد این موضوع عملیاتی خواهد شد.

باید توجه داشت که انتقال سفارت به قدس باعث تحریک حس ملی – مذهبی فلسطینی‌ها خواهد شد و همین موضوع می‌تواند هزینه‌های زیادی برای اسرائیل داشته باشد. لذا در آینده‌ای نه چندان دور علاوه بر پاسخ‌های سیاسی، شاهد عملیات‌های انفرادی و گروهی توسط جوانان فلسطینی و همچنین هسته‌های مقاومت در سرزمین‌های اشغالی خواهیم بود. شرایط در وضعیت کنونی همانند اوضاع و احوال سال ۱۹۸۷ (انتفاضه اول) شده است و این موضوع را باید ورود به دوران حساس در پرونده اسرائیل و فلسطین بدانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این بین عربستان سعودی و نزدیک شدن ریاض و تل‌آویو به یکدیگر موضوعی است که نباید از آن غافل بود؛ خرید تجهیزات و تسلیحات به کار رفته در «گنبد آهنین» اسرائیل توسط سعودی‌ها و نصب آن در کشور خود برای جلوگیری از آسیب دیدن عربستان در مقابل حملات موشکی انصارالله یمن موضوعی است که نشان می‌دهد هر دو طرف تا چه حد به ادامه حیاتشان فکر می‌کنند. بنابراین با توجه به وضعیت کنونی و داده‌های موجود، باید منتظر افزایش التهاب در هفته‌های آینده در سرزمین‌های اشغالی باشیم.  ‌  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز