خبرگزاری کار ایران

آزادی یک آمریکایی بازداشت شده در یمن

یک آمریکایی بازداشت شده در یمن،‌ با میانجیگری عمان آزاد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه گفت که شهروند آمریکایی، که از یک سال و نیم پیش در منطقه تحت تصرف «انصارالله» در یمن بازداشت شده بود،‌ آزاد شد.

طبق این گزارش، «ولید یوسف پیتس لقمان» شهروند آمریکایی بازداشت شده با کمک عمان آزاد شد.

کری در بیانیه‌ای با اعلام این موضوع گفت که وی و دستیارانش تا زمان آزادی لقمان بر روی این موضوع تمرکز کرده بودند.

وی گفت: «ما همچنین متوجه این حرکت مثبت از سوی نیروهای حوثی هستیم.»

لقمان،‌سومین آمریکایی‌ای است که از سوی نیروهای انصارالله از ماه اکتبر تا کنون آزاد می‌شود. دولت عمان که از متحدان آمریکا در منطقه محسوب می‌شود، میانجیگری این آزادی را بر عهده داشته است.

اخبار رسیده حاکی از آن بود که لقمان، سرباز سابق نیروهای دریایی آمریکا، در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ در حال خروج از یمن ربوده شده است. وی در آنجا زبان انگلیسی تدریس می‌کرد.

در پی اعلام آزادی دو شهروند آمریکایی در تاریخ ۱۵ اکتبر، زنی که خود را به عنوان همسر لقمان معرفی کرده بود نیز خواستار آزادی وی شد.

وی در صفحه فیسبوک خود نوشت:« در حالی که آمریکایی‌ها در حال آزاد شدن هستند، لقمان همچنان در بند است. خیلی برای ولید دلتنگم. کودکان وی به او و زندگی‌اش نیازمندند. وی باید به خانه بازگردد.»

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که کری به شخصه پیگیر امنیت و در نهایت آزادی لقمان بوده است و از نزدیک با مقام‌های عمانی همکاری کرده و با خانواده لقمان دیدار داشته است.

کری همچنین اطمینان حاصل کرده که خانواده وی از آزادی وی آگاه شده‌اند.

خبرگزاری دولتی عمان کمی پیشتر در روز یکشنبه اعلام کرد که یک آمریکایی در بند در یمن از سوی نیروهای حوثی در صنعا آزاد شده است. 

کد خبر : ۴۲۶۴۹۹