خبرگزاری کار ایران

آغاز نخستین انتخابات پارلمانی لبنان پس از ۹ سال

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۳۷۰

نخستین انتخابات پارلمانی لبنان طی ۹ سال گذشته آغاز شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، مراکز رای‌گیری در لبنان در نخستین انتخابات پارلمانی این کشور طی ۹ سال گذشته از صبح امروز –یکشنبه- در سراسر این کشور باز شدند.

لبنان در این دوره زمانی با حالتی از فلج سیاسی مواجه بود و در همسایگی آن، سوریه نیز شاهد یک جنگ بود.

روند رای‌گیری از ساعت هفت صبح امروز به وقت محلی آغاز و تا ساعت هفت بعدازظهر ادامه خواهد داشت.

بیشتر کارشناسان بر سر این نکته توافق دارند که از حالا هم می‌توان نتایج دو سوم ۱۲۸ کرسی‌ مجلس را با تقریب بالا حدس زد. 

باوجود تغییراتی در خود نظام انتخاباتی، کرسی‌های پارلمان و همچنین موقعیت‌های اجرایی میان گروه‌های سیاسی سرشکن می‌شود. 

برخلاف گذشته که احزاب در پی اختیار تمام و کمال حزب برنده مجبور به تشکیل ائتلاف ملی می‌شدند، در انتخابات پیش رو تمرکز بیشتر بر اتحاد محلی در ۱۵ منطقه لبنان است. 

ممکن است برخی احزاب کاندیداهایی داشته باشند که در یک منطقه با یکدیگر اتحاد داشته باشند، اما در منطقه‌ای دیگر علیه هم باشند.

تمام آن‌چه نیاز است درباره انتخابات لبنان، قدرتمندترین احزاب سیاسی کشور و چشم‌اندازهایشان بدانید به شرح زیر است:

 

زمان انتخابات: یکشنبه، شش ماه می  ۲۰۱۸

پیش‌بینی مشارکت: ۵۹ درصد

رای‌دهندگان ثبت‌شده در لبنان: سه میلیون و ۶۶۵ هزار و ۵۱۴ نفر

شمار نامزدها: ۹۷۶ نفر، از جمله ۱۱۱ زن که رقمی بی‌سابقه است

تعداد کرسی‌های مجلس: ۱۲۸

تعداد جوانانی که از سال ۲۰۰۹ واجد شرایط رای‌دهی شده‌اند: ۷۰۰ هزار نفر

 

احزاب اصلی شرکت‌کننده در انتخابات:

حزب‌الله: 

حزب‌الله که قدرتمندترین جنبش سیاسی در لبنان است، همچنان با هماهنگی طولانی‌مدتش با جنبش امل، با فهرست «امید و اخلاص» به کارزار انتخابات آمده است. 

رهبران حزب‌الله اخیرا وعده دادند که تمرکز خود را بر مسائل داخلی بگذارند که همواره پایگاهی قدرتمند برای حزب به حساب می‌آمده است.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله، در یک کارزار انتخاباتی در چند روز گذشته در شرق لبنان گفت: «اگر خدا بخواهد، حزب‌الله و متحدانش نقایص جدی را برطرف خواهند کرد».

سید حسن نصرالله همچنین با اشاره به جنبش «المستقبل» و دفاع از مشارکت حزبش در نبرد با افراط‌گرایان سنی در سوریه گفت: «مسئولیت سهل‌انگاری و ناکامی شما جنبش المستقبل است. ترجیح می‌دهید به کسانی رای دهید که تا سرحد ممکن به شما خدمت کردند و مشغول نبرد با تهدیدهای منطقه‌ای بودند یا آن‌که ترجیح می‌دهید به کسانی اعتماد کنید که به شما پشت کردند؟»

جنبش المستقبل: 

ریاست این جنبش را «سعد حریری»، نخست‌وزیر فعلی لبنان، برعهده دارد و محبوب‌ترین حزب میان سنی‌های لبنان است. جدل میان جنبش المستقبل و حزب‌الله پرتنش بوده، به‌ویژه در رابطه با شهر «بعلبک» در دره بقاع که هر دو حزب امیدوارند کرسی‌هایش را به دست آورند.

سعد الحریری پسر «رفیق حریری»، نخست‌وزیر پیشین لبنان است که در سال ۲۰۰۵ میلادی ترور شد. از زمان کشته شدن رفیق حریری، رقابت حزب‌الله و جنبش المستقبل، شکافی اساسی و قابل‌توجه در سیاست لبنان ایجاد کرده است. 

سال گذشته، حریری و حزب‌الله به تخاصم‌ها، لااقل به صورت موقتی، خاتمه دادند تا پس از دو سال سردرگمی دولت وفاق ملی تشکیل شود. با توجه به این‌که حریری همچنان پس از انتخابات نیز نخست‌وزیر لبنان باقی خواهند ماند، این احتمال وجود دارد که مذاکرات برای تشکیل یک دولت ائتلافی همچنان پس از انتخابات نیز ادامه پیدا کند. 

سعد حریری نیز همچون رقیب خود رقابت اصلی را میان جنبش المستقبل و حزب‌الله می‌داند. 

او چند روز گذشته در کارزار تبلیغاتی حزبش در بیروت گفت: «این انتخابات هویت بیروت و تمامی لبنان را معین می‌کند. هشت فهرست علیه ما شکل گرفته که همه‌شان را هم حزب‌الله ترتیب داده است.»

سعد حریری در کارزار انتخاباتی حزبش گفت: «وقت آن فرا رسیده که بیروت به کسانی اعتماد کند که در تلاشند این کشور را زنده کنند. جامعه بین‌الملل به دولت ما، جنبش المستقبل و کارها و برنامه‌ها و تصمیم‌های ما که مبتنی بر میانه‌روی است، اعتماد دارد.»

جنبش امل

امل یکی از محبوب‌ترین جنبش‌های سیاسی شیعه در دهه ۱۹۸۰، پیش از اوج‌گیری حزب‌الله، بود. رهبری این حزب را در حال حاضر «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان برعهده دارد. انتظار می‌رود بری برای ششمین بار بر مسند خود ابقا شود و موقعیت خود در مجلس را بیش از پیش مستحکم کند.

جنبش آزاد میهنی

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حزب مسیحی لبنان که «جبران باسیل»،  وزیر خارجه فعلی و داماد «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان، ریاست آن را برعهده دارد. باسیل و بری دشمنی عمیقی با یکدیگر دارند و سعد حریری در یک سال گذشته کوشیده میان این دو حزب و رهبرانشان میانجیگری کند. 

با وجود این‌که سعد حریری و میشل عون زمانی رقیب سیاسی یکدیگر بودند، جنبش آزاد میهنی در بسیاری مناطق با جنبش المستقبل تشکیل ائتلاف داده است.

حزب سوسیالیست ترقی‌خواه

«ولید جنبلاط»، که مدت‌هاست رهبری این حزب را برعهده دارد، عنان امور سیاسی حزب را به «تیمور جنبلاط» واگذار کرد که برای انتخابات جای پدرش را خواهد گرفت.

حزب کتائب

حزبی غالبا مسیحی که «سامی جمیل»، پسر «امین جمیل» رئیس‌جمهوری پیشین آن را رهبری می‌کند.

نیروهای لبنانی

حزبی مسیحی که «سمیر جعجع»، رهبر سابق و زندانی حزب کتائب، ریاست آن را برعهده دارد.

همه برای وطن (کلنا وطنی) 

«همه برای وطن» جدیدترین گروه سیاسی در لبنان است و هیچ نسبتی با هیچ یک از بخش‌های قدرت در لبنان ندارد. فهرست ۶۶ نفره این گروه پیشینه «جامعه مدنی» دارند و اقوام گونان در سراسر کشور در آن عضویت دارند، به‌ویژه در بیروت که در انتخابات داخلی سال ۲۰۱۶ نامزدهای جامعه مدنی بیش از نصف آرا را به خود اختصاص دادند.

مسائل اصلی:

تمام احزاب با بی‌علاقگی رای‌دهندگان دست به گریبان هستند، به‌ویژه در میان جوانان لبنانی که نسبت به آینده کشور، چه از منظر اقتصادی و چه از منظر سیاسی، بدبین‌ شده‌اند.

فساد، بیکاری، دستمزد و زیرساخت‌های دولت لبنان از مسائل مهم در این کشور هستند و بودجه را تعیین می‌کنند. صندوق بین‌المللی پول چند روز پیش هشدار داد که اقتصاد لبنان «بی‌ثبات» است و دلیل آن بدهی ارز رایج این کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی است.

دیگر مسائل مهم:

  • بحران جمع‌آوری و دفع زباله
  • قطع ۲۴ساعته برق
  • رسیدگی به بحران پناهجویان سوری  

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز