خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

انفجار فوعه و کفریا تسویه حساب میدانی است/ سطح چانه‌زنی سوریه در محور سیاسی بالا می‌رود

asdasd
کد خبر : ۴۷۹۰۲۰

انفجاری که منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان فوعه و کفریا شد را نمی‌توان یک عملیات استراتژیک دانست و تنها در قالب یک تسویه حساب قومی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

«نصرت‌الله تاجیک» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به انفجار بمب و کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر از ساکنان فوعه و کفریا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مجموعه تحولاتی که در صحنه سیاسی و میدانی و خصوصاً پس از برگزاری نشست آستانه ۲ به وقوع پیوست، به نوعی این مفهوم را مشخص می‌کند که هر زمانی که تحولات و اوضاع و احوال منطقه و خصوصاً سوریه به سمت آرام شدن پیش رفته است، به یک‌باره شاهد بودیم که نیروهای مخرب منطقه‌ای و خارجی اقدام به کنشگری منفی در منطقه کرده‌اند و نقش تخریبی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: برخی از این اقدام‌ها در راستای به هم زدن آرامش و ثبات در سوریه و منطقه اجرایی می‌شود که نیروهای منتسب به عربستان، آمریکا و حتی ترکیه در این بین دست به تحرکات مخرب می‌زنند. اما در فاز دیگر باید بگوییم هدف از این‌گونه عملیات‌های تروریستی آن هم در چنین مقیاسی که چیزی بیش از ۱۰۰ کشته بر جای می‌گذارد، تا حدود کمی می‌تواند در محور سیاسی تاثیرگذار باشد و بیشتر باید آن را یک تسویه حساب قومی و جناحی در پرونده سوریه بدانیم.

در نشست آستانه ۲ تا حدودی وضعیتی به وجود آمد که موجب شده بود زمینه برای به وجود آمدن یک زیرساخت مفید و روشن برای برقراری زندگی عادی و مصالحه سیاسی پدیدار شود تا طرفین اصلی بتوانند بدون حضور و دخالت عنصر خارجی مشکلات را حل کرده و به عادی‌سازی وضعیت دست پیدا کنند. اما با توجه به حضور گروهک‌های تروریستی و اقدام‌های آنها در سوریه شاهد هستیم که چنین حالتی اتفاق نیفتاده است. به گونه‌ای که حضور احرارالشام، النصره و حتی داعش در این کشور موجب شده تا آرامش در صحنه عملیاتی سوریه با مشکل روبه‌رو شده و شک و تردیدهای زیادی در مورد پایداری آن به وجود بیاید.

سفیر سابق ایران در اردن با اشاره به وقایع میدانی رخ داده اخیر در سوریه بیان کرد: در گام اول باید بحث موشک‌باران پایگاه الشعیرات واقع در استان حمص را مورد اشاره قرار داد که دلیل آن را به وقایع شیمیایی رخ داده در خان‌شیخون گره زدند. فارغ از اینکه چگونه تروریست‌ها توانستند در آنجا حمله شیمیایی صورت دهند، باید بگوییم که این اقدام آمریکا به نوعی در صدد این بود که توجه افکار عمومی را جهت‌دهی کرده و تحولات سیاسی را به نوعی دیگر رقم بزند. چراکه بسیاری از تحلیلگران نظامی بر این عقیده‌اند که عملیات موشکی اخیر آمریکا در سوریه بُرد و دستاورد نظامی نداشته و تنها مصرف سیاسی داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انفجاری که چند روز پیش توسط تروریست‌ها در میان اهالی فوعه و کفریا انجام شد را نمی‌توان یک دستاورد استراتژیک و مهم تلقی کرد. از این‌رو نخست باید گفت که این انفجار تنها به قصد تضعیف روحیه قوای سوری و محور مقاومت صورت گرفت و دوم به این دلیل اجرایی شد تا بتوانند درگیری قومی و قبیله‌ای را برجسته کنند. این همان چیزی است که کشورهای غربی و برخی از دولت‌ها منطقه‌ای از سال‌های گذشته به دنبال آن بودند. از سوی دیگر، این اقدام تا حدود زیادی می‌تواند سطح چانه‌زنی سوریه در مذاکرات سیاسی را افزایش داده و حقانیت آنها را به اثبات برساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز