خبرگزاری کار ایران

تلاش قانونگذاران آمریکایی برای منع واشنگتن از فروش سلاح به عربستان

شماری از قانونگذاران آمریکایی با اشاره به تلفات جانی ناشی از عملیات نظامی ائتلاف سعودی در یمن، از رئیس‌جمهوری کشورشان خواستند فروش سلاح به عربستان را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک،‌ حدود ۶۰ قانونگذار آمریکایی، امروز- سه‌شنبه- در نامه‌ای از «باراک اوباما»،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند تا فروش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلاری اسلحه و مهمات به عربستان سعودی را به تعویق بیاندازد.

این قانونگذاران آمریکایی با اشاره به افزایش تلفات شهروندان یمنی در حملات ائتلاف سعودی در یمن، تأکید کردند: «این کمپین نظامی تاثیر عمیق منفی بر شهروندان داشته است و تنها در چند روز گذشته حمله‌های هوایی عربستان در یک مدرسه در یمن ده کودک را به قتل رسانده است. برخی از این کودکان تنها شش ساله بوده‌اند. یک حمله دیگر نیز باعث کشته شدن ۱۱ نفر دیگر شد.»

قانونگذاران در این نامه همچنین نگرانی‌های خود را در رابطه با تصویب این قطعنامه در زمان تعطیلی موقت ماه آگوست انجام شده که « این موضوع می‌تواند نشانگر آن باشد که کنگره زمان کمی برای توجه به معاهده‌های سلاح دارد.»

در روز ۹ آگوست،‌ وزارتخارجه آمریکا فروش سلاح و مهمات به ریاض را تصویب کرد. کنگره که در روز ششم سپتامبر تشکیل جلسه خواهد داد تنها دو روز برای متوقف کردن این اقدام وقت دارد.

درگیری‌های نظامی میان دولت مستعفی و فراری «عبدربه منصور هادی» و نیروهای جنبش «انصارالله»، یمن را در ناآرامی فروبرده است. 

طبق اعلام دفتر سازمان ملل، از مارس سال ۲۰۱۵ تاکنون سه هزار و ۸۰۰ شهروند این کشور کشته و حدود شش هزار و ۷۰۰ تن نیز زخمی شدند.

کد خبر : ۴۰۶۱۶۰