خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ترکیه در صدد به دست گرفتن مدیریت مذاکرات سوریه به نفع خود است/ احتمال کنشگری منفی معارضان

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۲۲۴

وضعیت فعلی پرونده سوریه همانند چند ماه گذشته مجدداً به حالت تعلیق و سردرگمی تبدیل شده که در این بین ترکیه و معارضان سوری مجدداً اقدام به کارشکنی کرده‌اند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح مواضع معارضان سوری و ترکیه در نشست آستانه عنوان کرد: ارزیابی وضعیت فعلی نشست آستانه که تاکنون در سطوح مختلف در پایتخت قزاقستان برگزار شده است، بدون تردید متاثر از تحولات میدانی سوریه و خصوصاً آزادسازی شهر حلب خواهد بود. به گونه‌ای که بعد از آزادسازی حلب برخی از بازیگران میدانی سوریه اعم از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ناچار شدند آتش‌بس پایدار را بپذیرند که تا حدودی می‌توان این پذیرش شکست را در سیاست‌ها و خطوط راهبردی عمل کننده‌های میدانی و همچنین معارضان مسلح سوری به چشم دید. چراکه به صورت سنتی در تحولات میدانی زمانی که یک عمل‌کننده میدانی بر دیگری فائق می‌آید و اصطلاحاً زمین را در دست می‌گیرد، معادلات در محور سیاسی به نفع آن جبهه‌ای رقم می‌خورد که توانسته معادلات میدانی را تغییر بدهد. حال ممکن است این تغییر توسط ارتش یک کشور صورت بگیرد یا توسط نیروهای میدانی مخالف دولت و ارتش.

وی افزود: بعد از برگزاری اولین دور از نشست آستانه شاهد بودیم کسانی مانند «محمد علوش» در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کردند که معارضان مسلح سوری علیه تروریست‌ها اقدام خواهند کرد و خواهان برقراری صلح در سوریه هستند. البته عده‌ای معتقدند که این سخنان محمد علوش تنها برای آرام نگه داشتن اوضاع و اقدام‌های بعدی علیه بشار اسد مطرح شد اما واقعیت این است که به تدریج در نشست‌های بعدی که در سطوح کارشناسی برگزار شده بود، نوعی کارشکنی از سوی ترکیه و معارضان سوری نمایان شده بود. به گونه‌ای که آنها اعلام کرده بودند هیات معارضان به هیچ وجه به صورت مستقیم با هیات سیاسی دمشق دیدار نمی‌کند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تاکید بر اقدام‌های انفعالی ترکیه در پرونده سوریه و نشست معارضان گفت: ترکیه جدیداً اعلام کرده است اگر گروهک‌های تروریستی با دولت سوریه وارد مذاکرات شوند، بدون تردید مهر تایید بر فعالیت‌های آنها زده خواهد شد. از این منظر آنکارا درصدد است تا فضای مذاکرات را تا ۲۰ فوریه که قرار است در ژنو برگزار شود، در یک حالت مبهم قرار داده تا از سوی دیگر بتواند رایزنی‌های خود را با معارضان سوری جهت کسب منافع ملی صورت دهد. از منظر دیگر باید بگوییم که ترکیه تا حدود زیادی درصدد است که بتواند وضعیت تحولات میدانی خود به خصوص در شهر الباب را به نقطه مشخص برساند و پس از آن اقدام به سهم‌خواهی در سایر سطوح مذاکرات آستانه کند.

وی در پایان یادآور شد: گفت‌وگوهای اردوغان و پادشاه عربستان نشان از آن دارد که سقف مطالبات ترکیه افزایش پیدا کرده است اما در مقابل شاهد هستیم اختلاف‌نظر زیادی میان عربستان و معارضان سوری وجود دارد که ترکیه درصدد است تا مدیریت این وضعیت را به عهده بگیرد. لذا با توجه به وضعیت مبهم فعلی و نامعلوم بودن تحرکات و تحولات میدانی، نمی‌توان به صورت دقیق اعلام کرد چه اتفاقی در مذاکرات ۲۰ فوریه ژنو رخ خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز